Vyučující
|
-
Dobrodinská Miroslava, Mgr. Bc.
|
Obsah předmětu
|
1. - 2. Cvičení a hry pro pohybovou průpravu, technika pohybů paží, nohou, trupu a hlavy, skoky, obraty, rovnovážná cvičení. Využití náčiní - švihadla, míče, obruče, stuhy, kužele a jiné, netradiční náčiní. 3. Cvičení a hry pro hudebně pohybovou průpravu (pohybové vyjádření základních hudebních složek - metrum, takt, tempo, rytmus, dynamika, forma). 4. Základní taneční kroky. Základní aspekty tvorby pohybových skladeb.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Pojetí rytmické gymnastiky ve vzdělávacích programech, výběr pohybových prostředků pro pohybovou a hudebně pohybovou průpravu, tvorba pohybových motivů v souladu s hudebním či rytmickým doprovodem, využití náčiní. Výuka je zaměřena na technické, rytmické a estetické zdokonalování pohybového projevu studentů, důraz je kladen na rozvoj tvořivého vztahu k pohybu. Možnosti uplatnění získaných dovedností a vědomostí v tělesné výchově na základních školách a v dalších výchovných institucích.
Student získá základní vědomosti a praktické dovednosti z pohybové, hudebně pohybové a taneční průpravy, orientuje se v moderních formách cvičení s hudbou a dokáže vybrat vhodné pohybové prostředky gymnastického či tanečního charakteru pro tvorbu pohybových motivů či skladeb bez náčiní nebo s využitím náčiní.
|
Předpoklady
|
Znalosti a dovednosti učiva základní školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta
1. Předvedení sestavy bez náčiní a se švihadlem s hudebním doprovodem - samostatný nácvik dle popisu. 2. Znalost základních tanečních kroků. 3. Znalost vybraných rytmických či tanečních her. 4. Vytvoření pohybové skladby. 5. Zpracování videozáznamu z praktické činnosti. 6. Písemná seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BLAHUTKOVÁ, M. & MIKULICOVÁ, L. Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na 1.stupni základní školy.. Brno: CDVU, 1995.
-
BONUŠ, J. & BONUŠOVÁ, J. Country tance 1. a 2. včetně CD. Praha: Dvorana, 1994.
-
BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení.. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0948.
-
DRDÁCKÝ, F. Lidové tance. včetně CD. Praha: Olympia, 1983.
-
DVOŘÁKOVÁ, H. K některým problémům v současné mateřské škole.. Praha: Karolinum, 1998.
-
HLINOVSKÁ, L. Didaktika rytmické gymnastika a tance.. Ústí nad Labem: PF, 1983.
-
JARKOVSKÁ, H. & JARKOVSKÁ, M. Posilování s vlastním tělem 417 krát jinak. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0861-2.
-
KOSTKOVÁ, J. et al. Rytmická gymnastika.. Praha : Olympia, 1990. ISBN 80-7033-030-9.
-
KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami.. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-108-5.
-
LOSSL, J. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti.. Praha: ÚŠ ČOS, 1996.
-
MIHULE, J. & ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika.. Praha: UK, 1993.
-
NOVOTNÁ, V. et al. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0.
-
SMÍTKOVÁ, Z. Špalíček zhudebněných říkadel a cvičení pro malé děti.. Praha: Olympia, 1992. ISBN 80-7033-156-9.
-
VELÍNSKÁ, E. Lidový tanec. Metodika lidového tance pro děti 6 - 9 let.. Praha: ÚŠ ČOS, 1999.
|