Informace o kvalifikační práci Jóga jako prostředek kompenzace poruch držení těla u dětí mladšího školního věku a u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami - výukový materiál
Diplomová práce zaměřená na tvorbu výukového materiálu se zabývá žáky mladšího školního věku a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Obsahuje teoretické poznatky v oblasti jógy a dětské jógy. Věnuje se speciální pedagogice, zdravotní tělesné výchově, problematice pohybové aktivity a od toho odvíjející se kapitolám směřující k funkční anatomii a k držení těla. V hlavní části práce je vytvořena webová stránka Jógovánky, kde známe správný postup, jak se dostat do jógových pozic a kde jsou vytvořeny kontinuální sestavy s motivačními prvky. Hlavní část práce i webové stránky nadále zahrnují dechová a relaxační cvičení, hry a zásady, které slouží jako podklad pro všechny pedagogy a širokou odbornou veřejnost.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on the creation of teaching material deals for students of younger school age and students with special educational needs. It contains theoretical knowledge in the field of yoga and children's yoga. It focuses on special education, health physical education, physical activity issues, and chapters on functional anatomy and posture. In the main part of the thesis, a website Jogovanky is created where we know the correct way to get into yoga postures and where continuous sets with motivational elements are created. The main of the thesis and the website continue to include breathing and relaxation exercises, games and principles that serve as a resource for all teachers and the general professional public.
Klíčová slova
Jóga, mladší školní věk, speciální vzdělávací potřeby, kompenzace, výukový materiál
Klíčová slova v angličtině
Yoga, younger school-age, special educational needs, compensation, teaching material
Rozsah průvodní práce
74 s. (115 510 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zaměřená na tvorbu výukového materiálu se zabývá žáky mladšího školního věku a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Obsahuje teoretické poznatky v oblasti jógy a dětské jógy. Věnuje se speciální pedagogice, zdravotní tělesné výchově, problematice pohybové aktivity a od toho odvíjející se kapitolám směřující k funkční anatomii a k držení těla. V hlavní části práce je vytvořena webová stránka Jógovánky, kde známe správný postup, jak se dostat do jógových pozic a kde jsou vytvořeny kontinuální sestavy s motivačními prvky. Hlavní část práce i webové stránky nadále zahrnují dechová a relaxační cvičení, hry a zásady, které slouží jako podklad pro všechny pedagogy a širokou odbornou veřejnost.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on the creation of teaching material deals for students of younger school age and students with special educational needs. It contains theoretical knowledge in the field of yoga and children's yoga. It focuses on special education, health physical education, physical activity issues, and chapters on functional anatomy and posture. In the main part of the thesis, a website Jogovanky is created where we know the correct way to get into yoga postures and where continuous sets with motivational elements are created. The main of the thesis and the website continue to include breathing and relaxation exercises, games and principles that serve as a resource for all teachers and the general professional public.
Klíčová slova
Jóga, mladší školní věk, speciální vzdělávací potřeby, kompenzace, výukový materiál
Klíčová slova v angličtině
Yoga, younger school-age, special educational needs, compensation, teaching material
Zásady pro vypracování
Zpracovaní kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP (směrnice děkana PF UJEP č. 5E/2019 a směrnice rektora č. 8/2016) a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod a technik.
Postupovat dle pokynů pro sepsání závěrečné práce na PF UJEP – KTVS.
Provést rešerši dostupné oborové literatury zaměřené na problematiku pohybové aktivity dětí mladšího školního věku, základní funkční anatomie, poruch držení těla, jógy, kompenzačního procesu a didaktiky jógy. Při zpracování vycházet z odborných zdrojů primárně domácího původu, ale i zahraniční, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Shrnutí metodicko-didaktických východisek práce - provést rešerši dostupné oborové literatury pro tvorbu hlavní části práce, prezentace didaktických zásad pro tvorbu kompenzačního procesu – hlavní části práce.
Tvorba výukového materiálu - vytvořit kontinuální sestavy s motivačními prvky jógy.
Vyhodnocení závěrů a doporučení pro praxi.
