Tato diplomová práce se věnuje návrhu na vzdělávací přírodovědný projekt
pro první stupeň základní školy, dále také zkoumání efektivity projektové výuky v porovnání s tradiční výukou. Teoretická část se zabývá problematikou projektové metody a ekosystémem lesa. V praktické části je popisována realizace projektu na téma ekosystém lesa. Následně také vyhodnocení pre-testu a post-testu, kterými byl zkoumán vliv projektové a tradiční výuky na experimentální a kontrolní třídu. Cílem práce je dokázat, že aktivní a zážitkový přístup může přispět k lepšímu porozumění učiva.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to the design of an educational science project for the first grade of primary school, as well as to the investigation of the effectiveness of project-based learning in comparison with traditional teaching. The theoretical part deals with the project method and the forest ecosystem. The practical part describes the implementation of a project on the forest ecosystem. Then, the evaluation of the pre-test and post-test, which investigated the effect of project-based and traditional teaching on the experimental and control classes, is also presented. The thesis is to prove that an active and experiential approach can contribute to a better understanding of the curriculum.
Klíčová slova
Projekt, projektová výuka, ekosystém lesa, 1. stupeň základní školy, myšlenková mapa
Tato diplomová práce se věnuje návrhu na vzdělávací přírodovědný projekt
pro první stupeň základní školy, dále také zkoumání efektivity projektové výuky v porovnání s tradiční výukou. Teoretická část se zabývá problematikou projektové metody a ekosystémem lesa. V praktické části je popisována realizace projektu na téma ekosystém lesa. Následně také vyhodnocení pre-testu a post-testu, kterými byl zkoumán vliv projektové a tradiční výuky na experimentální a kontrolní třídu. Cílem práce je dokázat, že aktivní a zážitkový přístup může přispět k lepšímu porozumění učiva.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to the design of an educational science project for the first grade of primary school, as well as to the investigation of the effectiveness of project-based learning in comparison with traditional teaching. The theoretical part deals with the project method and the forest ecosystem. The practical part describes the implementation of a project on the forest ecosystem. Then, the evaluation of the pre-test and post-test, which investigated the effect of project-based and traditional teaching on the experimental and control classes, is also presented. The thesis is to prove that an active and experiential approach can contribute to a better understanding of the curriculum.
Klíčová slova
Projekt, projektová výuka, ekosystém lesa, 1. stupeň základní školy, myšlenková mapa
Cíl: Ověřit, zda projektová výuka povede ke zlepšení znalostí žáků než při použití běžných výukových metod.
Zpracování kvalifikační práce bude v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Prostudování odborné literatury se zaměřením na projektovou výuku, didaktiku prvouky a přírodovědy a pedagogický výzkum. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část.
V didaktické části se věnovat přípravě projektů zaměřených na ekosystém lesa.
Výzkumnou část realizovat prostřednictvím techniky pojmového mapování. Získaná data vyhodnotit adekvátními statistickými metodami, interpretovat a diskutovat.
Vyvodit závěry, které budou následně sloužit jako doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Cíl: Ověřit, zda projektová výuka povede ke zlepšení znalostí žáků než při použití běžných výukových metod.
Zpracování kvalifikační práce bude v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Prostudování odborné literatury se zaměřením na projektovou výuku, didaktiku prvouky a přírodovědy a pedagogický výzkum. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část.
V didaktické části se věnovat přípravě projektů zaměřených na ekosystém lesa.
Výzkumnou část realizovat prostřednictvím techniky pojmového mapování. Získaná data vyhodnotit adekvátními statistickými metodami, interpretovat a diskutovat.
Vyvodit závěry, které budou následně sloužit jako doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BUZAN, Tony. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-200-3.
VOSIČKOVÁ, J., FRANZOVÁ M., 1998. Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 80-86039-53.6.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ J., DVOŘÁKOVÁ M., 2009. Učíme v projektech. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1
SKÝBOVÁ, J., 2007. Vybrané kapitoly z didaktiky přírodovědné části prvouky a přírodovědy: pro učitelství prvního stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-319-1.
SITNÁ, D., 2013. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0404-6
PODROUŽEK, L., JŮZA J., 2004. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 80-86473-72-4.
PODROUŽEK, L., 2003. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk. ISBN 80-86473-37-6.
JANÍK, Tomáš. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-080-8.
COUFALOVÁ, J., 2006. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. 1. vyd. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-958-0.
Seznam doporučené literatury
BUZAN, Tony. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-200-3.
VOSIČKOVÁ, J., FRANZOVÁ M., 1998. Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 80-86039-53.6.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ J., DVOŘÁKOVÁ M., 2009. Učíme v projektech. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1
SKÝBOVÁ, J., 2007. Vybrané kapitoly z didaktiky přírodovědné části prvouky a přírodovědy: pro učitelství prvního stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-319-1.
SITNÁ, D., 2013. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0404-6
PODROUŽEK, L., JŮZA J., 2004. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 80-86473-72-4.
PODROUŽEK, L., 2003. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk. ISBN 80-86473-37-6.
JANÍK, Tomáš. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-080-8.
COUFALOVÁ, J., 2006. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. 1. vyd. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-958-0.