Předkládaná diplomová práce s názvem Tvorba pracovních listů a jejich význam ve
výuce mediální výchovy na základní škole se věnuje problematice začleňování mediální
výchovy jako průřezového tématu do výuky na 2. stupni základních škol. Vymezuje pojetí
mediální výchovy v českém lingvodidaktickém diskurzu, definuje ukotvení mediální
výchovy v Rámcové vzdělávacím programu základního vzdělávání, na příkladu Školního
vzdělávacího programu ZŠ Nížkov ilustruje možnosti začlenění mediální výchovy do
vzdělávání a posuzuje využitelnost aktuálně dostupných edukačních materiálů ve výuce.
Cílem práce je vytvořit sadu pracovních listů pro využití ve výuce českého jazyka na
2. stupni základních škol. Součástí je metodická opora pro učitele včetně přílohových
materiálů a řešených úloh. Soubor pracovních listů vychází z tematických oblastí
stanovených Rámcovým vzdělávacím programem.
Anotace v angličtině
There is the diploma thesis - The creation of worksheets and their importance in
teaching the Media Education at the secondary school. This thesis is about the integration of
the Media Education as the cross - subjects topics to teaching at the secondary school. It is
about the definition of the concept the Media Education in the Czech linguodidactic
discourse. It delineates the anchoring of Media Education to Framework Education
Programme for Basic Education, for example the school educational programme Základní
škola Nížkov illustrates the options of inclusion the Media Education to the education and it
adjudicates the usability of educational materials in teaching.
The main aim of this thesis is to create the set of worksheets and use them in teaching
of the Czech language at the secondary school. It includes the methodological support for
teachers including enslosed materials and solving the tasks. The set of worksheets are the
part from thematic areas of Frame Education Programme
Klíčová slova
mediální gramotnost, mediální výchova, základní škola, český jazyk, průřezové téma,
Rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
media literacy, media education, elementary school, czech language, cross-sectional topic,
general educational programmes
Rozsah průvodní práce
150 s. (80 311 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce s názvem Tvorba pracovních listů a jejich význam ve
výuce mediální výchovy na základní škole se věnuje problematice začleňování mediální
výchovy jako průřezového tématu do výuky na 2. stupni základních škol. Vymezuje pojetí
mediální výchovy v českém lingvodidaktickém diskurzu, definuje ukotvení mediální
výchovy v Rámcové vzdělávacím programu základního vzdělávání, na příkladu Školního
vzdělávacího programu ZŠ Nížkov ilustruje možnosti začlenění mediální výchovy do
vzdělávání a posuzuje využitelnost aktuálně dostupných edukačních materiálů ve výuce.
Cílem práce je vytvořit sadu pracovních listů pro využití ve výuce českého jazyka na
2. stupni základních škol. Součástí je metodická opora pro učitele včetně přílohových
materiálů a řešených úloh. Soubor pracovních listů vychází z tematických oblastí
stanovených Rámcovým vzdělávacím programem.
Anotace v angličtině
There is the diploma thesis - The creation of worksheets and their importance in
teaching the Media Education at the secondary school. This thesis is about the integration of
the Media Education as the cross - subjects topics to teaching at the secondary school. It is
about the definition of the concept the Media Education in the Czech linguodidactic
discourse. It delineates the anchoring of Media Education to Framework Education
Programme for Basic Education, for example the school educational programme Základní
škola Nížkov illustrates the options of inclusion the Media Education to the education and it
adjudicates the usability of educational materials in teaching.
The main aim of this thesis is to create the set of worksheets and use them in teaching
of the Czech language at the secondary school. It includes the methodological support for
teachers including enslosed materials and solving the tasks. The set of worksheets are the
part from thematic areas of Frame Education Programme
Klíčová slova
mediální gramotnost, mediální výchova, základní škola, český jazyk, průřezové téma,
Rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
media literacy, media education, elementary school, czech language, cross-sectional topic,
general educational programmes
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat tvorbou pracovních listů a jejich významem ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni základní školy (ZŠ), konkrétně při začleňování průřezového tématu mediální výchovy do edukační činnosti. Recipienty výstupů předložené práce budou jak žáci, tak jejich učitelé. Postup práce bude následující: 1. Diplomantka prostuduje dosavadní odbornou literaturu zabývající se touto tematikou. 2. V teoretické části diplomantka ujasní základní terminologii z oblasti mediální výchovy a její komplexní ukotvení v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) pro základní vzdělávání. 3. V praktické části diplomantka vytvoří pracovní listy k výuce mediální výchovy v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ. Pracovní listy budou vytvořeny v souladu s RVP a rozděleny dle tematických okruhů průřezového tématu do dvou skupin, tedy s důrazem na rozvoj receptivních a produktivních činností. 4. Ke každému dílčímu tématu vytvoří diplomantka minimálně jeden pracovní list včetně pokynů a manuálu pro učitele. Cílem práce je vytvořit v praxi využitelné didaktické materiály v podobě pracovních listů pro žáky 2. stupně ZŠ, včetně náležitého obsahového i formálního (grafického) zpracování, a současně pedagogům poskytnout oporu v podobě podrobně vypracované metodiky. 5. Diplomantka po sestavení pracovních listů ověří jejich funkčnost ve výuce na 2. stupni dvou vybraných základní škol. 6. Diplomantka stanoví závěry své práce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat tvorbou pracovních listů a jejich významem ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni základní školy (ZŠ), konkrétně při začleňování průřezového tématu mediální výchovy do edukační činnosti. Recipienty výstupů předložené práce budou jak žáci, tak jejich učitelé. Postup práce bude následující: 1. Diplomantka prostuduje dosavadní odbornou literaturu zabývající se touto tematikou. 2. V teoretické části diplomantka ujasní základní terminologii z oblasti mediální výchovy a její komplexní ukotvení v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) pro základní vzdělávání. 3. V praktické části diplomantka vytvoří pracovní listy k výuce mediální výchovy v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ. Pracovní listy budou vytvořeny v souladu s RVP a rozděleny dle tematických okruhů průřezového tématu do dvou skupin, tedy s důrazem na rozvoj receptivních a produktivních činností. 4. Ke každému dílčímu tématu vytvoří diplomantka minimálně jeden pracovní list včetně pokynů a manuálu pro učitele. Cílem práce je vytvořit v praxi využitelné didaktické materiály v podobě pracovních listů pro žáky 2. stupně ZŠ, včetně náležitého obsahového i formálního (grafického) zpracování, a současně pedagogům poskytnout oporu v podobě podrobně vypracované metodiky. 5. Diplomantka po sestavení pracovních listů ověří jejich funkčnost ve výuce na 2. stupni dvou vybraných základní škol. 6. Diplomantka stanoví závěry své práce.
