Rigorózní práce je věnována zkoumání dětské percepce vyučovacího předmětu český jazyk na prvním stupni základní školy a jejím longitudinálním proměnám. Její obsah je zaměřen na podrobnou analýzu vnímání českého jazyka mezi žáky prvního stupně a na to, jak se toto vnímání mění během času. Zkoumá se v ní subjektivní posouzení významu předmětu, motivace k výuce, používání didaktických materiálů a metod ve výuce a evaluace výukového procesu ze strany žáků. Výzkum byl prováděn na základě ohniskových skupin, z nichž byly odvozeny klíčové kategorie pro analýzu. Obsah práce přináší cenné poznatky o optimalizaci výuky, podpoře motivace k učení, rozvoji čtenářských dovedností a zlepšení výsledků ve škole. Dále je pozornost věnována sociálním a kulturním faktorům ovlivňujícím výuku a individuálním potřebám a rozvoji žáků. Jsou v ní předložena doporučení pro pedagogickou praxi zahrnující integraci technologií do výuky a diferencované výukové strategie.
Anotace v angličtině
This rigorous examines the perception of the Czech language subject among primary school students and its longitudinal changes. The study focuses on a detailed analysis of how first-grade students perceive the Czech language subject and how this perception evolves over time. It explores students' subjective assessments of the subject's significance, their motivation for learning, the use of didactic materials and methods in teaching, and the evaluation of the teaching process from the students' perspective. The research was conducted through focus groups, from which key categories were derived for analysis. The work provides valuable insights into optimizing teaching, supporting learning motivation, developing reading skills, and improving academic outcomes. It also addresses the social and cultural factors influencing teaching and the individual needs and development of students. The dissertation offers recommendations for educational practice, including the integration of technology into teaching and differentiated teaching strategies.
Klíčová slova
Dětská percepce, vyučovací předmět český jazyk, longitudinální proměny, evaluace výuky, ohniskové skupiny.
Rigorózní práce je věnována zkoumání dětské percepce vyučovacího předmětu český jazyk na prvním stupni základní školy a jejím longitudinálním proměnám. Její obsah je zaměřen na podrobnou analýzu vnímání českého jazyka mezi žáky prvního stupně a na to, jak se toto vnímání mění během času. Zkoumá se v ní subjektivní posouzení významu předmětu, motivace k výuce, používání didaktických materiálů a metod ve výuce a evaluace výukového procesu ze strany žáků. Výzkum byl prováděn na základě ohniskových skupin, z nichž byly odvozeny klíčové kategorie pro analýzu. Obsah práce přináší cenné poznatky o optimalizaci výuky, podpoře motivace k učení, rozvoji čtenářských dovedností a zlepšení výsledků ve škole. Dále je pozornost věnována sociálním a kulturním faktorům ovlivňujícím výuku a individuálním potřebám a rozvoji žáků. Jsou v ní předložena doporučení pro pedagogickou praxi zahrnující integraci technologií do výuky a diferencované výukové strategie.
Anotace v angličtině
This rigorous examines the perception of the Czech language subject among primary school students and its longitudinal changes. The study focuses on a detailed analysis of how first-grade students perceive the Czech language subject and how this perception evolves over time. It explores students' subjective assessments of the subject's significance, their motivation for learning, the use of didactic materials and methods in teaching, and the evaluation of the teaching process from the students' perspective. The research was conducted through focus groups, from which key categories were derived for analysis. The work provides valuable insights into optimizing teaching, supporting learning motivation, developing reading skills, and improving academic outcomes. It also addresses the social and cultural factors influencing teaching and the individual needs and development of students. The dissertation offers recommendations for educational practice, including the integration of technology into teaching and differentiated teaching strategies.
Klíčová slova
Dětská percepce, vyučovací předmět český jazyk, longitudinální proměny, evaluace výuky, ohniskové skupiny.
1. Práce bude mít didaktické zaměření, bude se věnovat analyzování přijímání vyuč. předmětu český jazyk prvostupňovými žáky.
2. Práce bude mít teoretickou a praktickou část, těžiště práce bude v praktické části.
3. Součástí praktické části práce bude longitudinální práce s ohniskovými skupinami u žáků 3. a 4. ročníku základní školy se záměrem identifikovat problémové pasáže učiva, největší potíže při osvojování češtiny jako mateřského jazyka, účelnost a efektivnost vyučovacích metod a efektivitu motivace pro výuku tohoto předmětu v primárním školství z pohledu žáka.
