Období ekonomické recese bývá pro mnoho podnikatelských subjektů obtížnou překážkou z hlediska udržení své konkurenceschopnosti. Značně zasaženým odvětvím bývá sektor pohostinství a hotelnictví, který je zatěžován vysokým tempem růstu nákladů a poklesem poptávky po službách podniků v této oblasti. Cílem této bakalářské práce je nalezení cenové politiky a šíře nabídky pro dva vybrané pohostinské podniky, s úmyslem navržení změn v obchodních modelech, za účelem udržení jejich konkurenceschopnosti a obnovy poptávky po jejich službách v období ekonomického úpadu. Toho je dosaženo prostřednictvím analýzy polostrukturovaných rozhovorů s reprezentanty stálých zákazníků a provozovateli firem, včetně provedení kalkulace nákladů s přiřazováním aktivit, na základě nákladových a procesních dat podniků. Výsledkem je navržení konkrétní šíře nabídky a cenové politiky pro vybrané produkty každého z podniků, včetně stanovení výsledných doporučení, která jsou v souladu s cílem bakalářské práce. Metodologické postupy a závěry této bakalářské práce mohou být zároveň dále využity ve vazbě na výzkumy v oblastech ziskovosti, podnikových inovačních aktivit či rodinného podnikání v pohostinském sektoru.
Anotace v angličtině
A period of economic recession tends to be a difficult obstacle for many businesses in terms of maintaining their competitiveness. The hospitality sector tends to be particularly hard hit, burdened by high cost growth rates and falling demand for the services of businesses in this area. The aim of this Bachelor's thesis is to find the pricing policy and breadth of supply for two selected hospitality enterprises, with the intention of proposing changes in business models, in order to maintain their competitiveness and restore demand for their services in a period of economic decline. This is achieved through the analysis of semi-structured interviews with representatives of regular customers and operators of the firms, including activity based costing method, based on cost and process data of the firms. As a result, a specific breadth of offer and pricing policy is proposed for the selected products of each of the companies, including the establishment of final recommendations that are in line with the aim of the Bachelor's thesis. At the same time, the methodological procedures and conclusions of this Bachelor's thesis can be further used in relation to research in the areas of profitability, corporate innovation activities or family business in the hospitality sector.
hospitality, hotel industry, economic recession, competitiveness, costing, semi-structured interviews
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Období ekonomické recese bývá pro mnoho podnikatelských subjektů obtížnou překážkou z hlediska udržení své konkurenceschopnosti. Značně zasaženým odvětvím bývá sektor pohostinství a hotelnictví, který je zatěžován vysokým tempem růstu nákladů a poklesem poptávky po službách podniků v této oblasti. Cílem této bakalářské práce je nalezení cenové politiky a šíře nabídky pro dva vybrané pohostinské podniky, s úmyslem navržení změn v obchodních modelech, za účelem udržení jejich konkurenceschopnosti a obnovy poptávky po jejich službách v období ekonomického úpadu. Toho je dosaženo prostřednictvím analýzy polostrukturovaných rozhovorů s reprezentanty stálých zákazníků a provozovateli firem, včetně provedení kalkulace nákladů s přiřazováním aktivit, na základě nákladových a procesních dat podniků. Výsledkem je navržení konkrétní šíře nabídky a cenové politiky pro vybrané produkty každého z podniků, včetně stanovení výsledných doporučení, která jsou v souladu s cílem bakalářské práce. Metodologické postupy a závěry této bakalářské práce mohou být zároveň dále využity ve vazbě na výzkumy v oblastech ziskovosti, podnikových inovačních aktivit či rodinného podnikání v pohostinském sektoru.
Anotace v angličtině
A period of economic recession tends to be a difficult obstacle for many businesses in terms of maintaining their competitiveness. The hospitality sector tends to be particularly hard hit, burdened by high cost growth rates and falling demand for the services of businesses in this area. The aim of this Bachelor's thesis is to find the pricing policy and breadth of supply for two selected hospitality enterprises, with the intention of proposing changes in business models, in order to maintain their competitiveness and restore demand for their services in a period of economic decline. This is achieved through the analysis of semi-structured interviews with representatives of regular customers and operators of the firms, including activity based costing method, based on cost and process data of the firms. As a result, a specific breadth of offer and pricing policy is proposed for the selected products of each of the companies, including the establishment of final recommendations that are in line with the aim of the Bachelor's thesis. At the same time, the methodological procedures and conclusions of this Bachelor's thesis can be further used in relation to research in the areas of profitability, corporate innovation activities or family business in the hospitality sector.
