- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Efektivita osvojování základních plaveckých dovedností v závislosti na délce a intenzitě plaveckého výcviku
Hlavní téma v angličtině
The effectiveness of learning basic swimming skills depending on the length of swimming skills depending on the length and intensity of swimming training
Název dle studenta
Efektivita osvojování základních plaveckých dovedností v závislosti na délce a intenzitě plaveckého výcviku
Název dle studenta v angličtině
The effectiveness of learning basic swimming skills depending on the length of swimming skills depending on the length and intensity of swimming training
V tomto výzkumu se zabýváme efektivitou osvojování plaveckých dovedností v základním plaveckém výcviku s odlišnou délkou a frekvencí plaveckých lekcí. Výzkumného šetření se zúčastnilo 148 dětí mladšího školního věku ze 3 krajů ČR. Probandi byli rozřazeni do 3 skupin, podle zájmu a preferencí školy o daný typ kurzu. Skupina A - 45 min 1x týdně po dobu 6 měsíců. Skupina B - 90 min 1x týdně po dobu 3 měsíců. Skupina C - 90 min 2x denně po dobu 5 dní. Pro stanovení vstupních a výstupních úrovní plaveckých dovedností byly použity 4 testy základních plaveckých dovedností, pro jejich hodnocení byla použita tříbodová škála z výzkumu Kováčové et al. (2019). Po absolvování všech plaveckých lekcí druhé poloviny základního výcviku byly všechny 3 skupiny podrobeny druhému testování. Naměřená data jsme statisticky porovnali, hodnoty před a po absolvování kurzu v jedné skupině byly hodnoceny pomocí Wilcoxonova testu, statistické zpracování dat mezi skupinami a srovnání dlouhodobé s intenzivní formou výuky proběhlo Mann - Whitney U testem. Pro hodnocení velikosti efektu jsme použili Cohenovo d. Porovnáním vstupních a výstupních dat jsme zjistili, že došlo ke zlepšení plaveckých dovedností ve všech kurzech, ovšem v porovnání mezi jednotlivými typy kurzu prosperovala skupina C. Ve srovnání výsledků dlouhodobé a intenzivní formy výuky plavání v každém testu dosáhli probandi absolvující intenzivní kurz statisticky významně lepších výsledků. Proto považujeme za důležité, zařadit tuto formu výuky do praxe.
Anotace v angličtině
In this thesis we deal with effectiveness of acquisition of swimming skills in basic swimming training with different length and frequency of swimming lessons. A total of 148 children of younger school age from 3 different regions of the Czech Republic took part in this research. They were divided into three separate groups according to interest and preferences for the offered type of course depended on the schools. Group A - 45 minutes once a week for 6 months. Group B - 90 minutes once a week for 3 months. Group C - 90 minutes two-times a day for 5 days. To determine the input and output levels of swimming skills were used 4 tests of basic swimming skills. For their evalution were used a three-point scale from the research of Kováčová et al. (2019). All three groups were subjected to the second testing after completing all the swimming lessons of the second half of the basic training. The measured data were statisticaly compared. For evalution of values before and after completing the course in one group were used Wilcoxon test. Statistical processing of data between groups and long-term comparation with intensive for of teaching was performed using the Mann-Whitney U test. We used Cohens d to assess the effect size. By comparing input and output data we found that there was an improvement in swimming skills in all courses. In comparation between individual types of course were prospered group C. The probands completing the intensive course achieved statistically significantly better results in each test of the long-term and intensive form of swimming lessons. We consider that is important to include this form of teaching in practice.
Klíčová slova
Dlouhodobý kurz, intenzivní kurz, legislativa plavání, mladší školní věk, plavec, plavání, povinná plavecká výuka, základní plavecký výcvik, základní škola
V tomto výzkumu se zabýváme efektivitou osvojování plaveckých dovedností v základním plaveckém výcviku s odlišnou délkou a frekvencí plaveckých lekcí. Výzkumného šetření se zúčastnilo 148 dětí mladšího školního věku ze 3 krajů ČR. Probandi byli rozřazeni do 3 skupin, podle zájmu a preferencí školy o daný typ kurzu. Skupina A - 45 min 1x týdně po dobu 6 měsíců. Skupina B - 90 min 1x týdně po dobu 3 měsíců. Skupina C - 90 min 2x denně po dobu 5 dní. Pro stanovení vstupních a výstupních úrovní plaveckých dovedností byly použity 4 testy základních plaveckých dovedností, pro jejich hodnocení byla použita tříbodová škála z výzkumu Kováčové et al. (2019). Po absolvování všech plaveckých lekcí druhé poloviny základního výcviku byly všechny 3 skupiny podrobeny druhému testování. Naměřená data jsme statisticky porovnali, hodnoty před a po absolvování kurzu v jedné skupině byly hodnoceny pomocí Wilcoxonova testu, statistické zpracování dat mezi skupinami a srovnání dlouhodobé s intenzivní formou výuky proběhlo Mann - Whitney U testem. Pro hodnocení velikosti efektu jsme použili Cohenovo d. Porovnáním vstupních a výstupních dat jsme zjistili, že došlo ke zlepšení plaveckých dovedností ve všech kurzech, ovšem v porovnání mezi jednotlivými typy kurzu prosperovala skupina C. Ve srovnání výsledků dlouhodobé a intenzivní formy výuky plavání v každém testu dosáhli probandi absolvující intenzivní kurz statisticky významně lepších výsledků. Proto považujeme za důležité, zařadit tuto formu výuky do praxe.
