Cílem státní závěrečné zkoušky je prověřit u studentů jejich teoretické a oborově didaktické kompetence. Studenti mají prokázat nejen znalosti lingvistické a literární, ale i schopnost aplikovat teoretické poznatky do praxe primárních škol. Důraz je kladen na obecně-lingvistické znalosti, zvukovou stránku spisovného jazyka a českou grafiku se zaměřením na problematiku českého pravopisu. Z lexikologie a lexikografie je pozornost věnována slovní zásobě spisovného jazyka českého, problematice slovotvorného rozboru lexikálních jednotek a způsobům obohacování slovní zásoby současného spisovného jazyka. V oblasti morfologické se prověřuje znalost paradigmatické a sémantické morfologie se zaměřením na problematiku slovních druhů a tvarů i s variantami v současné spisovné češtině. Ze syntaktické problematiky se zkouší znalost jak klasické větně-člensky závislostní skladby, tak i pojetí valenčně intenční a vymezení souvětné problematiky, z hlediska stylistického pak znalost komunikačních faktorů, funkčních stylů a jejich klasifikace. V oblasti literatury pro děti a mládež mají studenti prokázat znalosti teoretické i praktické z oblasti literatury a slovesného umění a podrobně specifikovat vztah mezi literaturou a literaturou pro děti a mládež. V rámci didaktiky českého jazyka a slohu a didaktiky literární výchovy a čtení studenti prokazují praktickou aplikaci okruhů českého jazyka a LDM do výuky na 1. stupni základní školy. Jsou schopni provést didaktickou analýzu učiva a dokazují, že jsou prakticky připraveni k realizaci a volbě vhodných forem a metod výuky k zajištění výchovně vzdělávacích cílů a očekávaných výstupů podle RVP ZV.
Student je způsobilý v intencích profilu absolventa daného studijního oboru a programu.
|
-
ČECHOVÁ, M. - KRČMOVÁ, M. - MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
-
Čechová, M. - Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha. 1998.
-
Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha 1996 + 2. vyd. Praha. 2000.
-
Čechová, M. Komunikační a slohová výchova. Praha. 1998.
-
Daneš, F. Věta a text. Praha. 1985.
-
DANEŠ, Fr. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha. 1997.
-
David, M. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni základní školy. České Budějovice, 2001..
-
Erhart, A. Základy jazykovědy. Praha: SPN, 1990.
-
Filipec, J., Čermák, F. Česká lexikologie. Praha. 1985.
-
Grepl, M. - Karlík, P. Skladba češtiny. Olomouc. 1998.
-
Hauser, P. Nauka o slovní zásobě. Praha. 1980.
-
Hrbáček, J. Nástin textové syntaxe spisovné češtiny. Praha. 1994.
-
Hubáček, J.- Jandová, Svobodová, J. Čeština pro učitele. Opava. 1996.
-
Chaloupka, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
-
Jedlička, A. Spisovný jazyk v současné komunikaci. Praha. 1974.
-
Palková,Z. Fonetika a fonologie češtiny. 2.vyd. Praha. 1999.
-
Rosová, M. Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ostrava, PdF, 2002.
-
Sirovátka, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a česká literatura. Praha, 1998.
-
Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha. 1999.
-
Šubrtová, M. Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II. Brno, 1998.
|