Autonomní vozidla jsou rychle se vyvíjejícím segmentem dopravy, ohledně kterého však stále panuje spousta otázek. Jednou z těchto otázek je, jaké faktory a charakteristiky nejen autonomních vozidel, ale řidičů samotných, ovlivňují míru akceptace autonomních vozidel u jejich potenciálních uživatelů.
Tato práce bude navazovat na současný stav poznání a prohloubí jej v rámci zaměření na specifickou skupinu, konkrétně na řidiče, kteří mají k řízení a automobilům samotným blízký vztah a entusiasmus. Cílem bakalářské práce je získat a vyhodnotit informace o potenciálním zájmu těchto angažovaných řidičů a automobilových nadšenců o zcela autonomní osobní vozy a o tom, k čemu a jak často by je využívali, jak je zájem o AV ovlivněn řidičskými zkušenostmi a velikostí prožitku z řízení vozidla. Výzkum proběhne formou dotazníkového šetření provedeného mezi členy automobilových klubů a komunit. Získaná data budou analyzována s využitím pokročilých statistických metod, především popisné statistiky, Chí-kvadrát testu a Kendallova tau-b (b) korelačního koeficientu.
Tyto informace mohou být užitečné pro výrobce, vývojáře, designéry a prodejce autonomních vozidel. Seznámí je s tržními preferencemi potenciální cílové skupiny, která bývá v běžných výzkumech často přehlížena.
Anotace v angličtině
Autonomous vehicles are a rapidly evolving segment of transport, but there are still many questions about them. One of these questions is, what factors and characteristics, not only of autonomous vehicles but of the drivers themselves, influence the level of acceptance of autonomous vehicles by their potential users.
This paper will build on and deepen the current state of knowledge by focusing on a specific group, namely drivers who have a close relationship to and enthusiasm for driving and the cars themselves. The aim of the thesis is to gather and evaluate information on the potential interest of these engaged drivers and car enthusiasts in fully autonomous passenger cars, what they would use them for and how often, and how interest in AVs is influenced by driving experience and the magnitude of the driving experience. The research will take the form of a questionnaire survey conducted among members of car clubs and communities. The data collected will be analyzed using advanced statistical methods, primarily descriptive statistics, Chi-square test and Kendall's tau-b (b) correlation coefficient.
This information may be useful for manufacturers, developers, designers, and sellers of autonomous vehicles. It will make them aware of the market preferences of a potential target group that is often overlooked in conventional research.
Autonomní vozidla jsou rychle se vyvíjejícím segmentem dopravy, ohledně kterého však stále panuje spousta otázek. Jednou z těchto otázek je, jaké faktory a charakteristiky nejen autonomních vozidel, ale řidičů samotných, ovlivňují míru akceptace autonomních vozidel u jejich potenciálních uživatelů.
Tato práce bude navazovat na současný stav poznání a prohloubí jej v rámci zaměření na specifickou skupinu, konkrétně na řidiče, kteří mají k řízení a automobilům samotným blízký vztah a entusiasmus. Cílem bakalářské práce je získat a vyhodnotit informace o potenciálním zájmu těchto angažovaných řidičů a automobilových nadšenců o zcela autonomní osobní vozy a o tom, k čemu a jak často by je využívali, jak je zájem o AV ovlivněn řidičskými zkušenostmi a velikostí prožitku z řízení vozidla. Výzkum proběhne formou dotazníkového šetření provedeného mezi členy automobilových klubů a komunit. Získaná data budou analyzována s využitím pokročilých statistických metod, především popisné statistiky, Chí-kvadrát testu a Kendallova tau-b (b) korelačního koeficientu.
Tyto informace mohou být užitečné pro výrobce, vývojáře, designéry a prodejce autonomních vozidel. Seznámí je s tržními preferencemi potenciální cílové skupiny, která bývá v běžných výzkumech často přehlížena.
Anotace v angličtině
Autonomous vehicles are a rapidly evolving segment of transport, but there are still many questions about them. One of these questions is, what factors and characteristics, not only of autonomous vehicles but of the drivers themselves, influence the level of acceptance of autonomous vehicles by their potential users.
This paper will build on and deepen the current state of knowledge by focusing on a specific group, namely drivers who have a close relationship to and enthusiasm for driving and the cars themselves. The aim of the thesis is to gather and evaluate information on the potential interest of these engaged drivers and car enthusiasts in fully autonomous passenger cars, what they would use them for and how often, and how interest in AVs is influenced by driving experience and the magnitude of the driving experience. The research will take the form of a questionnaire survey conducted among members of car clubs and communities. The data collected will be analyzed using advanced statistical methods, primarily descriptive statistics, Chi-square test and Kendall's tau-b (b) correlation coefficient.
This information may be useful for manufacturers, developers, designers, and sellers of autonomous vehicles. It will make them aware of the market preferences of a potential target group that is often overlooked in conventional research.
Autonomní vozidla jsou rychle se vyvíjejícím segmentem dopravy, ohledně kterého však stále panuje spousta otázek. Jednou z nich je, jaké faktory a charakteristiky nejen autonomních vozidel, ale řidičů samotných, ovlivňují míru akceptace autonomních vozidel u jejich potenciálních uživatelů.
Tato práce bude navazovat na současný stav poznání a prohloubí jej v rámci zaměření na specifickou skupinu, konkrétně na řidiče, kteří mají k řízení a automobilům samotným blízký vztah a entusiasmus. Cílem bakalářské práce je získat a vyhodnotit informace o potenciálním zájmu těchto angažovaných řidičů a automobilových nadšenců o zcela autonomní osobní vozy (AV), k čemu a jak často by je využívali, a jak je zájem o AV ovlivněn řidičskými zkušenostmi a velikostí prožitku z řízení vozidla. Výzkum proběhne formou dotazníkového šetření provedeného mezi členy automobilových klubů a komunit. Získaná data budou analyzována s využitím pokročilých statistických metod, především popisné statistiky a regresní analýzy. Tyto informace mohou být užitečné pro výrobce, vývojáře, designéry a prodejce autonomních vozidel. Seznámí je s tržními preferencemi potenciální cílové skupiny, která bývá v běžných výzkumech často přehlížena.
Zásady pro vypracování
Autonomní vozidla jsou rychle se vyvíjejícím segmentem dopravy, ohledně kterého však stále panuje spousta otázek. Jednou z nich je, jaké faktory a charakteristiky nejen autonomních vozidel, ale řidičů samotných, ovlivňují míru akceptace autonomních vozidel u jejich potenciálních uživatelů.
Tato práce bude navazovat na současný stav poznání a prohloubí jej v rámci zaměření na specifickou skupinu, konkrétně na řidiče, kteří mají k řízení a automobilům samotným blízký vztah a entusiasmus. Cílem bakalářské práce je získat a vyhodnotit informace o potenciálním zájmu těchto angažovaných řidičů a automobilových nadšenců o zcela autonomní osobní vozy (AV), k čemu a jak často by je využívali, a jak je zájem o AV ovlivněn řidičskými zkušenostmi a velikostí prožitku z řízení vozidla. Výzkum proběhne formou dotazníkového šetření provedeného mezi členy automobilových klubů a komunit. Získaná data budou analyzována s využitím pokročilých statistických metod, především popisné statistiky a regresní analýzy. Tyto informace mohou být užitečné pro výrobce, vývojáře, designéry a prodejce autonomních vozidel. Seznámí je s tržními preferencemi potenciální cílové skupiny, která bývá v běžných výzkumech často přehlížena.
Seznam doporučené literatury
Gabrhel, V. (2018). Průzkum k informovanosti a postojům obyvatel České republiky k tématu autonomních vozidel. Ministerstvo dopravy a Centrum dopravního výzkumu.
Martínez-Díaz, M. a Soriguera, F. (2018). Autonomous vehicles: theoretical and practical challenges. Transportation Research Procedia, 33, 278-281. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2018.10.103
Zmudová, J., Sener, I.N. a Wagner, J. (2016). Consumer Acceptance and Travel Behavior Impacts of Automated Vehicles. Texas A&M Transportation Institute, PRC 15-49 F
Seznam doporučené literatury
Gabrhel, V. (2018). Průzkum k informovanosti a postojům obyvatel České republiky k tématu autonomních vozidel. Ministerstvo dopravy a Centrum dopravního výzkumu.
Martínez-Díaz, M. a Soriguera, F. (2018). Autonomous vehicles: theoretical and practical challenges. Transportation Research Procedia, 33, 278-281. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2018.10.103
Zmudová, J., Sener, I.N. a Wagner, J. (2016). Consumer Acceptance and Travel Behavior Impacts of Automated Vehicles. Texas A&M Transportation Institute, PRC 15-49 F