Předmět: SZZ-Český jazyk a literatura s didaktikou

« Zpět
Název předmětu SZZ-Český jazyk a literatura s didaktikou
Kód předmětu KPR/SZZ43
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šindelářová Jaromíra, doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Viz: http://www.pf.ujep.cz/files/kpr/Okruhy_SZZ_CJ.pdf

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem státní závěrečné zkoušky je prověřit u studentů jejich teoretické a oborově didaktické kompetence. Studenti mají prokázat nejen znalosti lingvistické a literární, ale i schopnost aplikovat teoretické poznatky do praxe primárních škol. Důraz je kladen na obecně-lingvistické znalosti, zvukovou stránku spisovného jazyka a českou grafiku se zaměřením na problematiku českého pravopisu. Z lexikologie a lexikografie je pozornost věnována slovní zásobě spisovného jazyka českého, problematice slovotvorného rozboru lexikálních jednotek a způsobům obohacování slovní zásoby současného spisovného jazyka. V oblasti morfologické se prověřuje znalost paradigmatické a sémantické morfologie se zaměřením na problematiku slovních druhů a tvarů i s variantami v současné spisovné češtině. Ze syntaktické problematiky se zkouší znalost jak klasické větně-člensky závislostní skladby, tak i pojetí valenčně intenční a vymezení souvětné problematiky, z hlediska stylistického pak znalost komunikačních faktorů, funkčních stylů a jejich klasifikace. V oblasti literatury pro děti a mládež mají studenti prokázat znalosti teoretické i praktické z oblasti literatury a slovesného umění a podrobně specifikovat vztah mezi literaturou a literaturou pro děti a mládež. V rámci didaktiky českého jazyka a slohu a didaktiky literární výchovy a čtení studenti prokazují praktickou aplikaci okruhů českého jazyka a LDM do výuky na 1. stupni základní školy. Jsou schopni provést didaktickou analýzu učiva a dokazují, že jsou prakticky připraveni k realizaci a volbě vhodných forem a metod výuky k zajištění výchovně vzdělávacích cílů a očekávaných výstupů podle RVP ZV.
Student je způsobilý v intencích profilu absolventa daného studijního oboru a programu.
Předpoklady
Získání předepsaného počtu kreditů.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Kultivovaný jazykový projev ve spisovném jazyce.
Doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, M. - KRČMOVÁ, M. - MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
  • Čechová, M. - Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha. 1998.
  • Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha 1996 + 2. vyd. Praha. 2000.
  • Čechová, M. Komunikační a slohová výchova. Praha. 1998.
  • Daneš, F. Věta a text. Praha. 1985.
  • DANEŠ, Fr. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha. 1997.
  • David, M. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni základní školy. České Budějovice, 2001..
  • Erhart, A. Základy jazykovědy. Praha: SPN, 1990.
  • Filipec, J., Čermák, F. Česká lexikologie. Praha. 1985.
  • Grepl, M. - Karlík, P. Skladba češtiny. Olomouc. 1998.
  • Hauser, P. Nauka o slovní zásobě. Praha. 1980.
  • Hrbáček, J. Nástin textové syntaxe spisovné češtiny. Praha. 1994.
  • Hubáček, J.- Jandová, Svobodová, J. Čeština pro učitele. Opava. 1996.
  • Chaloupka, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
  • Jedlička, A. Spisovný jazyk v současné komunikaci. Praha. 1974.
  • Palková,Z. Fonetika a fonologie češtiny. 2.vyd. Praha. 1999.
  • Rosová, M. Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ostrava, PdF, 2002.
  • Sirovátka, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a česká literatura. Praha, 1998.
  • Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha. 1999.
  • Šubrtová, M. Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II. Brno, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (A16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (A16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -