Vyučující
|
-
Škopek Martin, PhDr. Ph.D.
-
Černá Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Balkó Iva, Mgr. Ph.D.
-
Kresta Jan, Mgr. Ph.D.
-
Petrů Dominika, PhDr. Ph.D.
-
Pyšná Jana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vaněčková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Nosek Martin, Mgr. Ph.D.
-
Kabešová Hana, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět se zabývá možnostmi využití zimní přírody pro koncepci zimního výcvikového kurzu pro danou cílovou skupinu. Zaměření bude nejen na základy sjezdového a běžeckého lyžování, ale i na využití her a cvičení v zimní přírodě i na netradiční aktivity (sněžnice, sáňkování, orientační aktivity v zimní přírodě, telemarské lyžování, snowboarding apod.). Nedílnou součástí kurzu bude i seznámení se se současnými trendy v materiálním a technologickém vybavením, s bezpečnostními pravidly pobytu a pohybu na horách a se základními didakticko-metodickými aspekty, které jsou specifické právě pro zimní prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Obsahem kurzu je výuka specifických dovedností a znalostí v oblasti lyžování, která je určena pro děti I. stupně ZŠ. Oblast teorie je zaměřena na přednášky ohledně historie, techniky, metodiky, didaktiky, vybavení a technologie. V praxi se účastníci seznámí se základy výuky specifických dovedností pro děti I. stupně ZŠ, aplikace základní metodiky a didaktiky sjezdového a běžeckého lyžování. Důraz je kladen především na bezpečnost, zvládnutí základní techniky zatáčení a základní techniky běžeckého lyžování, dále metodiky a didaktiky lyžování určené základním školám, hry na sněhu a zimní přírodě. Výuka probíhá dle metodiky SLČR a FTVS UK /Česká škola lyžování/. Součástí programu kurzu jsou rovněž základní ekologické aspekty související s vhodným chováním lidí v citlivých přírodních lokalitách.
Po absolvování kurzu bude student/ka umět vybrat a naplánovat turistickou trasu vhodnou pro děti I. stupně ZŠ v zimním prostředí. Dále bude schopen/na samostatného vedení skupiny a řízení hry v zimní přírodě, které jsou vhodné pro děti I. stupně. Student bude schopen bezpečně zastavit a provést základní druhy oblouků při sjezdovém lyžování a bude schopen se bezpečně pohybovat v zimním prostředí na běžeckých lyžích během střídavým dvoudobým .
|
Předpoklady
|
základní pohybové dovednosti v zimním prosředí
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Absolvování kurzu
|
Doporučená literatura
|
-
BARTUNĚK, D. Hry v přírodě s malými dětmi.. Praha: Portál, 2001.
-
BRTNÍK, J., NEUMAN, J. Zimní hry na sněhu i bez něj. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-329-3. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-0.
-
Gnad, T., & Psotová, D. Běh na lyžích.. Praha Karolinum, 2005.
-
GNAD, T. aj. Kapitoly z lyžování 1.vyd.. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0241-5.
-
NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě.Praha: Portál, 1998. Praha: Portál, 1998.
-
Nosek, M. ). Běh na lyžích - Multimediální učebnice pro instruktory školního lyžování.. Ústí n /L, 2006.
-
Nosek, M. Sjezdové lyžování dětí a mládeže - Multimediální učebnice. Ústí n /L, 2008.
-
Nosek, M. Technologie a příprava lyží.. Ústí n/L, 2012.
-
Nosek, M., Valter, L, & Louka, O. Instruktor lyžování. Ústí n /L, 2009.
-
PŘÍBRAMSKÝ, M. Česká škola lyžování- sjíždění a zatáčení. Praha: SLČR, 1996. Praha: Grada, 1999.
|