Cílem diplomové práce bylo pomocí standardizovaných testů zjistit, zda mají atletické činnosti pozitivní vliv na rozvoj rychlostních schopností u dívek staršího školního věku. Výzkumu se celkem zúčastnilo 62 žákyň základní školy Vojnovičova v Ústí nad Labem ve starším školním věku, tedy ve věku 11-15 let. K zjišťování úrovně rychlostních schopností jsme použili vhodné standardizované testy, konkrétně člunkový běh 4x10 m a běh na 50 m z pevného startu, v našem případě polovysoký start. Na základě 1. měření jsme rozdělili dívky do dvou skupin-experimentální a kontrolní. U experimentální skupiny jsme aplikovali 8týdenní pohybový program se zaměřením na atletiku. Experimentální skupina mezi měřeními pravidelně vykonávala 2x týdně atletické činnosti v rámci hodiny tělesné výchovy. Kontrolní skupina měla klasické hodiny tělesné výchovy. Získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy.
Na základě získaných výsledků a komparace výsledků experimentální a kontrolní skupiny jsme dospěli k závěru, že navržený pohybový program se zaměřením na atletické činnosti má pozitivní vliv na úroveň rychlostních schopností u dívek staršího školního věku.
Anotace v angličtině
The thesis aimed to determine whether athletic activities have a positive effect
on the development of speed skills in older school-age girls by using standardized tests. A total of 62 female pupils of the Vojnovičova Primary School in Ústí nad Labem, aged 11-15 years, participated in this study. To determine the level of speed abilities we used appropriate standardized tests, namely the 4x10 m shuttle run and 50 m sprint from a fixed start, in our case a semi-high start. Based on the 1st measurement, we divided the girls into two groups - an experimental group and a control group. For the experimental group, we applied an 8-week exercise program focusing on athletics. The experimental group performed athletic activities regularly twice a week during a physical education class between the mentioned measurements. The control group had traditional physical education classes. The obtained values were evaluated by appropriate statistical procedures.
Based on the obtained results and the comparison of the results of the experimental and control groups, we concluded that the proposed movement program focusing on athletic activities had a positive effect on the level of speed abilities in girls of older school age.
Klíčová slova
Rychlostní schopnosti, atletické činnosti, atletika, starší školní věk, tělesné výchova, vyučovací jednotka
Klíčová slova v angličtině
Speed ability, athletic activities, athletics, older school age, physical education, teaching unit
Rozsah průvodní práce
79s. (128 509 znaků vč. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo pomocí standardizovaných testů zjistit, zda mají atletické činnosti pozitivní vliv na rozvoj rychlostních schopností u dívek staršího školního věku. Výzkumu se celkem zúčastnilo 62 žákyň základní školy Vojnovičova v Ústí nad Labem ve starším školním věku, tedy ve věku 11-15 let. K zjišťování úrovně rychlostních schopností jsme použili vhodné standardizované testy, konkrétně člunkový běh 4x10 m a běh na 50 m z pevného startu, v našem případě polovysoký start. Na základě 1. měření jsme rozdělili dívky do dvou skupin-experimentální a kontrolní. U experimentální skupiny jsme aplikovali 8týdenní pohybový program se zaměřením na atletiku. Experimentální skupina mezi měřeními pravidelně vykonávala 2x týdně atletické činnosti v rámci hodiny tělesné výchovy. Kontrolní skupina měla klasické hodiny tělesné výchovy. Získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy.
Na základě získaných výsledků a komparace výsledků experimentální a kontrolní skupiny jsme dospěli k závěru, že navržený pohybový program se zaměřením na atletické činnosti má pozitivní vliv na úroveň rychlostních schopností u dívek staršího školního věku.
Anotace v angličtině
The thesis aimed to determine whether athletic activities have a positive effect
on the development of speed skills in older school-age girls by using standardized tests. A total of 62 female pupils of the Vojnovičova Primary School in Ústí nad Labem, aged 11-15 years, participated in this study. To determine the level of speed abilities we used appropriate standardized tests, namely the 4x10 m shuttle run and 50 m sprint from a fixed start, in our case a semi-high start. Based on the 1st measurement, we divided the girls into two groups - an experimental group and a control group. For the experimental group, we applied an 8-week exercise program focusing on athletics. The experimental group performed athletic activities regularly twice a week during a physical education class between the mentioned measurements. The control group had traditional physical education classes. The obtained values were evaluated by appropriate statistical procedures.
Based on the obtained results and the comparison of the results of the experimental and control groups, we concluded that the proposed movement program focusing on athletic activities had a positive effect on the level of speed abilities in girls of older school age.
Klíčová slova
Rychlostní schopnosti, atletické činnosti, atletika, starší školní věk, tělesné výchova, vyučovací jednotka
Klíčová slova v angličtině
Speed ability, athletic activities, athletics, older school age, physical education, teaching unit
Zásady pro vypracování
Diplomová práce by měla analyzovat a vyhodnotit, zda mají atletické činnosti pozitivní vliv na rozvoj rychlostních schopností u dívek staršího školního věku. K zjišťování použijeme vhodné standardizované testy, které nám pomohou k určení rozdílu na počátku a na konci měření. Doba mezi počátečním a závěrečným měřením bude cca 8-10 týdnů. Výzkum budeme provádět na dvou skupinách probandů (počet cca 80). Experimentální skupina bude mezi měřeními pravidelně 2x týdně vykonávat atletické činnosti v rámci hodin tělesné výchovy. Kontrolní skupina bude mít klasické hodiny tělesné výchovy a bude složena z vybraných žákyň ve starším školním věku na základní škole v okresu Ústí nad Labem. Získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy, např. t-testy. Předpokládáme, že rychlostní schopnosti u experimentální skupiny probandů budou ovlivněny pozitivně.
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Stanovit cíl práce, úkoly práce a hypotézy. Cílem práce je pomocí standardizovaných testů zjistit, zda mají atletické činnosti vliv na rozvoj rychlostních schopností u dívek staršího školního věku.
Na základě studia odborné literatury tématu zpracovat teoretická východiska práce.
Vybrat vhodné standardizované testy pro zjištění úrovně rychlostních schopností.
Zvolit probandy, které rozdělíme do experimentální a kontrolní skupiny.
Provést pretest u obou skupin probandů.
Vytvořit atletické cvičení, zaměřené na rozvoj rychlostních schopností.
Cvičení po několik týdnů zařazovat do hodin tělesné výchovy experimentální skupiny a po ukončení provést posttest u obou skupin probandů.
Vyhodnocení získaných dat. Potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy. Provést diskuzi nad výsledky práce a stanovit závěry.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce by měla analyzovat a vyhodnotit, zda mají atletické činnosti pozitivní vliv na rozvoj rychlostních schopností u dívek staršího školního věku. K zjišťování použijeme vhodné standardizované testy, které nám pomohou k určení rozdílu na počátku a na konci měření. Doba mezi počátečním a závěrečným měřením bude cca 8-10 týdnů. Výzkum budeme provádět na dvou skupinách probandů (počet cca 80). Experimentální skupina bude mezi měřeními pravidelně 2x týdně vykonávat atletické činnosti v rámci hodin tělesné výchovy. Kontrolní skupina bude mít klasické hodiny tělesné výchovy a bude složena z vybraných žákyň ve starším školním věku na základní škole v okresu Ústí nad Labem. Získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy, např. t-testy. Předpokládáme, že rychlostní schopnosti u experimentální skupiny probandů budou ovlivněny pozitivně.
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Stanovit cíl práce, úkoly práce a hypotézy. Cílem práce je pomocí standardizovaných testů zjistit, zda mají atletické činnosti vliv na rozvoj rychlostních schopností u dívek staršího školního věku.
Na základě studia odborné literatury tématu zpracovat teoretická východiska práce.
Vybrat vhodné standardizované testy pro zjištění úrovně rychlostních schopností.
Zvolit probandy, které rozdělíme do experimentální a kontrolní skupiny.
Provést pretest u obou skupin probandů.
Vytvořit atletické cvičení, zaměřené na rozvoj rychlostních schopností.
Cvičení po několik týdnů zařazovat do hodin tělesné výchovy experimentální skupiny a po ukončení provést posttest u obou skupin probandů.
Vyhodnocení získaných dat. Potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy. Provést diskuzi nad výsledky práce a stanovit závěry.
Seznam doporučené literatury
Gamble, P. (2012). Training for sports speed and agility: an evidence-based approach. New York: Routledge.
Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Hrabinec, J. (2018). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum.
Jeřábek, P. (2008). Atletická příprava: děti a dorost. Praha: Grada.
Kaplan, A., & Válková, N. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada.
Měkota, K., & Novosad, J. (2007). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Perič, T. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
Perič, T., & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada.
Valter, L., & Nosek, M. (2007). Vybrané kapitoly z atletiky. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Seznam doporučené literatury
Gamble, P. (2012). Training for sports speed and agility: an evidence-based approach. New York: Routledge.
Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Hrabinec, J. (2018). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum.
Jeřábek, P. (2008). Atletická příprava: děti a dorost. Praha: Grada.
Kaplan, A., & Válková, N. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada.
Měkota, K., & Novosad, J. (2007). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Perič, T. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
Perič, T., & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada.
Valter, L., & Nosek, M. (2007). Vybrané kapitoly z atletiky. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.