Tato diplomová práce se zabývá otázkou oslabení dýchacího systému dětí mladšího školního věku a předkládá návrh souboru vhodných cviků. V teoretické části práce osvětluje základní pojmy problematiky, jako je oslabení u mladších dětí, úloha rodiny jako motivátora, možné příčiny, důsledky, formy a metody zjišťování oslabení dýchacího systému. Následně popisuje dýchací systém včetně svalů, také hodnocení. Dále práce vymezuje souvislosti dýchání a držení těla, popisuje držení těla, svaly a hodnocení. Přibližuje vadná držení a jsou zde popsány pohybové aktivity dětí mladšího školního věku. Následně jsou vysvětleny didaktické zásady zdravotní tělesné výchovy a vysvětlena kompenzační cvičení. V hlavní části práce je předložen zásobník cviků a návrh cvičební jednotky. Práce je shrnuta v diskuzi s popisem kladů a záporů, včetně doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This master's thesis addresses the issue of weakening the respiratory system in younger school-age children and presents a proposal for a set of appropriate exercises. The theoretical part of the thesis explains basic concepts of the issue, such as weakening in younger children, the role of the family as a motivator, possible causes, consequences, forms, and methods of assessing respiratory system weakness. It then describes the respiratory system including muscles, as well as evaluation. Furthermore, the thesis outlines the relationship between breathing and body posture, describing body posture, muscles, and evaluation. It outlines faulty postures and describes the physical activities of younger school-age children. Subsequently, didactic principles of health physical education are explained, along with compensatory exercises. The main part of the thesis presents a repertoire of exercises and a proposal for an exercise unit. The thesis is summarized in a discussion with a description of the positives and negatives, including recommendations for practice.
Klíčová slova
mladší školní věk, pohybová aktivita, správné držení těla, dýchací ústrojí, oslabení
Klíčová slova v angličtině
primary school children, physical activity, correct posture, weakening of the respiratory system
Rozsah průvodní práce
96 s. (148 822
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá otázkou oslabení dýchacího systému dětí mladšího školního věku a předkládá návrh souboru vhodných cviků. V teoretické části práce osvětluje základní pojmy problematiky, jako je oslabení u mladších dětí, úloha rodiny jako motivátora, možné příčiny, důsledky, formy a metody zjišťování oslabení dýchacího systému. Následně popisuje dýchací systém včetně svalů, také hodnocení. Dále práce vymezuje souvislosti dýchání a držení těla, popisuje držení těla, svaly a hodnocení. Přibližuje vadná držení a jsou zde popsány pohybové aktivity dětí mladšího školního věku. Následně jsou vysvětleny didaktické zásady zdravotní tělesné výchovy a vysvětlena kompenzační cvičení. V hlavní části práce je předložen zásobník cviků a návrh cvičební jednotky. Práce je shrnuta v diskuzi s popisem kladů a záporů, včetně doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This master's thesis addresses the issue of weakening the respiratory system in younger school-age children and presents a proposal for a set of appropriate exercises. The theoretical part of the thesis explains basic concepts of the issue, such as weakening in younger children, the role of the family as a motivator, possible causes, consequences, forms, and methods of assessing respiratory system weakness. It then describes the respiratory system including muscles, as well as evaluation. Furthermore, the thesis outlines the relationship between breathing and body posture, describing body posture, muscles, and evaluation. It outlines faulty postures and describes the physical activities of younger school-age children. Subsequently, didactic principles of health physical education are explained, along with compensatory exercises. The main part of the thesis presents a repertoire of exercises and a proposal for an exercise unit. The thesis is summarized in a discussion with a description of the positives and negatives, including recommendations for practice.
Klíčová slova
mladší školní věk, pohybová aktivita, správné držení těla, dýchací ústrojí, oslabení
Klíčová slova v angličtině
primary school children, physical activity, correct posture, weakening of the respiratory system
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je navrhnout kompenzační cvičení pro děti mladšího školního věku s oslabením dýchacího systému. Výstupem bude rešerše problematiky zaměřené na oslabení dýchacího systému a tvorba výukového matriálu s návrhy vhodného kompenzačního cvičení a vzrorových cvičebních jednotek.
Zásady:
1. Rešerže dostupné odborné literatury se zaměřením na zdravotní tělesnou výchovu; funkční anatomii dýchacího a pohybového systému; oslabení dýchacího systému; kompenzační proces ve zdravotní tělesné výchově; význam pohybové aktivity pro člověka.
2. Shrnutí metodologických východisek práce s ohledem na metodicko-didaktické zásady, tvorba zásobníku vhodných kompenzačních cvičení při oslabení dýchacího systému a jejich zařazení do cvičební jednotky.