hospitality, hotel industry, economic recession, competitiveness, costing, semi-structured interviews
Zásady pro vypracování
Současná ekonomická recese negativně působí na podniky v odvětví pohostinství a hotelnictví. Dosavadní stav poznání tuto situaci řeší převážně pomocí procesních a produktových inovací či řízením a snižováním nákladů. Cílem této bakalářské práce je nalezení šířky nabídky služeb a cenové politiky pro zajištění ziskovosti dvou vybraných podniků. K tomu napomůže kalkulace nákladů podle aktivit na základě vnitropodnikových dat a analýza polostrukturovaných rozhovorů s manažery těchto podniků a reprezentanty jejich stálých zákazníků. Hlavními přínosy práce budou doporučení pro podniky s aplikačním potenciálem do podnikové praxe. Výsledky a postupy použité v této bakalářské práci taktéž mohou přispět ve vazbě na konkurenceschopnost, podnikové inovační aktivity a rodinné podnikání.
Zásady pro vypracování
Současná ekonomická recese negativně působí na podniky v odvětví pohostinství a hotelnictví. Dosavadní stav poznání tuto situaci řeší převážně pomocí procesních a produktových inovací či řízením a snižováním nákladů. Cílem této bakalářské práce je nalezení šířky nabídky služeb a cenové politiky pro zajištění ziskovosti dvou vybraných podniků. K tomu napomůže kalkulace nákladů podle aktivit na základě vnitropodnikových dat a analýza polostrukturovaných rozhovorů s manažery těchto podniků a reprezentanty jejich stálých zákazníků. Hlavními přínosy práce budou doporučení pro podniky s aplikačním potenciálem do podnikové praxe. Výsledky a postupy použité v této bakalářské práci taktéž mohou přispět ve vazbě na konkurenceschopnost, podnikové inovační aktivity a rodinné podnikání.
Seznam doporučené literatury
Alonso-Almeida, MD., Bremser, K. (2013). Strategic responses of the Spanish hospitality sector to the financial crisis. International Journal of Hospitality Management, 32, 141-148. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2012.05.004
Breier, M., Kallmuenzel, A., Clauss, T., Gast, J., Kraus, S., Tiberius, V. (2021). The role of business model Innovation in the hospitality industry during the COVID-19 crisis. International Journal of Hospitality Management, 92, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102723
Gričar, S., Bojnec, Š. (2013). Inflation and hospitality industry prices. Eastern European Economics, 51(3), 91-108. https://doi.org/10.2753/eee0012-8775510305
Knight, D. W., Xiong, L., Lan, W., Gong, J. (2020) Impact of covid-19: Research note on tourism and hospitality sectors in the epicenter of Wuhan and Hubei Province, China. Internal Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(12), 3705-3719. https://doi.org/10.1108/ijchm-04-2020-0278
Munjal, S., Sharma, S. (2012) Applying innovative food cost management practices in inflationary times. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 4(5), 463-477. https://doi.org/10.1108/17554211211277897
Raab, C., Mayer, K., Ramdeen, C., Ng, S. (2005). The application of activity-based costing in a Hong Kong buffet restaurant. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 6(3), 11-26. https://doi.org/10.1300/j149v06n03_02
Seznam doporučené literatury
Alonso-Almeida, MD., Bremser, K. (2013). Strategic responses of the Spanish hospitality sector to the financial crisis. International Journal of Hospitality Management, 32, 141-148. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2012.05.004
Breier, M., Kallmuenzel, A., Clauss, T., Gast, J., Kraus, S., Tiberius, V. (2021). The role of business model Innovation in the hospitality industry during the COVID-19 crisis. International Journal of Hospitality Management, 92, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102723
Gričar, S., Bojnec, Š. (2013). Inflation and hospitality industry prices. Eastern European Economics, 51(3), 91-108. https://doi.org/10.2753/eee0012-8775510305
Knight, D. W., Xiong, L., Lan, W., Gong, J. (2020) Impact of covid-19: Research note on tourism and hospitality sectors in the epicenter of Wuhan and Hubei Province, China. Internal Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(12), 3705-3719. https://doi.org/10.1108/ijchm-04-2020-0278
Munjal, S., Sharma, S. (2012) Applying innovative food cost management practices in inflationary times. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 4(5), 463-477. https://doi.org/10.1108/17554211211277897
Raab, C., Mayer, K., Ramdeen, C., Ng, S. (2005). The application of activity-based costing in a Hong Kong buffet restaurant. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 6(3), 11-26. https://doi.org/10.1300/j149v06n03_02