Evropská unie si stanovila za cíl snížit emise skleníkových plynů v rámci Zelené dohody pro Evropu. Na tuto skutečnost reaguje i Dopravní podnik města Děčín, a. s., který si na následujících 5 let stanovil za cíl zmodernizovat vozový park a pomocí dotačního titulu zakoupit 20 nových autobusů s pohonem na elektřinu. Vědecké studie ukazují, že pořízením vozidla na alternativní pohon vzniká možnost nejenom nižších provozních nákladů, ale také snížení zátěže pro životní prostředí v důsledku nižších emisí. Cílem práce je zjistit nejvhodnější variantu elektrobusu na základě stanovených kritérií, a to s využitím multikriteriální analýzy. Hodnoceny budou kritéria ekonomická, environmentální i technická. Stanovené varianty včetně sekundárních dat (technické parametry vozidel) byly částečně poskytnuty samotným dopravním podnikem. S využitím názorů expertů byly odhadnuty váhy kritérií pomocí Saatyho matice a bodovací metody. Na závěr byla realizovaná citlivostní analýza. Na základě výsledků je diskutována nejvhodnější varianta elektrobusu pro podmínky a se zohledněním požadavků Dopravního podniku města Děčín, a. s.
Anotace v angličtině
The European Union has set itself the goal of reducing greenhouse gas emissions as part of the Green Deal for Europe. The Transport company of Děčín, a. s., is also responding to this fact, which has set itself the goal of modernizing the vehicle fleet in the next 5 years and purchasing 20 new electric-powered buses with the help of a subsidy title. Scientific studies show that purchasing a vehicle with an alternative drive creates the possibility not only of lower operating costs, but also of reducing the burden on the environment due to lower emissions. The aim of the thesis is to find out the most suitable variant of the electric bus based on the established criteria, using multi-criteria analysis. Economic, environmental and technical criteria will be evaluated. The specified variants including secondary data (technical parameters of the vehicles) were partially provided by the company. Using the opinions of experts, the weights
of the criteria were estimated using the Saaty matrix and the scoring method. Finally, a sensitivity analysis were carried out. Based on the results, the most suitable variant of the electric bus for the conditions and taking into account the requirements of the Transport company of Děčín, a. s., is discussed.
Klíčová slova
Elektromobilita, multikriteriální analýza, váhy kritérií, Saatyho matice, bodovací metoda
Evropská unie si stanovila za cíl snížit emise skleníkových plynů v rámci Zelené dohody pro Evropu. Na tuto skutečnost reaguje i Dopravní podnik města Děčín, a. s., který si na následujících 5 let stanovil za cíl zmodernizovat vozový park a pomocí dotačního titulu zakoupit 20 nových autobusů s pohonem na elektřinu. Vědecké studie ukazují, že pořízením vozidla na alternativní pohon vzniká možnost nejenom nižších provozních nákladů, ale také snížení zátěže pro životní prostředí v důsledku nižších emisí. Cílem práce je zjistit nejvhodnější variantu elektrobusu na základě stanovených kritérií, a to s využitím multikriteriální analýzy. Hodnoceny budou kritéria ekonomická, environmentální i technická. Stanovené varianty včetně sekundárních dat (technické parametry vozidel) byly částečně poskytnuty samotným dopravním podnikem. S využitím názorů expertů byly odhadnuty váhy kritérií pomocí Saatyho matice a bodovací metody. Na závěr byla realizovaná citlivostní analýza. Na základě výsledků je diskutována nejvhodnější varianta elektrobusu pro podmínky a se zohledněním požadavků Dopravního podniku města Děčín, a. s.
Anotace v angličtině
The European Union has set itself the goal of reducing greenhouse gas emissions as part of the Green Deal for Europe. The Transport company of Děčín, a. s., is also responding to this fact, which has set itself the goal of modernizing the vehicle fleet in the next 5 years and purchasing 20 new electric-powered buses with the help of a subsidy title. Scientific studies show that purchasing a vehicle with an alternative drive creates the possibility not only of lower operating costs, but also of reducing the burden on the environment due to lower emissions. The aim of the thesis is to find out the most suitable variant of the electric bus based on the established criteria, using multi-criteria analysis. Economic, environmental and technical criteria will be evaluated. The specified variants including secondary data (technical parameters of the vehicles) were partially provided by the company. Using the opinions of experts, the weights
of the criteria were estimated using the Saaty matrix and the scoring method. Finally, a sensitivity analysis were carried out. Based on the results, the most suitable variant of the electric bus for the conditions and taking into account the requirements of the Transport company of Děčín, a. s., is discussed.