Stručná charakteristika: Funkční poruchy pohybového systému, které se projevují poruchami držení těla, jsou značným rizikem u dětí při nástupu do školního zařízení, kdy příčiny jejich vzniku mohou být dlouhodobá pozice sedu, převaha statického zatížení, nevhodná ergonomie školního nábytku či růstová akcelerace. Poruchy držení těla si tak děti nesou dále, a s věkem se prohlubují. Prostředkem pro řešení poruch držení těla je vhodná kompenzace, kdy jedna z možností, která splňuje efekt kompenzace a motivace u dětí, je využití jógy ve výuce. Diplomová práce je nevýzkumného charakteru, stane se metodickým/výukovým materiálem, který bude zahrnovat webové stránky přístupné pro všechny žáky a učitele mateřských škol, základních škol, středních škol i vysokých škol, ve kterém se budou nacházet jógové cviky, fotografie cviků a kontinuální sestavy s motivačními prvky. Diplomová práce tak může sloužit jako podkladový materiál pro pedagogy či širokou odbornou veřejnost. Výhodou výukového materiálu bude jeho inovativní přínos, aktuálnost problematiky a možnost aktualizace webové stránky.
Cíl práce: Přispět ke zlepšení znalostí o józe jako prostředku kompenzace poruch držení těla u dětí mladšího školního věku a u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami za pomoci tvorby kontinuálních sestav s motivačními prvky.
Zásady pro vypracování
Zpracovaní kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP (směrnice děkana PF UJEP č. 5E/2019 a směrnice rektora č. 8/2016) a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod a technik.
Postupovat dle pokynů pro sepsání závěrečné práce na PF UJEP – KTVS.
Provést rešerši dostupné oborové literatury zaměřené na problematiku pohybové aktivity dětí mladšího školního věku, základní funkční anatomie, poruch držení těla, jógy, kompenzačního procesu a didaktiky jógy. Při zpracování vycházet z odborných zdrojů primárně domácího původu, ale i zahraniční, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Shrnutí metodicko-didaktických východisek práce - provést rešerši dostupné oborové literatury pro tvorbu hlavní části práce, prezentace didaktických zásad pro tvorbu kompenzačního procesu – hlavní části práce.
Tvorba výukového materiálu - vytvořit kontinuální sestavy s motivačními prvky jógy.
Vyhodnocení závěrů a doporučení pro praxi.
Stručná charakteristika: Funkční poruchy pohybového systému, které se projevují poruchami držení těla, jsou značným rizikem u dětí při nástupu do školního zařízení, kdy příčiny jejich vzniku mohou být dlouhodobá pozice sedu, převaha statického zatížení, nevhodná ergonomie školního nábytku či růstová akcelerace. Poruchy držení těla si tak děti nesou dále, a s věkem se prohlubují. Prostředkem pro řešení poruch držení těla je vhodná kompenzace, kdy jedna z možností, která splňuje efekt kompenzace a motivace u dětí, je využití jógy ve výuce. Diplomová práce je nevýzkumného charakteru, stane se metodickým/výukovým materiálem, který bude zahrnovat webové stránky přístupné pro všechny žáky a učitele mateřských škol, základních škol, středních škol i vysokých škol, ve kterém se budou nacházet jógové cviky, fotografie cviků a kontinuální sestavy s motivačními prvky. Diplomová práce tak může sloužit jako podkladový materiál pro pedagogy či širokou odbornou veřejnost. Výhodou výukového materiálu bude jeho inovativní přínos, aktuálnost problematiky a možnost aktualizace webové stránky.
Cíl práce: Přispět ke zlepšení znalostí o józe jako prostředku kompenzace poruch držení těla u dětí mladšího školního věku a u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami za pomoci tvorby kontinuálních sestav s motivačními prvky.
Seznam doporučené literatury
Bannenberg, T. (2011). Jóga pro děti. Brno: Computer Press.
Dylevský, I. (1996). Funkční anatomie pohybového systému: obecná anatomie. Praha: Univerzita Karlova.
Dylevský, I. (2009). Funkční anatomie. Grada.
Hájek, P. (1994). Pohádková jóga. Plzeň: Pedagogické centrum.
Hnízdil, J., Šavlík, J., & Chválová, O. (2005). Vadné držení těla dětí. Praha: Triton.
Piaget, J. & Inhelderová, B. (2007). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
Rojová, V. (2007). Jóga, hry a pohádky. Praha: Portál.