V závěrečné práci se zabýváme problematikou vnímání fair play u dětí ve věku 12-15 let ve sportovních klubech v Ústí nad Labem. Smyslem je zjistit, zda se děti řídí fair play ve sportu i osobním životě a zda na vnímání zásad fair play má vliv jejich pohybová aktivita, konkrétně jejich sportovní zaměření. Předpokládáme, že se k této problematice budou stavět individuální a kolektivní sporty odlišně. V teoretických východiscích práce se zaměřujeme na problematiku zaměřenou na fair play, charakteristiku a popis institucí věnující se tomuto tématu. V další část se věnujeme přiblížení sledovaného věkového období a výchově ve sportovních oddílech. V metodické části se věnujeme přiblížení použitého dotazníku, který vytvořil PhDr. Martin Doktor. Dále charakterizujeme záměrně vybraný soubor, který tvořilo 158 respondentů z šesti sportovních klubů v Ústí nad Labem ve věku 12-15 let. Výsledky prokázaly statisticky významný vliv druhu sportovní aktivity dětí na vnímání fair play u respondentů.
Anotace v angličtině
In the final thesis, we deal with the issue of fair play perception among children aged 12-15 in sports clubs in Ústí nad Labem. The aim is to find out whether children follow fair play in sports as well as in personal life and whether their physical activity, specifically their sports focus, affects their perception of fair play. We assume that individual and collective sports will approach this issue differently. In the theoretical background of the work, we focus on the issue of fair play, the characteristics and description of institutions dealing with this topic. In the next part, we focus on the approximation of the monitored age period and education in sports clubs. In the methodological part, we focus on the approximation of the questionnaire used, which was created by PhDr. Martin Doktor. Furthermore, we characterize a deliberately selected sample consisting of 158 respondents from six of sports clubs in Ústí nad Labem aged 12-15 years. The results demonstrated the influence of children's type of sports activity on their perception of fair play.
Klíčová slova
Fair play, druhý stupeň základní školy, sportovní etika
Klíčová slova v angličtině
Fair play, second degree primary schools, sports ethics
Rozsah průvodní práce
58 s. (78192 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V závěrečné práci se zabýváme problematikou vnímání fair play u dětí ve věku 12-15 let ve sportovních klubech v Ústí nad Labem. Smyslem je zjistit, zda se děti řídí fair play ve sportu i osobním životě a zda na vnímání zásad fair play má vliv jejich pohybová aktivita, konkrétně jejich sportovní zaměření. Předpokládáme, že se k této problematice budou stavět individuální a kolektivní sporty odlišně. V teoretických východiscích práce se zaměřujeme na problematiku zaměřenou na fair play, charakteristiku a popis institucí věnující se tomuto tématu. V další část se věnujeme přiblížení sledovaného věkového období a výchově ve sportovních oddílech. V metodické části se věnujeme přiblížení použitého dotazníku, který vytvořil PhDr. Martin Doktor. Dále charakterizujeme záměrně vybraný soubor, který tvořilo 158 respondentů z šesti sportovních klubů v Ústí nad Labem ve věku 12-15 let. Výsledky prokázaly statisticky významný vliv druhu sportovní aktivity dětí na vnímání fair play u respondentů.
Anotace v angličtině
In the final thesis, we deal with the issue of fair play perception among children aged 12-15 in sports clubs in Ústí nad Labem. The aim is to find out whether children follow fair play in sports as well as in personal life and whether their physical activity, specifically their sports focus, affects their perception of fair play. We assume that individual and collective sports will approach this issue differently. In the theoretical background of the work, we focus on the issue of fair play, the characteristics and description of institutions dealing with this topic. In the next part, we focus on the approximation of the monitored age period and education in sports clubs. In the methodological part, we focus on the approximation of the questionnaire used, which was created by PhDr. Martin Doktor. Furthermore, we characterize a deliberately selected sample consisting of 158 respondents from six of sports clubs in Ústí nad Labem aged 12-15 years. The results demonstrated the influence of children's type of sports activity on their perception of fair play.
Klíčová slova
Fair play, druhý stupeň základní školy, sportovní etika
Klíčová slova v angličtině
Fair play, second degree primary schools, sports ethics
Zásady pro vypracování
V současné společnosti je velmi diskutovaným pojmem fair play. Ve sportovních odvětvích se k této problematice přistupuje různě. Předpokládáme, že jinak se k této problematice budou stavět individuální a kolektivní sporty odlišně. Cílem práce je posoudit vnímání fair play u dětí ve věku 12 - 15 let ve sportovních klubech v Ústí nad Labem. Výzkumným nástrojem bude dotazník, který vytvořil PhDr. Martin Doktor: Dotazník fair play určený pro 1. / 2. stupeň základních škol. Záměrně vybraný soubor bude tvořit minimálně sto respondentů z různých sportovních klubů v Ústí nad Labem ve věku 12-15 let. Data budou zpracována pomocí deskriptivní statistiky a závěry budou směřovat k lidem, kteří mohou vnímání této problematiky u dětí ovlivnit.
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
V současné společnosti je velmi diskutovaným pojmem fair play. Ve sportovních odvětvích se k této problematice přistupuje různě. Předpokládáme, že jinak se k této problematice budou stavět individuální a kolektivní sporty odlišně. Cílem práce je posoudit vnímání fair play u dětí ve věku 12 - 15 let ve sportovních klubech v Ústí nad Labem. Výzkumným nástrojem bude dotazník, který vytvořil PhDr. Martin Doktor: Dotazník fair play určený pro 1. / 2. stupeň základních škol. Záměrně vybraný soubor bude tvořit minimálně sto respondentů z různých sportovních klubů v Ústí nad Labem ve věku 12-15 let. Data budou zpracována pomocí deskriptivní statistiky a závěry budou směřovat k lidem, kteří mohou vnímání této problematiky u dětí ovlivnit.
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Kovář, K., Kovářová, L., Jeriová-Pecková, K. (2014). Fair play jako výchovný prostředek. Tělesná výchova a sport mládeže, 80(4), 8-12.
Vilímová, V. (2009). Didaktika tělesné výchovy (Vyd. 2., přeprac., (1. vyd. v MU).
Hogenová, A. (2000). Etika a sport. Praha : Karolinum.
Dovalil, J., a kol. (2004). Olympismus. Praha : Olympia.
ČOV. (2018). Český klub fair play. (2018). Nalezeno [15.10.2022] na: https://www.olympic.cz/text/22--cesky-klub-fair-play
Seznam doporučené literatury
Kovář, K., Kovářová, L., Jeriová-Pecková, K. (2014). Fair play jako výchovný prostředek. Tělesná výchova a sport mládeže, 80(4), 8-12.
Vilímová, V. (2009). Didaktika tělesné výchovy (Vyd. 2., přeprac., (1. vyd. v MU).
Hogenová, A. (2000). Etika a sport. Praha : Karolinum.
Dovalil, J., a kol. (2004). Olympismus. Praha : Olympia.
ČOV. (2018). Český klub fair play. (2018). Nalezeno [15.10.2022] na: https://www.olympic.cz/text/22--cesky-klub-fair-play