Seznam doporučené literatury
Bartošek, Jaroslav a Daňková, Helena. 2008. Žurnalistika a škola: příručka pro učitele mediální výchovy. Frýdek-Místek: Václav Daněk, 2008., s. 207. 978-80-254-3020-0. BĚLOHLAVÁ, Eva a Jindřich URBAN. Mediální výchova: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-162-3. BROKLOVÁ, Zdeňka. Média tvořivě: pro 2. stupeň ZŠ a střední školy: mediální tvorba, mediální výchova, využití médií ve výuce, technické dovednosti. Kladno: Aisis, 2008. 321 s. ISBN 978-80-904071-1-4 1 CD-ROM. PIORECKÝ, Karel. Česká literatura a nová média. Vydání první. Praha: Academia, 2016. 296 stran: Literární řada. ISBN 978-80-200-2578-4. ZÁVODNÝ POSPÍŠIL, Jan a Lucie Sára ZÁVODNÁ. Mediální výchova. Aktualizované 2. vydání. Prostějov: Computer Media, 2020. ISBN 978-80-7402-408-5. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2021. ROTH, Jiří. Mediální výchova v Čechách: tištěná média. 1. vyd. Praha: Tutor, c2005. 118, xiv s. ISBN 80-86700-25-9. SCHNEIDEROVÁ, Soňa et al. Analýza mediálního textu jako předpoklad pro mediální výchovu v českém jazyce: (na příkladu případových studií). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 114 stran. ISBN 978-80-7603-239-2. SMOLÍKOVÁ, Klára. Ovladač je můj!, aneb, Jak na média: praktický rádce pro každého, kdo chce mít média v hrsti. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006. 110 s.: Halóó, jak to je. ISBN 80-00-01865-9. Školní vzdělávací program – Škola pro život - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání od 1. 9. 2022. Nížkov: Základní škola Nížkov, 2022. ŠOLTYS, Otakar. 2007. Média a český jazyk. [Editoři] Jan Jirák a Radim Wolák. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, a.s., 2007, s. 47-52.
Seznam doporučené literatury
Bartošek, Jaroslav a Daňková, Helena. 2008. Žurnalistika a škola: příručka pro učitele mediální výchovy. Frýdek-Místek: Václav Daněk, 2008., s. 207. 978-80-254-3020-0. BĚLOHLAVÁ, Eva a Jindřich URBAN. Mediální výchova: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-162-3. BROKLOVÁ, Zdeňka. Média tvořivě: pro 2. stupeň ZŠ a střední školy: mediální tvorba, mediální výchova, využití médií ve výuce, technické dovednosti. Kladno: Aisis, 2008. 321 s. ISBN 978-80-904071-1-4 1 CD-ROM. PIORECKÝ, Karel. Česká literatura a nová média. Vydání první. Praha: Academia, 2016. 296 stran: Literární řada. ISBN 978-80-200-2578-4. ZÁVODNÝ POSPÍŠIL, Jan a Lucie Sára ZÁVODNÁ. Mediální výchova. Aktualizované 2. vydání. Prostějov: Computer Media, 2020. ISBN 978-80-7402-408-5. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2021. ROTH, Jiří. Mediální výchova v Čechách: tištěná média. 1. vyd. Praha: Tutor, c2005. 118, xiv s. ISBN 80-86700-25-9. SCHNEIDEROVÁ, Soňa et al. Analýza mediálního textu jako předpoklad pro mediální výchovu v českém jazyce: (na příkladu případových studií). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 114 stran. ISBN 978-80-7603-239-2. SMOLÍKOVÁ, Klára. Ovladač je můj!, aneb, Jak na média: praktický rádce pro každého, kdo chce mít média v hrsti. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006. 110 s.: Halóó, jak to je. ISBN 80-00-01865-9. Školní vzdělávací program – Škola pro život - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání od 1. 9. 2022. Nížkov: Základní škola Nížkov, 2022. ŠOLTYS, Otakar. 2007. Média a český jazyk. [Editoři] Jan Jirák a Radim Wolák. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, a.s., 2007, s. 47-52.