Předmět: Didaktika literatury pro 1. a 2.stupeň

« Zpět
Název předmětu Didaktika literatury pro 1. a 2.stupeň
Kód předmětu KAJ/4612
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Marešová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student si bude vědom nutnosti dbát i na uplatňování základních didaktických principů. Zvláštní pozornost bude věnována kolaborativnímu a kooperativnímu učení v souvislosti s výukou zaměřenou na využívání dětské knihy od obrázkové až po romány pro "early young learners". Významnou část studijního předmětu pokrývá práce s knihou, při níž se učí budoucí učitelé pracovat s různými dovednostmi z oblasti myšlení a učí se od samého počátku zabudovávat tzv. higher-order thinking skills (myšlenkové operace vyššího řádu do repertoáru nově získaných kompetencí. V seminářích studenti pracují s aktivizujícími metodami (včetně využití tvořivé dramatiky). Zapojení studenty do týmové práce umožní vytvářet četné varianty hraní rolí (role playing). Kurz je doplněn e-learningovým materiálem v programu moodle - dostupné na adrese https://moodle.pf.ujep.cz/enrol/index.php?id=931

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Exkurze - 0 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je součástí sady didaktických předmětů a jeho cílem je seznámit budoucí učitele s důležitostí rozvoje četby v anglickém jazyce . Vedle širokého tématu Reading , při němž navazuje předmět na výsledky výzkumů v této oblasti, které potvrzují nutnost vystavit děti mladšího školního věku četbě a různým faktorům, jaké literatura přináší do jejich života, se studenti se seznámí s různými technikami práce s knihou a slovní zásobou, přesvědčí se o síle vypravěčství (storytelling) a naučí se pracovat s texty, texty dále upravovat a vymýšlet aktivity na podporu dalších jazykových kompetencí.
Prokazované znalosti a dovednosti: - znalost nových technik a strategií čtení a práce s dětskou knihou - uplatnění těchto technik při práci s textem na základní škole; - znalost vypravěčských technik - dovednost adaptovat texty pro žáky různých věkových kategorií - uplatnění dramatizace a hraní rolí s cílem posílit výuku jazyka
Předpoklady
Hlavním předpokladem je zájem zintenzívnit přípravu na budoucí povolání a zájem o rozšíření dovedností pro budoucí práci s dětmi, avšak především seznámit se s novými technikami práce, které vedou k aktivizaci žáků.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Literární projekt zaměřený na rozvoj kreativity a imaginace.
Doporučená literatura
  • Carrel, P. L., Devine, J., Eskey, D. E. Interactive approaches to second language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
  • Ellis, G., Brewster, J. The storytelling handbook for primary teachers. London: Penguin Books, 1991.
  • Graham, J., Kelly, A. Reading under control. Teaching reading in the primary school. London: Routledge, 2008.
  • Koťátková,S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, nakl. UK., 1998.
  • Lockwood, M. Promoting reading for pleasure in the primary school. London: SAGE Publication, 2008.
  • Maley, A., & Duff, A. Drama techniques in language learning. Cambridge handbooks for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  • Spolin, V. Theatre games for the classroom. Illinois: Evanston, 1986.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní