Předmět: Literární historie II

« Zpět
Název předmětu Literární historie II
Kód předmětu KHI/PBK60
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
  • Koumarová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tyto témata po jednotlivých týdnech: 1. Národní obrození ve světle dobové literatury 2. Evropský romantismus ve světové a v české literatuře 3. Proměny poloviny 19. století - realismus ve světové literatuře 4. Realistické tendence v české literatuře 19. století 5. Variety české společnosti - literární tvorba Májovců, Ruchovců, Lumírovců 6. Literární moderna ve světové literatuře - fin de siecle. 7. Česká literatura na přelomu století (Česká literární moderna) 8. Světová literatura první poloviny 20. století - svědectví obtížné doby 9. Česká literatura první poloviny 20. století (Legionáři, demokratický proud, katolická literatura a další směry) 10. Světová literatura 2. poloviny 20. století - problematika postmoderny 11. Česká literatura v době okupace - okupace v české literatuře 12. Padesátá léta v české literatuře 13. "Svobodné desetiletí" očima české literatury 14. Normalizace a dvojí tvář české literatury

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět si klade za cíl seznámit ve dvou semestrálních cyklech posluchače s výpovědními možnostmi děl evropské a české literatury od konce antiky až po závěr 80. let 20. století. Jeho cílem je představit nejdůležitější vývojové směry, trendy, díla a autory, důraz je přitom kladen na podoby domácí reflexe evropských témat a snahu porozumět dějinným a společenským souvislostem, jež ovlivňovaly vznik jednotlivých literárních textů. S ohledem na specifika studijního programu je záměrem kurzu rovněž představit krásnou literaturu jako historický pramen, který rozšiřuje poznání minulosti v diskurzu dějin mentalit a historické antropologie. V neposlední řadě je předmět žádoucím vkladem do metod poznávání dějin kultury (v podobě tradiční literární historie).
Student se orientuje v problematice dějin literatury i literární historie. Rozumí rozdílnosti obou pojmů. Chápe význam krásné literatury jako narativního pramene pro dějepisectví. Je schopen samostatně pojednat o nejdůležitějších osobnostech domácí i české literatury. Dokáže identifikovat trendy, jež jsou klíčové pro historický vývoj. Zná díla, která umožňují poznat tzv. dějiny každodennosti.
Předpoklady
Nejsou.
KHI/PBD50
----- nebo -----
KHI/PBZ50

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Podmínkou absolvování kurzu je úspěšné splnění testu.
Doporučená literatura
  • Jan Lehár a kol. Česká literatura od počátku k dnešku. Praha, 1997.
  • Jiří Gruša a kol. Slovník zakázaných autorů 1948-1989. Praha, 1991.
  • Josef Peterka - Dagmar Mocná. Encyklopedie literárních žánrů. Praha - Litomyšl, 2004.
  • Lubomír Machala - Eduard Petrů. Panorama české literatury. Olomouc, 1994.
  • Vladimír Forst a kol.. Lexikon české literatury I-IV. Praha, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr