Úvod: Bakalářská práce vystihuje podstatu ergoterapeutické intervence u vývojové dysfázie a vývojové dyspraxie.
Cíl: Cílem této bakalářské práce je přiblížit problematiku vývojové dysfázie a vývojové dyspraxie u dítěte mladšího školního věku.
Metodika: Teoretická část se zabývá etiologií, diagnostikou, rozdělením, projevy,
terapeutickými možnostmi a prognózou u diagnózy vývojové dysfázie, vývojové dyspraxie a dysortografie. Náplní praktické části je intervence s konkrétní klientkou - studium anamnézy, provedení vstupního vyšetření, sestavení krátkodobého ergoterapeutického plánu, popis vlastních terapií a navrhnutí dlouhodobého ergoterapeutického plánu. Terapie byly zaměřeny na hrubou a jemnou motoriku, stability, pohybu na labilních plochách, úchop a rozvoj matematických, komunikačních schopností a soběstačnosti v rámci ADL. Dále následuje shrnutí práce s klientkou, zhodnocení dosažených cílů terapie a další prognóza.
Výsledky: Ukázaly pozitivní vliv ergoterapeutické intervence u dítěte mladšího školního věku a přesnost standardizovaných testů.
Závěr: Zlepšení funkčního stavu klientky s využitím ergoterapeutické intervence.
Anotace v angličtině
Introduction: The bachelor's thesis describes the essence of occupational therapy intervention in developmental dysphasia and dyspraxia.
Objective: The objective of this bachelor's thesis is to approach the issue of developmental dysphasia and developmental dyspraxia in children of younger school age.
Methodology: The theoretical part deals with etiology, diagnosis, distribution, manifestations, therapeutic options and prognosis in the diagnosis of developmental dysphasia, developmental dyspraxia and dysorthography. The content of the practical part is an intervention with a specific client - studying anamnesis, performing an initial examination, drawing up a short term occupational therapy plan, describing one's own therapies and designing a long-term occupational therapy plan. Therapies were focused on gross and fine motor skills, stability, movement on unstable surfaces, grip and the development of mathematical, communication skills and self-sufficiency in ADL. This is followed by a summary of the work with the client, an evaluation of the achieved therapy goals and a further prognosis.
Results: They showed a positive effect of occupational therapy intervention in a child of younger school age and the accuracy of standardized tests.
Conclusion: Improvement of the client's functional status with the use of occupational therapy intervention.
Klíčová slova
Vývojová dysfázie, vývojová dyspraxie, dysortografie, ergoterapie, dítě mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
Developmental dysphasia, developmental dyspraxia, dysorthography, occupational therapy, a child of younger school age
Rozsah průvodní práce
67 s. (93 050)
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod: Bakalářská práce vystihuje podstatu ergoterapeutické intervence u vývojové dysfázie a vývojové dyspraxie.
Cíl: Cílem této bakalářské práce je přiblížit problematiku vývojové dysfázie a vývojové dyspraxie u dítěte mladšího školního věku.
Metodika: Teoretická část se zabývá etiologií, diagnostikou, rozdělením, projevy,
terapeutickými možnostmi a prognózou u diagnózy vývojové dysfázie, vývojové dyspraxie a dysortografie. Náplní praktické části je intervence s konkrétní klientkou - studium anamnézy, provedení vstupního vyšetření, sestavení krátkodobého ergoterapeutického plánu, popis vlastních terapií a navrhnutí dlouhodobého ergoterapeutického plánu. Terapie byly zaměřeny na hrubou a jemnou motoriku, stability, pohybu na labilních plochách, úchop a rozvoj matematických, komunikačních schopností a soběstačnosti v rámci ADL. Dále následuje shrnutí práce s klientkou, zhodnocení dosažených cílů terapie a další prognóza.
Výsledky: Ukázaly pozitivní vliv ergoterapeutické intervence u dítěte mladšího školního věku a přesnost standardizovaných testů.
Závěr: Zlepšení funkčního stavu klientky s využitím ergoterapeutické intervence.
Anotace v angličtině
Introduction: The bachelor's thesis describes the essence of occupational therapy intervention in developmental dysphasia and dyspraxia.
Objective: The objective of this bachelor's thesis is to approach the issue of developmental dysphasia and developmental dyspraxia in children of younger school age.
Methodology: The theoretical part deals with etiology, diagnosis, distribution, manifestations, therapeutic options and prognosis in the diagnosis of developmental dysphasia, developmental dyspraxia and dysorthography. The content of the practical part is an intervention with a specific client - studying anamnesis, performing an initial examination, drawing up a short term occupational therapy plan, describing one's own therapies and designing a long-term occupational therapy plan. Therapies were focused on gross and fine motor skills, stability, movement on unstable surfaces, grip and the development of mathematical, communication skills and self-sufficiency in ADL. This is followed by a summary of the work with the client, an evaluation of the achieved therapy goals and a further prognosis.
Results: They showed a positive effect of occupational therapy intervention in a child of younger school age and the accuracy of standardized tests.
Conclusion: Improvement of the client's functional status with the use of occupational therapy intervention.
Klíčová slova
Vývojová dysfázie, vývojová dyspraxie, dysortografie, ergoterapie, dítě mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
Developmental dysphasia, developmental dyspraxia, dysorthography, occupational therapy, a child of younger school age
Zásady pro vypracování
a) Teoretická analýza odborné literatury shrnující možnosti využití ergoterapie u vývojové dysfázie a vývojovou dyspraxií
b) Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení pomocí anamnézy, vyšetření hrubé a jemné motoriky pomocí MABC-2, vyšetření grafomotoriky, fatických funkcí, vyšetření kognitivních funkcí pomocí Montrealského testu (MoCA), ADL dle Barthelové indexu, vizuální zhodnocení postavy a stability, koordinace na labilních plochách
c) Stanovení ergoterapeutického cíle a návrh krátkodobého ergoterapeutického plánu a jeho provedení
d) Porovnání výsledků vstupního a výstupního vyšetření
e) Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků výstupního vyšetření
f) Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Zásady pro vypracování
a) Teoretická analýza odborné literatury shrnující možnosti využití ergoterapie u vývojové dysfázie a vývojovou dyspraxií
b) Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení pomocí anamnézy, vyšetření hrubé a jemné motoriky pomocí MABC-2, vyšetření grafomotoriky, fatických funkcí, vyšetření kognitivních funkcí pomocí Montrealského testu (MoCA), ADL dle Barthelové indexu, vizuální zhodnocení postavy a stability, koordinace na labilních plochách
c) Stanovení ergoterapeutického cíle a návrh krátkodobého ergoterapeutického plánu a jeho provedení
d) Porovnání výsledků vstupního a výstupního vyšetření
e) Stanovení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků výstupního vyšetření
f) Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Seznam doporučené literatury
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
ZELINKOVÁ, O. 2017. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1266-9.
MÜLLER, O. 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4172-7.
KOLÁŘ, P. 2020. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-500-9.
KEJKLÍČKOVÁ, I. 2016. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3941-0.
Seznam doporučené literatury
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
ZELINKOVÁ, O. 2017. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1266-9.
MÜLLER, O. 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4172-7.
KOLÁŘ, P. 2020. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-500-9.
KEJKLÍČKOVÁ, I. 2016. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3941-0.