4. Z praktické - empirické - části práce budou odvozeny dílčí závěry a dále i celkový závěr práce.
Zásady pro vypracování
1. Práce bude mít didaktické zaměření, bude se věnovat analyzování přijímání vyuč. předmětu český jazyk prvostupňovými žáky.
2. Práce bude mít teoretickou a praktickou část, těžiště práce bude v praktické části.
3. Součástí praktické části práce bude longitudinální práce s ohniskovými skupinami u žáků 3. a 4. ročníku základní školy se záměrem identifikovat problémové pasáže učiva, největší potíže při osvojování češtiny jako mateřského jazyka, účelnost a efektivnost vyučovacích metod a efektivitu motivace pro výuku tohoto předmětu v primárním školství z pohledu žáka.
4. Z praktické - empirické - části práce budou odvozeny dílčí závěry a dále i celkový závěr práce.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 8085937476.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny: vysokoškolská učebnice pro studenty studijního oboru 76-12-8 Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozofických a pedagogických fakultách. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 8004224393.
DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Diagnostikování dětských pojetí společnosti studenty učitelství= Student Teachers' Questioning Skills for Detecting Children's Understanding of Society. Orbis scholae. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2013, 7(1), 101-117. ISSN 1802-4637.
FONTANA, David. Psychology for teachers. Second Edition. Leicester: The British Psychological Society, 1988. ISBN 978-0-333-46125-9.
GABAL, Ivan a Lenka VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, 2003. Jak čtou české děti?: analýza výsledků sociologického výzkumu [online]. Praha: Gabal, Analysis & Consulting.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HÖFLEROVÁ, Eva. Didaktika češtiny pro učitele primárního vzdělávání: distanční text. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2004. 84 s. ISBN 80-7368-016-5.
JELÍNEK, Jaroslav. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha: SPN, 1980. Odborná literatura pro učitele.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
LIPTÁKOVÁ, Ľudmila. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov : Prešovská univerzita, 2011. ISBN 9788055504629
PACOVSKÁ, Jasňa, Iva NEBESKÁ, Alex RÖHRICH a Irena VAŇKOVÁ. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce: pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka. Praha: Akropolis, 2021. ISBN 9788074704000.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Přeložil Eva VYSKOČILOVÁ. Praha: Portál, 1997. Studium (Portál). ISBN 80-7178-146-0.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2004. ISBN 8073671247.
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: počáteční fáze výuky mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK, ed. Pedagogicko-psychologické aspekty dětských pojetí: sborník příspěvků z mezinárodní elektronické konference: červenec - listopad 2005. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2005. ISBN 80-7044-740-0.
ŠMEJKALOVÁ, Martina. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin: český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 9788024616926.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531.
VAŇKOVÁ, Irena. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 8024609193.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 8085937476.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny: vysokoškolská učebnice pro studenty studijního oboru 76-12-8 Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozofických a pedagogických fakultách. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 8004224393.
DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Diagnostikování dětských pojetí společnosti studenty učitelství= Student Teachers' Questioning Skills for Detecting Children's Understanding of Society. Orbis scholae. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2013, 7(1), 101-117. ISSN 1802-4637.
FONTANA, David. Psychology for teachers. Second Edition. Leicester: The British Psychological Society, 1988. ISBN 978-0-333-46125-9.
GABAL, Ivan a Lenka VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, 2003. Jak čtou české děti?: analýza výsledků sociologického výzkumu [online]. Praha: Gabal, Analysis & Consulting.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HÖFLEROVÁ, Eva. Didaktika češtiny pro učitele primárního vzdělávání: distanční text. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2004. 84 s. ISBN 80-7368-016-5.
JELÍNEK, Jaroslav. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha: SPN, 1980. Odborná literatura pro učitele.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
LIPTÁKOVÁ, Ľudmila. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov : Prešovská univerzita, 2011. ISBN 9788055504629
PACOVSKÁ, Jasňa, Iva NEBESKÁ, Alex RÖHRICH a Irena VAŇKOVÁ. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce: pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka. Praha: Akropolis, 2021. ISBN 9788074704000.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Přeložil Eva VYSKOČILOVÁ. Praha: Portál, 1997. Studium (Portál). ISBN 80-7178-146-0.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2004. ISBN 8073671247.
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: počáteční fáze výuky mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK, ed. Pedagogicko-psychologické aspekty dětských pojetí: sborník příspěvků z mezinárodní elektronické konference: červenec - listopad 2005. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2005. ISBN 80-7044-740-0.
ŠMEJKALOVÁ, Martina. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin: český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 9788024616926.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531.
VAŇKOVÁ, Irena. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 8024609193.