Klíčové studijní výstupy
|
Cílem studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy je umožnit absolventům se středoškolským vzděláním získat profesní kompetence, znalosti a způsobilosti, specifické odborné znalosti ze širšího spektra předmětů, vztahujících se ke vzdělávání a výchově a připravit je tak na kvalifikované vykonávání činností učitele na 1. stupni základních škol. Všeobecně vzdělávací složku profilu absolventa (absolventky) charakterizují vědomosti a dovednosti přispívající k: ˘ orientaci v kurikulárních i společenských změnách, ˘ kultivaci všeobecného vzdělání, kultuře mluveného projevu, rozvoji diskursivního myšlení, ˘ práci s moderními informačními technologiemi a jejich účelnému využívání při přípravných i realizačních činnostech učitele, ˘ podpoře efektivního samostatného studia a získávání informací při studiu s cílem vytvořit základ pro celoživotní vzdělávání. Odborná složka profilu absolventa (absolventky) je charakterizována schopností aplikovat získané vědomosti a dovednosti tak, aby mu (ji) umožnily kvalifikovaně vést a řídit výchovně vzdělávací proces v primární škole. Jedná se o komplex vědomostí a intelektuálních i praktických dovedností z oblasti pedagogiky a psychologie, speciální pedagogiky, oborových didaktik s cílem: ˘ respektovat osobnost žáka, rozvíjet ji a vytvořit pro žáky optimální edukační klima, ˘ rozvíjet žákovy potencionality, ˘ projektovat postupy podněcující učení žáků a realizovat je, ˘ diagnostikovat vědomosti a dovednosti žáků, ˘ rozvíjet schopnost pedagogického myšlení, tzn. naučit se porozumět základním pedagogickým problémům a naučit se uskutečňovat výchovná rozhodnutí, ˘ pohotově řešit proměnlivé pedagogické situace, ˘ řešit konkrétní metodické otázky výchovně vzdělávacího procesu, ˘ projektovat, popř. inovovat kurikulum základní školy a odpovídajícím způsobem také realizovat, ˘ integrovat obsah primárního vzdělávání a zprostředkovat tak dětem základy celistvého obrazu světa, ˘ formulovat pedagogické problémy, ověřovat a inovovat pedagogickou praxi na základě vlastních akčních výzkumů, ˘ osvojit si vědomosti a dovednosti z oblasti organizace práce, jednání s lidmi, zejména dovednost uplatňovat pedagogický takt při výchovně vzdělávací práci s dětmi, při jednání s rodiči a sociálními partnery školy, Z hlediska praktického vzdělávání studium umožní absolventovi rozvinout hlouběji schopnosti, dovednosti a nadání v oblasti hudební, výtvarné, tělesné nebo dramatické výchovy, právě tak jako zvládnout postupy a specifika výchov, které vytvářejí základ pro další vzdělávání, harmonicky rozvíjejí osobnost po stránce estetické, volní, emoční i duchovní a formují vztah člověka k estetickým, kulturním a společenským hodnotám: ˘ kritická orientace a rozhled v aktuálním dění na poli teorie a praxe dramatické, hudební a výtvarné výchovy na prvním stupni všech běžných a některých speciálních typů škol, ˘ orientace v odpovídajících dokumentech; dramatické, výtvarné, hudebně pedagogické a psychologické literatuře a v literatuře obecně kulturního zaměření, ˘ znalost motivů a potřeb, schopnost diferencovaného podchycení aktivit a projevů přiměřenou činností a formou ve vhodném médiu, ˘ schopnost výtvarně pedagogické transformace podnětů z oblasti výtvarné kultury a psychologie, výtvarné formy do světa žáků v rámci zdůvodněného "pedagogického díla", ˘ schopnost vlastní kreativně zážitkové zkušenosti, její reflexe a jejího výtvarně, hudebně, dramatického pedagogického zhodnocení, ˘ schopnost zapojení se do oborového diskursu, ˘ schopnost využít estetická, duchovní a kulturní specifika různých etnických, kulturních a sociálních skupin.
|