Práce analyzuje potřeby a bariéry pedagogů při využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve výuce na základních školách Ústeckého kraje v České republice. Dotazníkové šetření ukazuje, že pedagogové vnímají ICT jako efektivní nástroje, ale stále čelí výzvám jako nedostatečná školení či finanční omezení. Práce navrhuje strategie pro efektivnější využití ICT ve vzdělávání a posílení digitálních kompetencí pedagogů, přičemž získaná data a doporučení mohou sloužit i mimo daný region.
Annotation in English
The paper analyses the needs and barriers of teachers in the use of information and communication technologies (ICT) in teaching in primary schools in the Ústí nad Labem region in the Czech Republic. A questionnaire research shows that educators view ICT as an effective tool, but still face challenges such as the lack of training or financial limitations. The paper proposes strategies for more effective use of ICT in education and for strengthening the digital competences of educators, and the data and recommendations obtained can serve beyond the region.
Keywords
ICT, pedagogické dovednosti, využití informačních technologií, základní škola,
digitální kompetence, překážky ve využívání ICT, další vzdělávání
Keywords in English
ICT, teacher's competence, use of information technology, elementary school, digital
competencies, barriers in the use of ICT, further education
Length of the covering note
37
Language
CZ
Annotation
Práce analyzuje potřeby a bariéry pedagogů při využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve výuce na základních školách Ústeckého kraje v České republice. Dotazníkové šetření ukazuje, že pedagogové vnímají ICT jako efektivní nástroje, ale stále čelí výzvám jako nedostatečná školení či finanční omezení. Práce navrhuje strategie pro efektivnější využití ICT ve vzdělávání a posílení digitálních kompetencí pedagogů, přičemž získaná data a doporučení mohou sloužit i mimo daný region.
Annotation in English
The paper analyses the needs and barriers of teachers in the use of information and communication technologies (ICT) in teaching in primary schools in the Ústí nad Labem region in the Czech Republic. A questionnaire research shows that educators view ICT as an effective tool, but still face challenges such as the lack of training or financial limitations. The paper proposes strategies for more effective use of ICT in education and for strengthening the digital competences of educators, and the data and recommendations obtained can serve beyond the region.
Keywords
ICT, pedagogické dovednosti, využití informačních technologií, základní škola,
digitální kompetence, překážky ve využívání ICT, další vzdělávání
Keywords in English
ICT, teacher's competence, use of information technology, elementary school, digital
competencies, barriers in the use of ICT, further education
Research Plan
Využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vzdělávacím procesu je stále významnějším tématem, které se dotýká nejen studentů a jejich vzdělávání, ale také vyučujících. Zdroje ukazují, že využívání informačních technologií v učebním procesu je v České republice nedostatečné, a to nejen kvůli nedostatečnému vybavení škol, ale také kvůli nedostatečným digitálním kompetencím učitelů. Cílem této práce je analyzovat využívání informačních technologií ve výuce. Bude provedeno dotazníkové šetření, které se zaměří na to, zda používání informačních technologií vyhovuje potřebám a očekáváním pedagogů při výuce žáků. Práce analyzuje potřeby a bariéry, které brání pracovníkům v plném využívání informačních technologií a zároveň zjišťuje, zda mají pracovníci dostatečné možnosti dalšího vzdělávání v této oblasti. Zkoumání bude provedeno v rámci vybraných základních škol v Ústeckém kraji, konkrétně mezi pedagogickými pracovníky prvního a druhého stupně. Na základě získaných dat budou vybrány příslušné statistické metody. Výsledky tohoto šetření budou sloužit jako zpětná vazba pro pedagogické pracovníky i samotné základní školy. Na základě těchto výsledků budou pedagogové i školy schopni identifikovat a porozumět potřebám i bariérám, které brání plnému využívání informačních technologií při výkonu práce. Bude možné využít tyto výsledky pro aplikaci nových informačních technologií do standardního režimu vyučování a efektivnější využití stávajících nástrojů, které by mohlo vést ke zlepšení jejich využití a zvýšení digitálních kompetencí pedagogů. Tento model může být také přínosný pro jiná pracoviště, protože poskytne důležité poznatky o problémech v této oblasti, doporučeních pro jejich překonání a možnostech dalšího vzdělávání v oblasti informačních technologií.
Research Plan
Využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vzdělávacím procesu je stále významnějším tématem, které se dotýká nejen studentů a jejich vzdělávání, ale také vyučujících. Zdroje ukazují, že využívání informačních technologií v učebním procesu je v České republice nedostatečné, a to nejen kvůli nedostatečnému vybavení škol, ale také kvůli nedostatečným digitálním kompetencím učitelů. Cílem této práce je analyzovat využívání informačních technologií ve výuce. Bude provedeno dotazníkové šetření, které se zaměří na to, zda používání informačních technologií vyhovuje potřebám a očekáváním pedagogů při výuce žáků. Práce analyzuje potřeby a bariéry, které brání pracovníkům v plném využívání informačních technologií a zároveň zjišťuje, zda mají pracovníci dostatečné možnosti dalšího vzdělávání v této oblasti. Zkoumání bude provedeno v rámci vybraných základních škol v Ústeckém kraji, konkrétně mezi pedagogickými pracovníky prvního a druhého stupně. Na základě získaných dat budou vybrány příslušné statistické metody. Výsledky tohoto šetření budou sloužit jako zpětná vazba pro pedagogické pracovníky i samotné základní školy. Na základě těchto výsledků budou pedagogové i školy schopni identifikovat a porozumět potřebám i bariérám, které brání plnému využívání informačních technologií při výkonu práce. Bude možné využít tyto výsledky pro aplikaci nových informačních technologií do standardního režimu vyučování a efektivnější využití stávajících nástrojů, které by mohlo vést ke zlepšení jejich využití a zvýšení digitálních kompetencí pedagogů. Tento model může být také přínosný pro jiná pracoviště, protože poskytne důležité poznatky o problémech v této oblasti, doporučeních pro jejich překonání a možnostech dalšího vzdělávání v oblasti informačních technologií.
Recommended resources
Hlásná, P., Poulová, P., a Klímová, B. (2017). Use of Information and Communication Technologies in Primary Education – A Case Study of the Czech Republic. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(3).
Mynaríková, L., a Novotný, L. (2020). Knowledge Society Failure? Barriers in the Use of ICTs and Further Teacher Education in the Czech Republic. Sustainability, 12(6933). https://doi.org/10.3390/su12176933
Kursch, M. (2018). Trendy v digitalizaci metod vzdělávání. Vzdělávání dospělých, 199-210.
Recommended resources
Hlásná, P., Poulová, P., a Klímová, B. (2017). Use of Information and Communication Technologies in Primary Education – A Case Study of the Czech Republic. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(3).
Mynaríková, L., a Novotný, L. (2020). Knowledge Society Failure? Barriers in the Use of ICTs and Further Teacher Education in the Czech Republic. Sustainability, 12(6933). https://doi.org/10.3390/su12176933
Kursch, M. (2018). Trendy v digitalizaci metod vzdělávání. Vzdělávání dospělých, 199-210.