V dnešní době prochází automobilový průmysl rychlými změnami a inovacemi, které je třeba zvážit již na začátku vývoje vozu v jeho koncepční fázi, kdy se plánují veškeré potřebné náklady. Pro udržení konkurenceschopnosti společnosti na trhu je nezbytné správně tyto náklady odhadnout. Předpokladem správného odhadu těchto nákladů na budoucí projekty je získání kvalitních údajů a informací. Hlavním cílem této bakalářské práce je navrhnout úpravu procesu odhadu budoucích finančních nákladů projektu v koncepční fázi. Prvním dílčím cílem je proces optimalizovat z pohledu jeho časové a administrativní náročnosti. Cílem optimalizace stávajícího procesu je dosažení časové úspory ve výši 30 %. Druhým dílčím cílem je přesnější odhad nákladů na budoucí projekt. Výzkum, jehož prostřednictvím má být dosaženo cílů této práce, je realizován ve společnosti v automobilovém průmyslu, konkrétně na oddělení řízení projektů nákupu. V jeho rámci jsou osloveni projektoví manažeři, kteří se angažují v plánování finančních zdrojů, a s nimi jsou provedeny polostrukturované rozhovory. Výsledky rozhovorů identifikují klíčové činnosti, které v současnosti sledovaný proces časově zatěžují. Následně je prostřednictvím procesního managementu zkoumán procesní model. Finálním výsledkem této práce je návrh procesní mapy se zavedenými opatřeními, jimiž je dosaženo požadované časové úspory 30 %. Vzhledem k tomu, že se jedná pouze o návrh úpravy procesu, je doporučeno ověřit dosažené výsledky s ohledem na externí validitu procesu.
Annotation in English
Today, the automotive industry is undergoing rapid changes and innovations that need to be considered at the beginning of a car's development in the concept phase, when all the necessary costs are planned. In order to keep a company competitive in the market, it is essential to estimate these costs correctly. A prerequisite for correctly estimating these costs for future projects is the acquisition of good data and information. The main objective of this bachelor thesis is to propose a modification of the process of estimating future project financial costs in the concept phase. The first sub-objective is to optimize the process in terms of its time and administrative requirements. The aim of optimizing the current process is to achieve a time saving of 30 %. The second sub-objective is to estimate more accurately the cost of the future project. The research through which the objectives of this thesis are to be achieved is carried out in a company in the automotive industry, specifically in the purchasing project management department. As part of it, project managers who are involved in financial resource planning are approached and semi-structured interviews are conducted with them. The results of the interviews identify key activities that are currently time consuming in the process under review. Subsequently, the process model is examined through a process management approach. The final result of this thesis is a draft process map with measures in place to achieve the required time savings of 30 %. As this is only a proposal for a process modification, it is recommended to verify the achieved results with regard to the external validity of the process.
V dnešní době prochází automobilový průmysl rychlými změnami a inovacemi, které je třeba zvážit již na začátku vývoje vozu v jeho koncepční fázi, kdy se plánují veškeré potřebné náklady. Pro udržení konkurenceschopnosti společnosti na trhu je nezbytné správně tyto náklady odhadnout. Předpokladem správného odhadu těchto nákladů na budoucí projekty je získání kvalitních údajů a informací. Hlavním cílem této bakalářské práce je navrhnout úpravu procesu odhadu budoucích finančních nákladů projektu v koncepční fázi. Prvním dílčím cílem je proces optimalizovat z pohledu jeho časové a administrativní náročnosti. Cílem optimalizace stávajícího procesu je dosažení časové úspory ve výši 30 %. Druhým dílčím cílem je přesnější odhad nákladů na budoucí projekt. Výzkum, jehož prostřednictvím má být dosaženo cílů této práce, je realizován ve společnosti v automobilovém průmyslu, konkrétně na oddělení řízení projektů nákupu. V jeho rámci jsou osloveni projektoví manažeři, kteří se angažují v plánování finančních zdrojů, a s nimi jsou provedeny polostrukturované rozhovory. Výsledky rozhovorů identifikují klíčové činnosti, které v současnosti sledovaný proces časově zatěžují. Následně je prostřednictvím procesního managementu zkoumán procesní model. Finálním výsledkem této práce je návrh procesní mapy se zavedenými opatřeními, jimiž je dosaženo požadované časové úspory 30 %. Vzhledem k tomu, že se jedná pouze o návrh úpravy procesu, je doporučeno ověřit dosažené výsledky s ohledem na externí validitu procesu.
