Diplomová práce se zabývá výskytem primárních reflexů u dětí s odloženou školní docházkou. Cílem práce je zjistit, zda u dětí s odloženou školní docházkou je vyšší předpoklad výskytu primárních reflexů ve srovnání s dětmi, u kterých odklad nutný nebyl. V teoretické části je provedena rešerše odborné literatury zabývající se školní zralostí, motorickým vývojem, primárními reflexy a jejich možnými dopady na školní úspěšnost spojenou především se specifickými poruchami učení a chování. Empirická část se zabývá testováním pomocí motorických testů podle Volemanové u žáků v prvních třídách základní školy. Testování bylo provedeno proškolenou osobou s certifikátem. Zjištěné výsledky jsou porovnány za pomocí statistických metod a následně jsou formulovány závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the occurrence of primary reflexes in children with delayed school attendance. The aim of the thesis is to find out whether there is a higher probability of primary reflexes in children with delayed school attendance compared to children for whom the delay was not necessary. The theoretical part is focused on professional literature dealing with school maturity, motor development, primary reflexes and their possible impacts on school success connected mainly with specific learning and behavior disorders. The empirical part deals with testing using motor tests according to Volemanová for pupils in the first grades of primary school. Testing was performed by a trained person with a certificate. The test results are compared using statistical methods and then conclusions and recommendations for special pedagogical practice are formulated.
Klíčová slova
Neuro-vývojová stimulace, odklad školní docházky, primární reflexy, specifické poruchy učení a chování
Klíčová slova v angličtině
Neuro-development stimulation, delayed school attendance, primary reflexes, specific learning and behavior disorders
Rozsah průvodní práce
98
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výskytem primárních reflexů u dětí s odloženou školní docházkou. Cílem práce je zjistit, zda u dětí s odloženou školní docházkou je vyšší předpoklad výskytu primárních reflexů ve srovnání s dětmi, u kterých odklad nutný nebyl. V teoretické části je provedena rešerše odborné literatury zabývající se školní zralostí, motorickým vývojem, primárními reflexy a jejich možnými dopady na školní úspěšnost spojenou především se specifickými poruchami učení a chování. Empirická část se zabývá testováním pomocí motorických testů podle Volemanové u žáků v prvních třídách základní školy. Testování bylo provedeno proškolenou osobou s certifikátem. Zjištěné výsledky jsou porovnány za pomocí statistických metod a následně jsou formulovány závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the occurrence of primary reflexes in children with delayed school attendance. The aim of the thesis is to find out whether there is a higher probability of primary reflexes in children with delayed school attendance compared to children for whom the delay was not necessary. The theoretical part is focused on professional literature dealing with school maturity, motor development, primary reflexes and their possible impacts on school success connected mainly with specific learning and behavior disorders. The empirical part deals with testing using motor tests according to Volemanová for pupils in the first grades of primary school. Testing was performed by a trained person with a certificate. The test results are compared using statistical methods and then conclusions and recommendations for special pedagogical practice are formulated.
Klíčová slova
Neuro-vývojová stimulace, odklad školní docházky, primární reflexy, specifické poruchy učení a chování
Klíčová slova v angličtině
Neuro-development stimulation, delayed school attendance, primary reflexes, specific learning and behavior disorders
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat výskytem primárních reflexů u dětí s odloženou školní docházkou. Cílem práce bude zjištění, zda u dětí s odloženou školní docházkou je vyšší předpoklad výskytu primárních reflexů ve srovnání s dětmi, u kterých odklad nutný nebyl. V teoretické části bude provedena rešerše odborné literatury zabývající se školní zralostí, motorickým vývojem, primárními reflexy a jejich možnými dopady na školní úspěšnost spojenou především se specifickými poruchami učení a chování. Empirická část se bude zabývat testováním pomocí motorických testů podle Volemanové u žáků v prvních třídách základní školy. Testování bude provedeno proškolenou osobou s certifikátem. Zjištěné výsledky testů budou porovnány za pomocí statistických metod a následně formulovány závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Studentka byla obeznámena se směrnicí č. 5E/2019.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat výskytem primárních reflexů u dětí s odloženou školní docházkou. Cílem práce bude zjištění, zda u dětí s odloženou školní docházkou je vyšší předpoklad výskytu primárních reflexů ve srovnání s dětmi, u kterých odklad nutný nebyl. V teoretické části bude provedena rešerše odborné literatury zabývající se školní zralostí, motorickým vývojem, primárními reflexy a jejich možnými dopady na školní úspěšnost spojenou především se specifickými poruchami učení a chování. Empirická část se bude zabývat testováním pomocí motorických testů podle Volemanové u žáků v prvních třídách základní školy. Testování bude provedeno proškolenou osobou s certifikátem. Zjištěné výsledky testů budou porovnány za pomocí statistických metod a následně formulovány závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Studentka byla obeznámena se směrnicí č. 5E/2019.
Seznam doporučené literatury
AYRES, Jean A. Senzory integration and the child: Understanding hidden sensory challenges. Los Angeles: Western psychological services, 2005. ISBN 978-087424-437-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-74-96-319-3.
BLYTHE, Sally G. Assessing Neuromotor Readiness for Learning: The INPP Developmental Screening Test and School Intervention Programme. Chester: John Wiley, 2012. ISBN 978-1-119-97068.
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0.
VOLEMANOVÁ, Marja. Teoretické základy metody neuro-vývojové stimulace. Statenice: INVTS, 2021. ISBN 978-80-907369-4-8.
Seznam doporučené literatury
AYRES, Jean A. Senzory integration and the child: Understanding hidden sensory challenges. Los Angeles: Western psychological services, 2005. ISBN 978-087424-437-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-74-96-319-3.
BLYTHE, Sally G. Assessing Neuromotor Readiness for Learning: The INPP Developmental Screening Test and School Intervention Programme. Chester: John Wiley, 2012. ISBN 978-1-119-97068.
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0.
VOLEMANOVÁ, Marja. Teoretické základy metody neuro-vývojové stimulace. Statenice: INVTS, 2021. ISBN 978-80-907369-4-8.