Předmět: Drobné pohybové hry

« Zpět
Název předmětu Drobné pohybové hry
Kód předmětu KT1/6005
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kresta Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Drobné pohybové hry - systematika pohybových her, soutěží a zábavných cvičení, hry ve vývoji člověka, vývoj PH na základě vzniku a vývoje jednotlivých kultur, systematika DPH, vliv DPH na rozvoj osobnosti člověka, využití DPH v různých částech vyučovací hodiny. Zadání metodických výstupů. Ukázky DPH. 2.Ukázky a praktická cvičení - DPH podle zadaných témat   3. - 14. DPH - obsah hodin 3. - 13. je přesně vymezen metodickými výstupy a je tvořen tak, aby zatížení nebylo během jedné vyučovací jednotky jednostranné.  

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit posluchače s možnostmi použití hry jako významného edukačního fenoménu, prostředku pro rozvoj pohybových schopností a zlepšování motorických dovedností. Vlastním metodickým výstupem si vybraní jedinci prověří své schopnosti připravit a organizovat výuku v souladu se zadanou problematikou. Zároveň by si měl uvědomit roli drobných pohybových her v procesu socializace osobnosti a prakticky vedenou výukou si vytvořit zásobník her jako základ využitelný v pohybových (velkých) či sportovních hrách.
Znalosti Student po absolvování předmětu umí popsat, vysvětlit roli drobných pohybových her v procesu socializace osobnosti . Prakticky vedenou výukou si vytvoří zásobník her jako základ využitelný v pohybových (velkých) či sportovních hrách. Dovednosti Student umí realizovat spektrum her, umí je vhodně komponovat a vybírat.
Předpoklady
Nejsou požadovány žádné předchozí kurzy.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test, Systematické pozorování studenta

Vytvoření vlastního zásobníku her. Posluchači se zúčastní pracovního setkání, na němž budou prakticky předvedeny jednotlivé typy her. Prokáží orientaci v problematice a schopnost vytvářet a upravovat pohybové hry dle daných podmínek. Teoretické znalosti pak zúročí v seminární práci.
Doporučená literatura
  • BELŠAN,P. aj. Tělesná výchova pro 5. až 8. r. ZŠ. Praha SPN,1980. 1980.
  • BRTNÍK, J., NEUMAN, J. Zimní hry na sněhu i bez něj. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-329-3. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-0.
  • Callois, R. Hry a lidé. Praha: Studio Ypsilon, 1999.
  • časopis. Tělesná výchova a sport mládeže. Praha: FTVS UK od 1994 - ... Praha: FTVS UK.
  • DOBRÝ, L. Didaktika sportovních her. 1. vyd. Praha, SPN 1987.
  • HRKAL,J., HANUŠ,R. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 1998..
  • MAZAL, F. Hry a hraní pohledem ŠVP.. Olomouc: Hanex, 2007.
  • MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. 1. vyd. Olomouc HANEX, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0..
  • MAZAL, F. Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku.. Olomouc: Hanex, 1991.
  • MAZAL,F.,CHLOPKOVÁ,J. Pohybové hry předškoláků, l. vyd. Olomouc: HANEX, 1994..
  • MŠMT. Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Praha: MŠMT, 2005.
  • NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 1. vyd. Praha Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-218-1..
  • NEUMAN, J., ĎOUBALÍK, P. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě.. Praha: PORTÁL, 2007. ISBN 978-80-7367-276-8.
  • NEUMAN,J., aj. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. I. vyd. Praha: Portál. 1999..
  • ROVNÝ,M., ZDENĚK,D. Pohybové hry. I. vyd. Bratislava: SPN, 1979..
  • RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika tělesné výchovy (Skriptum). 1. vyd. Praha UK, 1995. 187s. ISBN 80-7184-127-7..
  • STIBITZ, F. Informace o méně známých sportovních hrách. Praha : FTVS UK, 1981, 201 s..
  • STIBITZ, F. Standartní herní soutěže. Praha: FTVS UK, 1981..
  • Tomajko, D., Dobrý, L. Pojmoslovné a terminologické vádenekum - pohbová hra. Tělesná výchova a post mládeže roč. 65., č. 8. Praha, 1999.
  • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-02-01.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (A7) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní