Životní rytmus a sociální podmínky nepočetné skupiny lidí v socialistickém Československu se velice lišily od většiny tehdejších obyvatel. Jaké bylo jejich sociální zázemí v zemi, kde oficiálně neexistovalo podnikání, a oni přesto podnikali? Tito občané stáli kdesi na šedém okraji společnosti a často je před propadem pod sociální minimum držela pouze víra ve svou práci a touha zůstat ve vysněné profesi. Jak je možné, že socialistická společnost, která tvrdě kontrolovala veškeré dění i v uměleckém světě, dovolila malé části svých obyvatel zcela odlišný život? Kdo byli ti, kteří často pracovali za hranicemi státu západním směrem a znovu se domů vraceli ke svým rodinám?
Anotace v angličtině
The life rhythm and social conditions of a small group of people in socialist Czechoslovakia differed greatly from the majority of the population at that time. What was their social background in a country where entrepreneurship officially did not exist, yet they still engaged in business? These citizens stood somewhere on the grey fringes of society, and often their only protection from falling below the social minimum was their faith in their work and their desire to remain in their dream profession. How was it possible that the socialist society, which tightly controlled all aspects of life, including the art world, allowed a small portion of its citizens to live completely different lives? Who were those individuals who often worked beyond the state's borders towards the west and then returned home to their families?
Klíčová slova
Art Centrum, AVU, Český svaz výtvarných umělců, Český fond výtvarných umělců, galerie Dílo, grafika, litografie, normalizace, malba, sochařství, sklářství, svobodní umělci, textilní výtvarnictví, UMPRUM, umělecká komise, užité umění výtvarní umělci, výtvarník, výtvarnice
Klíčová slova v angličtině
Art Center, AVU, Czech Union of Visual Artists, Czech Fund of Visual Artists, gallery Dílo, graphics, lithography, normalization, painting, sculpture, glassmaking, freelance artists, textile design, UMPRUM, art commission, applied arts visual artists, artist, artist
Rozsah průvodní práce
188 s. (402 620 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Životní rytmus a sociální podmínky nepočetné skupiny lidí v socialistickém Československu se velice lišily od většiny tehdejších obyvatel. Jaké bylo jejich sociální zázemí v zemi, kde oficiálně neexistovalo podnikání, a oni přesto podnikali? Tito občané stáli kdesi na šedém okraji společnosti a často je před propadem pod sociální minimum držela pouze víra ve svou práci a touha zůstat ve vysněné profesi. Jak je možné, že socialistická společnost, která tvrdě kontrolovala veškeré dění i v uměleckém světě, dovolila malé části svých obyvatel zcela odlišný život? Kdo byli ti, kteří často pracovali za hranicemi státu západním směrem a znovu se domů vraceli ke svým rodinám?
Anotace v angličtině
The life rhythm and social conditions of a small group of people in socialist Czechoslovakia differed greatly from the majority of the population at that time. What was their social background in a country where entrepreneurship officially did not exist, yet they still engaged in business? These citizens stood somewhere on the grey fringes of society, and often their only protection from falling below the social minimum was their faith in their work and their desire to remain in their dream profession. How was it possible that the socialist society, which tightly controlled all aspects of life, including the art world, allowed a small portion of its citizens to live completely different lives? Who were those individuals who often worked beyond the state's borders towards the west and then returned home to their families?
Klíčová slova
Art Centrum, AVU, Český svaz výtvarných umělců, Český fond výtvarných umělců, galerie Dílo, grafika, litografie, normalizace, malba, sochařství, sklářství, svobodní umělci, textilní výtvarnictví, UMPRUM, umělecká komise, užité umění výtvarní umělci, výtvarník, výtvarnice
Klíčová slova v angličtině
Art Center, AVU, Czech Union of Visual Artists, Czech Fund of Visual Artists, gallery Dílo, graphics, lithography, normalization, painting, sculpture, glassmaking, freelance artists, textile design, UMPRUM, art commission, applied arts visual artists, artist, artist
Zásady pro vypracování
rešerže dostupné odborné literatury
historiografie a metodologie
pilotní rozhovor (nastavení badatelských otázek)
rozhovory s 8 hlavními pamětníky - výtvarníky
metoda sociálního nabalování a orální metoda
rozhovory s 10 doplňujícími pamětníky
analýza rozhovorů
komparace příběhů na pozadí tzv. velkých dějin
badatelská činnost - NA fond ČFVU a ČSVU, ABS, NA fond ÚV KSČ
Zásady pro vypracování
rešerže dostupné odborné literatury
historiografie a metodologie
pilotní rozhovor (nastavení badatelských otázek)
rozhovory s 8 hlavními pamětníky - výtvarníky
metoda sociálního nabalování a orální metoda
rozhovory s 10 doplňujícími pamětníky
analýza rozhovorů
komparace příběhů na pozadí tzv. velkých dějin
badatelská činnost - NA fond ČFVU a ČSVU, ABS, NA fond ÚV KSČ
Seznam doporučené literatury
BINAROVÁ Alena, Svaz výtvarných umělců v českých zemích v letech 1956-1972, Olomouc 2017.
BOBEK Michal (ed.) – MOLEK Pavel (ed.) – ŠIMÍČEK Vojtěch, Komunistické právo v Československu: kapitoly z dějin bezpráví, Brno 2009.
ČINÁTL, Kamil – Jan MERVART – Jaroslav NAJBERT, ed. Podoby československé normalizace: dějiny v diskuzi, Praha: 2017.
