ÚVOD: Úvodní část bakalářské práce prezentuje přehled témat týkajících se Downova syndromu, ergoterapie a muzikoterapie.
CÍL PRÁCE: Cílem bakalářské práce je seznámení se s problematikou ergoterapie u Downova syndromu s využitím muzikoterapie a rozvojem psychomotorických dovedností a komunikace.
METODIKA: V hlavní části bakalářské práce jsme se zaměřili na klientku s Downovým syndromem, která má středně mentální retardaci. Rozhodli jsme se spojit ergoterapeutické intervence s prvky muzikoterapie. Pro zhodnocení aktuálního stavu klientky jsme využili formu nestrukturovaného rozhovoru, přímého pozorování a také jsme využili standardizovaných testů (FIM, MABC-2). Na základě výsledků jsme sestavili krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
VÝSLEDKY: Provedení analýzy vstupních a výstupních výsledků ergoterapeutických intervencí a vytvoření dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě získaných poznatků z krátkodobého ergoterapeutického plánu. Došlo ke zlepšení vdaných modalitách: psychomotorické dovednosti, rovnováha, koordinace a soběstačnost
ZÁVĚR: Ergoterapie a muzikoterapie mají významný potenciál v podpoře jedinců s Downovým syndromem, zejména pokud jde o rozvoj jejich psychomotorických dovedností a komunikace. Práce ukazuje, že kombinace těchto oborů může přinést pozitivní výsledky a přispět k celkovému rozvoji jedinců s touto genetickou poruchou.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION: The introductory part of the bachelor thesis presents an overview of topics related to Down syndrome, occupational therapy and music therapy.
OBJECTIVE: The aim of the bachelor thesis is to provide an introduction to the topic of occupational therapy in Down syndrome using music therapy and the development of psychomotor skills and communication.
OBJECTIVE OF THE WORK: The aim of the bachelor thesis is to provide an introduction to the topic of occupational therapy in Down syndrome using music therapy and the development of psychomotor skills and communication.
METHODOLOGY: In the main part of the bachelor thesis we focused on a client with Down syndrome who has moderate mental retardation. We decided to combine occupational therapy interventions with elements of music therapy. We used a form of unstructured interview, direct observation and also used standardized tests (FIM, MABC- 2) to assess the client's current condition. Based on the results, we developed a short-term and long-term occupational therapy plan.
RESULTS: To analyze the input and output outcomes of the occupational therapy interventions and to develop a long-term occupational therapy plan based on the findings from the short-term occupational therapy plan. Improvement in the following modalities: psychomotor skills, balance, coordination and self-sufficiency.
CONCLUSION: Occupational therapy and music therapy have significant potential in supporting individuals with Down syndrome, particularly in terms of developing their psychomotor skills and communication. This work shows that the combination of these therapeutic methods can bring positive results and contribute to the overall development of individuals with this genetic disorder.
Down syndrome, occupational therapy genetic disorder, music therapy
Rozsah průvodní práce
73 s. + 9 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
ÚVOD: Úvodní část bakalářské práce prezentuje přehled témat týkajících se Downova syndromu, ergoterapie a muzikoterapie.
CÍL PRÁCE: Cílem bakalářské práce je seznámení se s problematikou ergoterapie u Downova syndromu s využitím muzikoterapie a rozvojem psychomotorických dovedností a komunikace.
METODIKA: V hlavní části bakalářské práce jsme se zaměřili na klientku s Downovým syndromem, která má středně mentální retardaci. Rozhodli jsme se spojit ergoterapeutické intervence s prvky muzikoterapie. Pro zhodnocení aktuálního stavu klientky jsme využili formu nestrukturovaného rozhovoru, přímého pozorování a také jsme využili standardizovaných testů (FIM, MABC-2). Na základě výsledků jsme sestavili krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
VÝSLEDKY: Provedení analýzy vstupních a výstupních výsledků ergoterapeutických intervencí a vytvoření dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě získaných poznatků z krátkodobého ergoterapeutického plánu. Došlo ke zlepšení vdaných modalitách: psychomotorické dovednosti, rovnováha, koordinace a soběstačnost
ZÁVĚR: Ergoterapie a muzikoterapie mají významný potenciál v podpoře jedinců s Downovým syndromem, zejména pokud jde o rozvoj jejich psychomotorických dovedností a komunikace. Práce ukazuje, že kombinace těchto oborů může přinést pozitivní výsledky a přispět k celkovému rozvoji jedinců s touto genetickou poruchou.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION: The introductory part of the bachelor thesis presents an overview of topics related to Down syndrome, occupational therapy and music therapy.
OBJECTIVE: The aim of the bachelor thesis is to provide an introduction to the topic of occupational therapy in Down syndrome using music therapy and the development of psychomotor skills and communication.
OBJECTIVE OF THE WORK: The aim of the bachelor thesis is to provide an introduction to the topic of occupational therapy in Down syndrome using music therapy and the development of psychomotor skills and communication.
METHODOLOGY: In the main part of the bachelor thesis we focused on a client with Down syndrome who has moderate mental retardation. We decided to combine occupational therapy interventions with elements of music therapy. We used a form of unstructured interview, direct observation and also used standardized tests (FIM, MABC- 2) to assess the client's current condition. Based on the results, we developed a short-term and long-term occupational therapy plan.
RESULTS: To analyze the input and output outcomes of the occupational therapy interventions and to develop a long-term occupational therapy plan based on the findings from the short-term occupational therapy plan. Improvement in the following modalities: psychomotor skills, balance, coordination and self-sufficiency.
CONCLUSION: Occupational therapy and music therapy have significant potential in supporting individuals with Down syndrome, particularly in terms of developing their psychomotor skills and communication. This work shows that the combination of these therapeutic methods can bring positive results and contribute to the overall development of individuals with this genetic disorder.
Down syndrome, occupational therapy genetic disorder, music therapy
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u dítěte s Downovým syndromem s využitím muzikoterapie– literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení (využití standardizovaného testu MABC-2 a testu FIM)
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu (rozvoj psychomotorických dovedností a komunikace s využitím metodiky muzikoterapie)
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie (po 6 týdnech)
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u dítěte s Downovým syndromem s využitím muzikoterapie– literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení (využití standardizovaného testu MABC-2 a testu FIM)
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu (rozvoj psychomotorických dovedností a komunikace s využitím metodiky muzikoterapie)
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie (po 6 týdnech)
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Seznam doporučené literatury
GERLICHOVÁ, M., 2021. Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. 2.vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-1791-8.
KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al., 2009. Základy Muzikoterapie. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-2846-9.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
SELIKOWITZ, M., 2011. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Vyd. 2. Praha: Portál, Rádci pro zdraví. ISBN 978-80-7367-882-1.
ŠIMANOVSKÝ, Z. 2007. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: Zdeněk Šimanovský. 3.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-339-0.
VOTAVA, J. et al., 2005. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1.vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0708-5.
Seznam doporučené literatury
GERLICHOVÁ, M., 2021. Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. 2.vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-1791-8.
KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al., 2009. Základy Muzikoterapie. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-2846-9.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
SELIKOWITZ, M., 2011. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Vyd. 2. Praha: Portál, Rádci pro zdraví. ISBN 978-80-7367-882-1.
ŠIMANOVSKÝ, Z. 2007. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: Zdeněk Šimanovský. 3.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-339-0.
VOTAVA, J. et al., 2005. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1.vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0708-5.