Annotation in English
Today, the automotive industry is undergoing rapid changes and innovations that need to be considered at the beginning of a car's development in the concept phase, when all the necessary costs are planned. In order to keep a company competitive in the market, it is essential to estimate these costs correctly. A prerequisite for correctly estimating these costs for future projects is the acquisition of good data and information. The main objective of this bachelor thesis is to propose a modification of the process of estimating future project financial costs in the concept phase. The first sub-objective is to optimize the process in terms of its time and administrative requirements. The aim of optimizing the current process is to achieve a time saving of 30 %. The second sub-objective is to estimate more accurately the cost of the future project. The research through which the objectives of this thesis are to be achieved is carried out in a company in the automotive industry, specifically in the purchasing project management department. As part of it, project managers who are involved in financial resource planning are approached and semi-structured interviews are conducted with them. The results of the interviews identify key activities that are currently time consuming in the process under review. Subsequently, the process model is examined through a process management approach. The final result of this thesis is a draft process map with measures in place to achieve the required time savings of 30 %. As this is only a proposal for a process modification, it is recommended to verify the achieved results with regard to the external validity of the process.
V dnešní době prochází automobilový průmysl rychlými změnami a inovacemi. Je zásadní udržet klíčové náklady na výrobu pod kontrolou. Aby bylo možné správně odhadnout náklady na budoucí projekty je nezbytné mít k dispozici kvalitní údaje a informace. Hlavním cílem práce bude navrhnout úpravu procesu odhadu budoucích finančních nákladů projektu v koncepční fázi. Prvním dílčím cílem bude proces optimalizovat z pohledu časové a jeho administrativní náročnosti. Druhým dílčím cílem bude přesnější odhad nákladů na budoucí projekt. Práce bude postavena na procesním modelu, který bude zkoumán prostřednictvím procesního managementu. Použitím tohoto přístupu bude proces plánování finančních zdrojů na projekt podrobně zkoumán a vyhodnocen z časového a nákladového hlediska. Díky tomu bude možné identifikovat oblasti, které lze zlepšit a optimalizovat. Následně bude provedeno dotazníkové šetření mezi zaměstnanci společnosti, kteří se angažují v plánování finančních zdrojů na projekt v koncepční fázi. Výsledky z tohoto šetření a analýzy aktuální procesního modelu budou použity jako podklad pro aktualizaci a optimalizaci stávajícího procesního modelu. Výsledky práce budou mít přínos nejen pro identifikované průmyslové odvětví, ale také pro další společnosti, které chtějí zlepšit kontrolu nad svými náklady a plánovat finanční zdroje pro budoucí projekty.
Research Plan
V dnešní době prochází automobilový průmysl rychlými změnami a inovacemi. Je zásadní udržet klíčové náklady na výrobu pod kontrolou. Aby bylo možné správně odhadnout náklady na budoucí projekty je nezbytné mít k dispozici kvalitní údaje a informace. Hlavním cílem práce bude navrhnout úpravu procesu odhadu budoucích finančních nákladů projektu v koncepční fázi. Prvním dílčím cílem bude proces optimalizovat z pohledu časové a jeho administrativní náročnosti. Druhým dílčím cílem bude přesnější odhad nákladů na budoucí projekt. Práce bude postavena na procesním modelu, který bude zkoumán prostřednictvím procesního managementu. Použitím tohoto přístupu bude proces plánování finančních zdrojů na projekt podrobně zkoumán a vyhodnocen z časového a nákladového hlediska. Díky tomu bude možné identifikovat oblasti, které lze zlepšit a optimalizovat. Následně bude provedeno dotazníkové šetření mezi zaměstnanci společnosti, kteří se angažují v plánování finančních zdrojů na projekt v koncepční fázi. Výsledky z tohoto šetření a analýzy aktuální procesního modelu budou použity jako podklad pro aktualizaci a optimalizaci stávajícího procesního modelu. Výsledky práce budou mít přínos nejen pro identifikované průmyslové odvětví, ale také pro další společnosti, které chtějí zlepšit kontrolu nad svými náklady a plánovat finanční zdroje pro budoucí projekty.
Recommended resources
Ibusuki, U., Kaminski, P. C., a Griggs, T. (2007). Product development process with focus on value engineering and target-costing: A case study in an automotive company. International Journal of Production Economics, 105(2), 459-474. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2005.08.009
Roy, R., Colmer, S., a Griggs, T. (2005). Estimating the cost of a new technology intensive automotive product: A case study approach. International Journal of Production Economics, 97(2), 210-226. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2004.08.003
Roy, R., Souchoroukov, P., a Shehab, E. (2011). Detailed cost estimating in the automotive industry: Data and information requirements. International Journal of Production Economics, 133(2), 694-707. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2011.05.018
Recommended resources
Ibusuki, U., Kaminski, P. C., a Griggs, T. (2007). Product development process with focus on value engineering and target-costing: A case study in an automotive company. International Journal of Production Economics, 105(2), 459-474. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2005.08.009
Roy, R., Colmer, S., a Griggs, T. (2005). Estimating the cost of a new technology intensive automotive product: A case study approach. International Journal of Production Economics, 97(2), 210-226. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2004.08.003
Roy, R., Souchoroukov, P., a Shehab, E. (2011). Detailed cost estimating in the automotive industry: Data and information requirements. International Journal of Production Economics, 133(2), 694-707. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2011.05.018