Z dlouhodobého hlediska je patrné, že v rámci architektury a urbanismu dochází skrze ekonomický růst k zásadním změnám ve výstavbě uvnitř měst, v jejich okolí (rapidně se rozšiřující předměstí) a v krajině. Ve valné většině případů jsou tyto změny nevratné a jsou úzce navázány na problematiku využití zdrojů.
Ve vztahu k umění a prostorové tvorbě ve vybraných případech úzce souvisejících s architekturou je mým záměrem poukázat na hrozbu neudržitelnosti hospodářské a průmyslové činnosti a na dopady s tím spojené a na konkrétních příkladech jak mezinárodních, tak domácích realizací tvůrců, tvůrkyň a kolektivů ilustrovat, jaká řešení či postoje lze nacházet.
V praktické části shrnu výběr nejzásadnějších realizací a završující výstavní projekt, jehož aspekty souvisí s kontextem místa, podmínkami pro život zahrnující zvířata a rostliny, otázkami udržitelnosti, lokálnosti, zdroje surovin, upcyclingu, přepravy a na hledisko vztahu ke krajině a otevření možností uvažování o experimentu či nových formách, o něž ve své autorské tvorbě dlouhodobě usiluji.
Anotace v angličtině
In the long term, it is apparent that architecture and urbanism are undergoing fundamental changes through economic growth in construction within cities, in their surroundings (rapidly expanding suburbs), and in the landscape. In the vast majority of cases, these changes are irreversible and are closely linked to the issue of resource use.
In relation to art and spatial creation in selected cases closely related to architecture, my intention is to highlight the threat of unsustainability of economic and industrial activity and the impacts associated with it, and to illustrate what solutions or attitudes can be found through concrete examples of both international and local projects by artists, makers and collectives.
In the practical part, I will summarize a selection of the most significant realizations and a final exhibition project, aspects of which are related to the context of the site, the conditions for life involving animals and plants, issues of sustainability, localness, the source of raw materials, upcycling, transportation, and to the aspect of the relationship with the landscape and the opening up of possibilities for thinking about experimentation or new forms, which I have long sought in my work as an artist.
Klíčová slova
prostorová tvorba, sochařství, umění ve veřejném prostoru, udržitelná architektura, upcycling, udržitelnost, klimatická nouze, site-specific, temporary use, umění intervence, institucionální kritika
Klíčová slova v angličtině
sculpture and space, sculpture, art in public space, sustainable architecture, upcycling, sustainability, climate emergency, site-specific, temporary use, art of intervention, institutional critique
Rozsah průvodní práce
95 s. (183 300 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Z dlouhodobého hlediska je patrné, že v rámci architektury a urbanismu dochází skrze ekonomický růst k zásadním změnám ve výstavbě uvnitř měst, v jejich okolí (rapidně se rozšiřující předměstí) a v krajině. Ve valné většině případů jsou tyto změny nevratné a jsou úzce navázány na problematiku využití zdrojů.
Ve vztahu k umění a prostorové tvorbě ve vybraných případech úzce souvisejících s architekturou je mým záměrem poukázat na hrozbu neudržitelnosti hospodářské a průmyslové činnosti a na dopady s tím spojené a na konkrétních příkladech jak mezinárodních, tak domácích realizací tvůrců, tvůrkyň a kolektivů ilustrovat, jaká řešení či postoje lze nacházet.
V praktické části shrnu výběr nejzásadnějších realizací a završující výstavní projekt, jehož aspekty souvisí s kontextem místa, podmínkami pro život zahrnující zvířata a rostliny, otázkami udržitelnosti, lokálnosti, zdroje surovin, upcyclingu, přepravy a na hledisko vztahu ke krajině a otevření možností uvažování o experimentu či nových formách, o něž ve své autorské tvorbě dlouhodobě usiluji.
Anotace v angličtině
In the long term, it is apparent that architecture and urbanism are undergoing fundamental changes through economic growth in construction within cities, in their surroundings (rapidly expanding suburbs), and in the landscape. In the vast majority of cases, these changes are irreversible and are closely linked to the issue of resource use.
In relation to art and spatial creation in selected cases closely related to architecture, my intention is to highlight the threat of unsustainability of economic and industrial activity and the impacts associated with it, and to illustrate what solutions or attitudes can be found through concrete examples of both international and local projects by artists, makers and collectives.
In the practical part, I will summarize a selection of the most significant realizations and a final exhibition project, aspects of which are related to the context of the site, the conditions for life involving animals and plants, issues of sustainability, localness, the source of raw materials, upcycling, transportation, and to the aspect of the relationship with the landscape and the opening up of possibilities for thinking about experimentation or new forms, which I have long sought in my work as an artist.
Klíčová slova
prostorová tvorba, sochařství, umění ve veřejném prostoru, udržitelná architektura, upcycling, udržitelnost, klimatická nouze, site-specific, temporary use, umění intervence, institucionální kritika
Klíčová slova v angličtině
sculpture and space, sculpture, art in public space, sustainable architecture, upcycling, sustainability, climate emergency, site-specific, temporary use, art of intervention, institutional critique
Zásady pro vypracování
Umění intervence je komentářem, který se může odehrávat často mimo institucionální rámec a tím také zasahovat do více oblastí. Propojování výtvarného umění s problematikou urbanismu a architektury je pro mne způsobem, kterým se mohu v rámci občanské společnosti vyjádřit k jevům, jež považuji za podstatné. Celé poměrně široké téma zasahuje do více disciplín výtvarné umění, architektura a urbanismus spojuje podtéma, které pracovně nazývám podmínky pro život či právě Připravené prostory. Lze je chápat jako neustále přítomnou souvislost problematiky života lidí, zvířat a rostlin a udržitelnost tohoto celku. Ve své tvůrčí i teoretické práci kladu důraz na práci s místem, přičemž se věnuji zkoumání jeho vztahů s okolím, vazby na společnost, kulturu a všeobecný kontext. Jednotlivé výstupy považuji za komentáře vybrané situace, jakou může být zvolená architektura, či rostoucí prostředí města nebo zásahy do krajiny či krajina samotná.
Zajímá mne situace vybízející k řešení stav místa a prostoru, vztah k člověku, využitelnost, spotřeba a potřeba spotřebovávat. Kladu si za cíl poukázat na to, že kolem nás probíhají nevratné procesy, o kterých rozhoduje okamžitá potřeba namísto dlouhodobé rozvahy, jejichž důsledkem je sídelní kaše, konzumní styl života a pojetí prostoru a komplikování otázky dopravy na základě upřednostňování osobních potřeb jedince. Hlavní část dizertační práce tvoří teoretická reflexe tématu sledující vybrané přístupy na pomezí současného umění a architektury, která bude sledovat přístupy jednotlivých českých a světových autorů, na základě komparace, následného zobecnění a snahy o syntézu tří výše zmíněných oborů.
Zásady pro vypracování
Umění intervence je komentářem, který se může odehrávat často mimo institucionální rámec a tím také zasahovat do více oblastí. Propojování výtvarného umění s problematikou urbanismu a architektury je pro mne způsobem, kterým se mohu v rámci občanské společnosti vyjádřit k jevům, jež považuji za podstatné. Celé poměrně široké téma zasahuje do více disciplín výtvarné umění, architektura a urbanismus spojuje podtéma, které pracovně nazývám podmínky pro život či právě Připravené prostory. Lze je chápat jako neustále přítomnou souvislost problematiky života lidí, zvířat a rostlin a udržitelnost tohoto celku. Ve své tvůrčí i teoretické práci kladu důraz na práci s místem, přičemž se věnuji zkoumání jeho vztahů s okolím, vazby na společnost, kulturu a všeobecný kontext. Jednotlivé výstupy považuji za komentáře vybrané situace, jakou může být zvolená architektura, či rostoucí prostředí města nebo zásahy do krajiny či krajina samotná.
Zajímá mne situace vybízející k řešení stav místa a prostoru, vztah k člověku, využitelnost, spotřeba a potřeba spotřebovávat. Kladu si za cíl poukázat na to, že kolem nás probíhají nevratné procesy, o kterých rozhoduje okamžitá potřeba namísto dlouhodobé rozvahy, jejichž důsledkem je sídelní kaše, konzumní styl života a pojetí prostoru a komplikování otázky dopravy na základě upřednostňování osobních potřeb jedince. Hlavní část dizertační práce tvoří teoretická reflexe tématu sledující vybrané přístupy na pomezí současného umění a architektury, která bude sledovat přístupy jednotlivých českých a světových autorů, na základě komparace, následného zobecnění a snahy o syntézu tří výše zmíněných oborů.
Seznam doporučené literatury
CORBUSIER, L.: Za novou architekturu. Praha, P. Rezek, 2005. ISBN 80-86027-23-6
CÍSAŘ, K., ed.: Stav věcí. Sochy v ulicích II. Brno: Dům umení města Brna, 2012. ISBN 978-80-7009-160-9
GEHL, Jan GEMZOE, Lars, ed.: Nové městské prostory. Brno: Era, 2002. ISBN 80-86517-09-8
KOOLHAAS, Rem, ed.: Texty o architektuře. Třeštící New York / Retroaktivní manifest pro Manhattan. Praha: Arbor vitae, 2006. ISBN 978-80-903826-8-8
KWON, Miwon: One Place after Another: Notes on Site Specificy. MIT Press, 2004. ISBN 978-0262612029
LIPPARD, Lucy R. The Lure of the Local. New York, NY, New Press., ISBN 1565842480
Seznam doporučené literatury
CORBUSIER, L.: Za novou architekturu. Praha, P. Rezek, 2005. ISBN 80-86027-23-6
CÍSAŘ, K., ed.: Stav věcí. Sochy v ulicích II. Brno: Dům umení města Brna, 2012. ISBN 978-80-7009-160-9
GEHL, Jan GEMZOE, Lars, ed.: Nové městské prostory. Brno: Era, 2002. ISBN 80-86517-09-8
KOOLHAAS, Rem, ed.: Texty o architektuře. Třeštící New York / Retroaktivní manifest pro Manhattan. Praha: Arbor vitae, 2006. ISBN 978-80-903826-8-8
KWON, Miwon: One Place after Another: Notes on Site Specificy. MIT Press, 2004. ISBN 978-0262612029
LIPPARD, Lucy R. The Lure of the Local. New York, NY, New Press., ISBN 1565842480