Anotace v angličtině
In this thesis we deal with effectiveness of acquisition of swimming skills in basic swimming training with different length and frequency of swimming lessons. A total of 148 children of younger school age from 3 different regions of the Czech Republic took part in this research. They were divided into three separate groups according to interest and preferences for the offered type of course depended on the schools. Group A - 45 minutes once a week for 6 months. Group B - 90 minutes once a week for 3 months. Group C - 90 minutes two-times a day for 5 days. To determine the input and output levels of swimming skills were used 4 tests of basic swimming skills. For their evalution were used a three-point scale from the research of Kováčová et al. (2019). All three groups were subjected to the second testing after completing all the swimming lessons of the second half of the basic training. The measured data were statisticaly compared. For evalution of values before and after completing the course in one group were used Wilcoxon test. Statistical processing of data between groups and long-term comparation with intensive for of teaching was performed using the Mann-Whitney U test. We used Cohens d to assess the effect size. By comparing input and output data we found that there was an improvement in swimming skills in all courses. In comparation between individual types of course were prospered group C. The probands completing the intensive course achieved statistically significantly better results in each test of the long-term and intensive form of swimming lessons. We consider that is important to include this form of teaching in practice.
Klíčová slova
Dlouhodobý kurz, intenzivní kurz, legislativa plavání, mladší školní věk, plavec, plavání, povinná plavecká výuka, základní plavecký výcvik, základní škola
V dnešní době je plavecká úroveň u dospělých, ale převážně u dětí stále řešeným tématem. Plavání je pohybová činnost, která je zdraví prospěšná, jak z hlediska fyzické kondice, kompenzace, tak i z hlediska psychologické a fyzické regenerace.
Zaměříme se na úroveň plaveckých dovedností dětí na prvním stupni základních škol, které jsou úplnými začátečníky.
Skupina A absolvuje během 5 dnů celkem dvacet plaveckých lekcí v deseti blocích (2x denně 90 minut).
Skupina B absolvuje stejný počet plaveckých lekcí, ale v delším časovém úseku (1x týdně 90 minut).
Na začátku a poté i na konci výcviku budou hodnocené jejich plavecké dovednosti dle standardizované hodnotící škály dle I. Čechovské a T. Milera, 2001.
Cílem této práce bude zjistit velikost rozdílu mezi skupinou A a B, která ze skupin se zlepšila více v plaveckých dovednostech.
Zásady pro vypracování
Rešerše literárních zdrojů.
Stanovit cíl, úkoly a hypotézy práce.
Zpracovat teoretická východiska práce.
Sběr dat a jejich následné zpracování.
Vyslovit se k hypotézám práce.
Vyjádřit se k výsledkům.
V dnešní době je plavecká úroveň u dospělých, ale převážně u dětí stále řešeným tématem. Plavání je pohybová činnost, která je zdraví prospěšná, jak z hlediska fyzické kondice, kompenzace, tak i z hlediska psychologické a fyzické regenerace.
Zaměříme se na úroveň plaveckých dovedností dětí na prvním stupni základních škol, které jsou úplnými začátečníky.
Skupina A absolvuje během 5 dnů celkem dvacet plaveckých lekcí v deseti blocích (2x denně 90 minut).
Skupina B absolvuje stejný počet plaveckých lekcí, ale v delším časovém úseku (1x týdně 90 minut).
Na začátku a poté i na konci výcviku budou hodnocené jejich plavecké dovednosti dle standardizované hodnotící škály dle I. Čechovské a T. Milera, 2001.
Cílem této práce bude zjistit velikost rozdílu mezi skupinou A a B, která ze skupin se zlepšila více v plaveckých dovednostech.
Seznam doporučené literatury
Čechovská, I., Miler, T. (2019). Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: Karolinum.
Čechovská, I., Jurák, D., & Pokorná, J. (2012). Plavání – Pohybový trénink ve vodě. Praha: Karolinum.