Klíčová slova
Elektromobilita, multikriteriální analýza, váhy kritérií, Saatyho matice, bodovací metoda
Evropská unie si stanovila za cíl snížit emise skleníkových plynů v rámci Zelené dohody pro Evropu. Na tuto skutečnost reaguje i Dopravní podnik města Děčín, a. s., který si na následujících 5 let stanovil za cíl zmodernizovat vozový park a pomocí dotačního titulu zakoupit 20 nových autobusů s pohonem na elektřinu. Vědecké studie ukazují, že pořízením vozidla na alternativní pohon vzniká možnost nejenom nižších provozních nákladů, ale také snížení zátěže pro životní prostředí v důsledku nižších emisí. Cílem práce je zjistit nejvhodnější variantu elektrobusu na základě stanovených kritérií, a to s využitím multikriteriální analýzy. Hodnoceny budou kritéria ekonomická, environmentální i technická. Stanovené varianty včetně sekundárních dat (technické parametry vozidel) budou částečně poskytnuty samotným podnikem. S využitím názorů expertů dojde k odhadu vah kritérií pomocí Saatyho matice a bodovací metody. Na závěr bude realizovaná citlivostní analýza. Na základě výsledků bude diskutována nejvhodnější varianta elektrobusu pro podmínky a se zohledněním požadavků Dopravního podniku města Děčín, a. s.
Zásady pro vypracování
Evropská unie si stanovila za cíl snížit emise skleníkových plynů v rámci Zelené dohody pro Evropu. Na tuto skutečnost reaguje i Dopravní podnik města Děčín, a. s., který si na následujících 5 let stanovil za cíl zmodernizovat vozový park a pomocí dotačního titulu zakoupit 20 nových autobusů s pohonem na elektřinu. Vědecké studie ukazují, že pořízením vozidla na alternativní pohon vzniká možnost nejenom nižších provozních nákladů, ale také snížení zátěže pro životní prostředí v důsledku nižších emisí. Cílem práce je zjistit nejvhodnější variantu elektrobusu na základě stanovených kritérií, a to s využitím multikriteriální analýzy. Hodnoceny budou kritéria ekonomická, environmentální i technická. Stanovené varianty včetně sekundárních dat (technické parametry vozidel) budou částečně poskytnuty samotným podnikem. S využitím názorů expertů dojde k odhadu vah kritérií pomocí Saatyho matice a bodovací metody. Na závěr bude realizovaná citlivostní analýza. Na základě výsledků bude diskutována nejvhodnější varianta elektrobusu pro podmínky a se zohledněním požadavků Dopravního podniku města Děčín, a. s.
Seznam doporučené literatury
Ammenberg, J. a Dahlgren, S. (2021a). Sustainability Assessment of Public Transport, Part I – A Multi-Criteria Assessment Method to Compare Different Bus Technologies. Sustainability, 13(2), 825. https://doi.org/10.3390/su13020825
Ammenberg, J. a Dahlgren, S. (2021b). Sustainability Assessment of Public Transport, Part II – Applying a Multi-Criteria Assessment Method to Compare Different Bus Technologies. Sustainability, 13(3), 1273. https://doi.org/10.3390/su13031273
Anastasiadou, K., Gavanas, N., Pitsiava-Latinopoulou, M. a Bekiaris, E. (2021). Infrastructure Planning for Autonomous Electric Vehicles, Integrating Safety and Sustainability Aspects: A Multi-Criteria Analysis Approach. Energies, 14(17), 5269. https://doi.org/10.3390/en14175269
Romero-Ania, A., Gutiérrez, L. R. a De Vicente Oliva, M. A. (2021). Multiple criteria decision analysis of sustainable urban public transport systems. Mathematics, 9(16), 1844. https://doi.org/10.3390/math9161844
Sendek-Matysiak, E. a Pyza, D. (2018). The assigment of vehicle assesment based on multi criteria decision making. Archives of Transport, 48(4), 77-85. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8367
Tzeng, G. H., Lin, C. W. a Opricovic, S. (2005). Multi-criteria analysis of alternative-fuel buses for public transportation. Energy policy, 33(11), 1373-1383. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2003.12.014
Seznam doporučené literatury
Ammenberg, J. a Dahlgren, S. (2021a). Sustainability Assessment of Public Transport, Part I – A Multi-Criteria Assessment Method to Compare Different Bus Technologies. Sustainability, 13(2), 825. https://doi.org/10.3390/su13020825
Ammenberg, J. a Dahlgren, S. (2021b). Sustainability Assessment of Public Transport, Part II – Applying a Multi-Criteria Assessment Method to Compare Different Bus Technologies. Sustainability, 13(3), 1273. https://doi.org/10.3390/su13031273
Anastasiadou, K., Gavanas, N., Pitsiava-Latinopoulou, M. a Bekiaris, E. (2021). Infrastructure Planning for Autonomous Electric Vehicles, Integrating Safety and Sustainability Aspects: A Multi-Criteria Analysis Approach. Energies, 14(17), 5269. https://doi.org/10.3390/en14175269
Romero-Ania, A., Gutiérrez, L. R. a De Vicente Oliva, M. A. (2021). Multiple criteria decision analysis of sustainable urban public transport systems. Mathematics, 9(16), 1844. https://doi.org/10.3390/math9161844
Sendek-Matysiak, E. a Pyza, D. (2018). The assigment of vehicle assesment based on multi criteria decision making. Archives of Transport, 48(4), 77-85. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8367
Tzeng, G. H., Lin, C. W. a Opricovic, S. (2005). Multi-criteria analysis of alternative-fuel buses for public transportation. Energy policy, 33(11), 1373-1383. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2003.12.014