3. Vyvození závěru, doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je navrhnout kompenzační cvičení pro děti mladšího školního věku s oslabením dýchacího systému. Výstupem bude rešerše problematiky zaměřené na oslabení dýchacího systému a tvorba výukového matriálu s návrhy vhodného kompenzačního cvičení a vzrorových cvičebních jednotek.
Zásady:
1. Rešerže dostupné odborné literatury se zaměřením na zdravotní tělesnou výchovu; funkční anatomii dýchacího a pohybového systému; oslabení dýchacího systému; kompenzační proces ve zdravotní tělesné výchově; význam pohybové aktivity pro člověka.
2. Shrnutí metodologických východisek práce s ohledem na metodicko-didaktické zásady, tvorba zásobníku vhodných kompenzačních cvičení při oslabení dýchacího systému a jejich zařazení do cvičební jednotky.
3. Vyvození závěru, doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BARKNOWITZ, S.: Dýchání jako živoucí dění – dechová terapie v praxi. Brno: Kazda, 2019. ISBN 97-880-9074-1.
BURSOVÁ, M.: Kompenzační cvičení uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha: Grada, 2005. ISBN 802-47-094-7528-1.
HALADOVÁ, E. a kol.: Léčebná tělesná výchova. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2007. ISBN 978-80-701-3460-3.
HOŠKOVÁ, B., Levitová, A.: Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
HOŠKOVÁ, B., MATOUŠOVÁ, M.: Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1392-5.
JANDA, V.: Funkční svalový test. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-71-692-2308-5.
JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V. Biologie pro gymnázia, 8. vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006. ISBN 807-18-212-2517-5.
JÓGALINGA, M. a kol. Jóga pro děti, aneb Hrajeme si na zvířata. Liberec: Nakladatelství Libereckých tiskáren, 1990. ISBN 808-52-690-2360-7.
KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy – průprava ke správnému držení těla. Praha: Grada, 1997. ISBN 807-16-938-3654-7.
KAŠÁK, V., FEKETOVÁ, E. Průduškové astma v dospělosti. Praha: Maxdorf, 2009. ISBN 978-80-7345-197-4
KYRALOVÁ, M., MATOUŠOVÁ, M. Zdravotní tělesná výchova II. část. Praha: ASPV, 1992. Praha: Onyx, 1996. ISBN 80-85 228-39-4
MALÁTOVÁ, R., POLÍVKOVÁ J. a kol. Didaktika zdravotní tělesné výchovy, oslabení pohybové soustavy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra tělesné výchovy a sportu, 2017. ISBN 978-80-7394-651-7
MIHULOVÁ, M., SVOBODA, M. Bála jóga –jóga pro děti, juniory a rodiče. Liberec: Santal, 2008. ISBN 978-80-85965-57-5
MIKLÁNKOVÁ, L. Tělesná výchova na 1. stupni základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2215-2
MAHESHWARANANDA, P. a kol. Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-2914-8
Seznam doporučené literatury
BARKNOWITZ, S.: Dýchání jako živoucí dění – dechová terapie v praxi. Brno: Kazda, 2019. ISBN 97-880-9074-1.
BURSOVÁ, M.: Kompenzační cvičení uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha: Grada, 2005. ISBN 802-47-094-7528-1.
HALADOVÁ, E. a kol.: Léčebná tělesná výchova. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2007. ISBN 978-80-701-3460-3.
HOŠKOVÁ, B., Levitová, A.: Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
HOŠKOVÁ, B., MATOUŠOVÁ, M.: Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1392-5.
JANDA, V.: Funkční svalový test. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-71-692-2308-5.
JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V. Biologie pro gymnázia, 8. vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006. ISBN 807-18-212-2517-5.
JÓGALINGA, M. a kol. Jóga pro děti, aneb Hrajeme si na zvířata. Liberec: Nakladatelství Libereckých tiskáren, 1990. ISBN 808-52-690-2360-7.
KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy – průprava ke správnému držení těla. Praha: Grada, 1997. ISBN 807-16-938-3654-7.
KAŠÁK, V., FEKETOVÁ, E. Průduškové astma v dospělosti. Praha: Maxdorf, 2009. ISBN 978-80-7345-197-4
KYRALOVÁ, M., MATOUŠOVÁ, M. Zdravotní tělesná výchova II. část. Praha: ASPV, 1992. Praha: Onyx, 1996. ISBN 80-85 228-39-4
MALÁTOVÁ, R., POLÍVKOVÁ J. a kol. Didaktika zdravotní tělesné výchovy, oslabení pohybové soustavy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra tělesné výchovy a sportu, 2017. ISBN 978-80-7394-651-7
MIHULOVÁ, M., SVOBODA, M. Bála jóga –jóga pro děti, juniory a rodiče. Liberec: Santal, 2008. ISBN 978-80-85965-57-5
MIKLÁNKOVÁ, L. Tělesná výchova na 1. stupni základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2215-2
MAHESHWARANANDA, P. a kol. Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-2914-8