Disertační práce se zabývá možnostmi využití keyboardu jako didaktického prostředku v hudebním vzdělávání dětí mladšího školního věku. Uvádí klasifikaci hudebních schopností žáků této věkové kategorie a navrhuje možnosti rozvoje jejich schopností
a dovedností prostřednictvím hry na keyboard. Dále prezentuje a hodnotí využitelnost dostupných českých učebnic pro hru na keyboard. Představuje též projekt KeyboardClass, který je základem této práce. Seznamuje s principy ansámblové hry žáků v hodinách hudební výchovy a jejími metodickými postupy. Disertační práce uvádí možnosti rozvoje hudebnosti žáků pomocí her a navrhuje pět modelových situací s využitím hry na keyboard, které byly ověřeny autorem v hodinách hudební výchovy na 1. stupni. Průzkumné šetření a jeho výsledky jsou uvedeny v empirické části disertační práce.
Anotace v angličtině
The dissertation is dealing with possibilities of using keyboard as a didactic means of musical education of younger school-age children. It states assessment of musical abilities of school-kids of this age category and suggests possibilities of developing their abilities and skills by means of playing the keyboard. Further it presents and evaluates applicability of accessible Czech textbooks for playing keyboard. It introduces also the KeyboardClass Project which is the basis of this thesis. It explains the principles of ensemble playing of students on music lessons and its methodological ways. This thesis also introduces the possibilities of musical development of students by means of games and suggests 5 model situations using the keyboard playing which were proved by the author of the thesis on the music lessons of first grades. The research and its results are shown in the empiric part of the thesis.
Klíčová slova
keyboard, didaktický prostředek, hudební výchova na 1. stupni základní školy, kolektivní výuka, ansámblová hra, modelové situace, hudební činnosti, rozvoj hudebnosti, žáci mladšího školního věku, KeyboardClass
Klíčová slova v angličtině
keyboard, didactic means, music lessons of the lower grades of the elementary school, collective learning, ensemble playing, model situations, musical activities, development of musical skills, younger age pupils, KeyboardClass
Rozsah průvodní práce
212
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zabývá možnostmi využití keyboardu jako didaktického prostředku v hudebním vzdělávání dětí mladšího školního věku. Uvádí klasifikaci hudebních schopností žáků této věkové kategorie a navrhuje možnosti rozvoje jejich schopností
a dovedností prostřednictvím hry na keyboard. Dále prezentuje a hodnotí využitelnost dostupných českých učebnic pro hru na keyboard. Představuje též projekt KeyboardClass, který je základem této práce. Seznamuje s principy ansámblové hry žáků v hodinách hudební výchovy a jejími metodickými postupy. Disertační práce uvádí možnosti rozvoje hudebnosti žáků pomocí her a navrhuje pět modelových situací s využitím hry na keyboard, které byly ověřeny autorem v hodinách hudební výchovy na 1. stupni. Průzkumné šetření a jeho výsledky jsou uvedeny v empirické části disertační práce.
Anotace v angličtině
The dissertation is dealing with possibilities of using keyboard as a didactic means of musical education of younger school-age children. It states assessment of musical abilities of school-kids of this age category and suggests possibilities of developing their abilities and skills by means of playing the keyboard. Further it presents and evaluates applicability of accessible Czech textbooks for playing keyboard. It introduces also the KeyboardClass Project which is the basis of this thesis. It explains the principles of ensemble playing of students on music lessons and its methodological ways. This thesis also introduces the possibilities of musical development of students by means of games and suggests 5 model situations using the keyboard playing which were proved by the author of the thesis on the music lessons of first grades. The research and its results are shown in the empiric part of the thesis.
Klíčová slova
keyboard, didaktický prostředek, hudební výchova na 1. stupni základní školy, kolektivní výuka, ansámblová hra, modelové situace, hudební činnosti, rozvoj hudebnosti, žáci mladšího školního věku, KeyboardClass
Klíčová slova v angličtině
keyboard, didactic means, music lessons of the lower grades of the elementary school, collective learning, ensemble playing, model situations, musical activities, development of musical skills, younger age pupils, KeyboardClass
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Komparace české a zahraniční literatury vztahující se k tématu disertační práce.
3. Objednání notového materiálu z České republiky pro komparaci učebnic hry na keyboard.
4.Charakteristika dětí mladšího školního věku.
5. Představení projektu KeyboardClass.
6. Zhodnocení projektu KeyboardClass a doporučení metodického transferu do českého školského prostředí.
7. Analýza modelových didaktických situací pro rozvoj hudebnosti žáků pomocí hry na keyboard.
8. Zpracování výzkumné části.
9. Vyhodnocení.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Komparace české a zahraniční literatury vztahující se k tématu disertační práce.
3. Objednání notového materiálu z České republiky pro komparaci učebnic hry na keyboard.
4.Charakteristika dětí mladšího školního věku.
5. Představení projektu KeyboardClass.
6. Zhodnocení projektu KeyboardClass a doporučení metodického transferu do českého školského prostředí.
7. Analýza modelových didaktických situací pro rozvoj hudebnosti žáků pomocí hry na keyboard.
8. Zpracování výzkumné části.
9. Vyhodnocení.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7. FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7. GREGOR, Vladimír a SEDLICKÝ, Tibor. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. 2. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-131-X. HERDEN, Jaroslav, JENČKOVÁ, Eva a KOLÁŘ, Jiří. Hudba pro děti. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-522. HERDEN, Jaroslav a PRCHAL, Jan. Úpravy pro školní soubory. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-052-8. VÁŇOVÁ, Hana. Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-149-2. SEDLÁK, František a kol. Nové cesty hudební výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977. SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na druhém stupni základní školy 2: učebnice pro posluchače pedagogických fakult. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. SEDLÁK, František a VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. 2. přeprac.a rozšiř. vyd. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-2060-2. COLLINS, Dennis. Music theory and it Methods. Peter Lang, GmbH, 2013, ISBN 978-3-631-61659-8 ELMER STADLER. Stefanie.Kind und Musik. Das Entwicklungspotenzial erkennen und verstehen. Springer, 2015, ISBN 978-3-642-41691-0 THEISOHN, Elisabeth. Kreieren. Kollaborieren. Komponieren.transcirpt Verlag, Bielefeld, 2023. ISBN 978-3-8394-6381-9
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7. FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7. GREGOR, Vladimír a SEDLICKÝ, Tibor. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. 2. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-131-X. HERDEN, Jaroslav, JENČKOVÁ, Eva a KOLÁŘ, Jiří. Hudba pro děti. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-522. HERDEN, Jaroslav a PRCHAL, Jan. Úpravy pro školní soubory. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-052-8. VÁŇOVÁ, Hana. Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-149-2. SEDLÁK, František a kol. Nové cesty hudební výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977. SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na druhém stupni základní školy 2: učebnice pro posluchače pedagogických fakult. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. SEDLÁK, František a VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. 2. přeprac.a rozšiř. vyd. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-2060-2. COLLINS, Dennis. Music theory and it Methods. Peter Lang, GmbH, 2013, ISBN 978-3-631-61659-8 ELMER STADLER. Stefanie.Kind und Musik. Das Entwicklungspotenzial erkennen und verstehen. Springer, 2015, ISBN 978-3-642-41691-0 THEISOHN, Elisabeth. Kreieren. Kollaborieren. Komponieren.transcirpt Verlag, Bielefeld, 2023. ISBN 978-3-8394-6381-9