Název předmětu | Literární historie II |
---|---|
Kód předmětu | KHI/PBK60 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tyto témata po jednotlivých týdnech: 1. Národní obrození ve světle dobové literatury 2. Evropský romantismus ve světové a v české literatuře 3. Proměny poloviny 19. století - realismus ve světové literatuře 4. Realistické tendence v české literatuře 19. století 5. Variety české společnosti - literární tvorba Májovců, Ruchovců, Lumírovců 6. Literární moderna ve světové literatuře - fin de siecle. 7. Česká literatura na přelomu století (Česká literární moderna) 8. Světová literatura první poloviny 20. století - svědectví obtížné doby 9. Česká literatura první poloviny 20. století (Legionáři, demokratický proud, katolická literatura a další směry) 10. Světová literatura 2. poloviny 20. století - problematika postmoderny 11. Česká literatura v době okupace - okupace v české literatuře 12. Padesátá léta v české literatuře 13. "Svobodné desetiletí" očima české literatury 14. Normalizace a dvojí tvář české literatury
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Předmět si klade za cíl seznámit ve dvou semestrálních cyklech posluchače s výpovědními možnostmi děl evropské a české literatury od konce antiky až po závěr 80. let 20. století. Jeho cílem je představit nejdůležitější vývojové směry, trendy, díla a autory, důraz je přitom kladen na podoby domácí reflexe evropských témat a snahu porozumět dějinným a společenským souvislostem, jež ovlivňovaly vznik jednotlivých literárních textů. S ohledem na specifika studijního programu je záměrem kurzu rovněž představit krásnou literaturu jako historický pramen, který rozšiřuje poznání minulosti v diskurzu dějin mentalit a historické antropologie. V neposlední řadě je předmět žádoucím vkladem do metod poznávání dějin kultury (v podobě tradiční literární historie).
Student se orientuje v problematice dějin literatury i literární historie. Rozumí rozdílnosti obou pojmů. Chápe význam krásné literatury jako narativního pramene pro dějepisectví. Je schopen samostatně pojednat o nejdůležitějších osobnostech domácí i české literatury. Dokáže identifikovat trendy, jež jsou klíčové pro historický vývoj. Zná díla, která umožňují poznat tzv. dějiny každodennosti. |
Předpoklady |
Nejsou.
KHI/PBD50 ----- nebo ----- KHI/PBZ50 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška
Podmínkou absolvování kurzu je úspěšné splnění testu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|