DRDA Adam, Naše normalizace: jeden svět na školách, příběhy bezpráví, Praha 2011.
HAVEL Václav, Z mého života, Moc bezmocných, Dopis Gustávu Husákovi, Praha 1976.
HOLÝ Ladislav, Malý český člověk a skvělý český národ: Národní identita a postkomunistická transformace společnosti, Praha 2010. HORSKÝ Jan – ŠUCH Juraj (eds.), Narace a (živá) realita, Praha 2012.
JIČÍNSKÝ Zdeněk, Právní myšlení v 60. letech a za normalizace, Praha 1992.
KALINOVÁ Lenka, Sociální vývoj Československa 1969–1989, Praha 2013.
MATĚJČEK S. Hubert, S uměním do celého světa, Praha3.
MERVART Jan, Kultura v karanténě: Umělecké svazy a jejich konsolidace za rané normalizace, Praha 2015.
MOŽNÝ Ivo, Sociologie rodiny, Praha 2002.
OTÁHAL Milan, Podíl tvůrčí inteligence na pádu komunismu, Brno 1999.
PREČAN Vilém (ed.), Charta 77: 1977–1989: od morální k demokratické revoluci: dokumentace, Bratislava 1990.
ŘÍHOVÁ Vladislava a KŘENKOVÁ Zuzana, Archivní fondy podniku Českého fondu výtvarných umění Dílo, Písemné prameny pro výzkum umění ve veřejném prostoru socialistického Československa, Opuscula historiae atrium, Brno 2016.
SYSLOVÁ Šárka, České domácí umění v proměnách času a vnímání, Praha 2006.
ŠETLÍK Jiří, Cesty po ateliérech 1976-1986, Praha 1996.
ŠIMEČKA Milan – POSPÍŠIL Josef, Obnovení pořádku, Brno 1990.
ŠIMEČKA Milan, Kruhová obrana, Praha 1985.
ŠVÁCHA Rostislav – Marie PLATOVSKÁ a kol., Dějiny českého výtvarného umění VI/2, Praha 2007.
TOMKOVÁ Milada, Sociální zabezpečení, Brno 2009.
VANĚK Miroslav – KRÁTKÁ Lenka, ed., Příběhy (ne)obyčejných profesí, Česká společnost v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2014.
VANĚK Miroslav – MÜCKE Pavel, Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. 2., přepracované a doplněné vydání, Praha 2015.
VODRÁŽKA Mirek, Výtvarné umění a jeho subverzní role v období normalizace, Praha 2019.
Seznam doporučené literatury
BINAROVÁ Alena, Svaz výtvarných umělců v českých zemích v letech 1956-1972, Olomouc 2017.
BOBEK Michal (ed.) – MOLEK Pavel (ed.) – ŠIMÍČEK Vojtěch, Komunistické právo v Československu: kapitoly z dějin bezpráví, Brno 2009.
ČINÁTL, Kamil – Jan MERVART – Jaroslav NAJBERT, ed. Podoby československé normalizace: dějiny v diskuzi, Praha: 2017.
DRDA Adam, Naše normalizace: jeden svět na školách, příběhy bezpráví, Praha 2011.
HAVEL Václav, Z mého života, Moc bezmocných, Dopis Gustávu Husákovi, Praha 1976.
HOLÝ Ladislav, Malý český člověk a skvělý český národ: Národní identita a postkomunistická transformace společnosti, Praha 2010. HORSKÝ Jan – ŠUCH Juraj (eds.), Narace a (živá) realita, Praha 2012.
JIČÍNSKÝ Zdeněk, Právní myšlení v 60. letech a za normalizace, Praha 1992.
KALINOVÁ Lenka, Sociální vývoj Československa 1969–1989, Praha 2013.
MATĚJČEK S. Hubert, S uměním do celého světa, Praha3.
MERVART Jan, Kultura v karanténě: Umělecké svazy a jejich konsolidace za rané normalizace, Praha 2015.
MOŽNÝ Ivo, Sociologie rodiny, Praha 2002.
OTÁHAL Milan, Podíl tvůrčí inteligence na pádu komunismu, Brno 1999.
PREČAN Vilém (ed.), Charta 77: 1977–1989: od morální k demokratické revoluci: dokumentace, Bratislava 1990.
ŘÍHOVÁ Vladislava a KŘENKOVÁ Zuzana, Archivní fondy podniku Českého fondu výtvarných umění Dílo, Písemné prameny pro výzkum umění ve veřejném prostoru socialistického Československa, Opuscula historiae atrium, Brno 2016.
SYSLOVÁ Šárka, České domácí umění v proměnách času a vnímání, Praha 2006.
ŠETLÍK Jiří, Cesty po ateliérech 1976-1986, Praha 1996.
ŠIMEČKA Milan – POSPÍŠIL Josef, Obnovení pořádku, Brno 1990.
ŠIMEČKA Milan, Kruhová obrana, Praha 1985.
ŠVÁCHA Rostislav – Marie PLATOVSKÁ a kol., Dějiny českého výtvarného umění VI/2, Praha 2007.
TOMKOVÁ Milada, Sociální zabezpečení, Brno 2009.
VANĚK Miroslav – KRÁTKÁ Lenka, ed., Příběhy (ne)obyčejných profesí, Česká společnost v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2014.
VANĚK Miroslav – MÜCKE Pavel, Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. 2., přepracované a doplněné vydání, Praha 2015.
VODRÁŽKA Mirek, Výtvarné umění a jeho subverzní role v období normalizace, Praha 2019.