Diplomová práce se zabývá možnostmi využití Albi tužky a knih Kouzelného čtení od Albi ve výuce v mateřských a základních školách.
Kvalifikační práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretickou část tvoří pět kapitol. První kapitola popisuje čtenářskou a digitální gramotnost, jelikož je úzce spjata se vzděláváním pomocí Albi knih. Dále pojednává o mezipředmětových vztazích, informačních a komunikačních technologiích ve vzdělávání a robotických hračkách. V neposlední řadě se zabývá konceptem Kouzelného čtení a nabídkou Albi knih.
Praktická část diplomové práce je tvořena souborem námi vypracovaných metodických listů k práci s Albi tužkou. Soubor se skládá ze šesti metodických listů. Tři jsou vytvořeny pro výuku v mateřských školách a tři pro výuku a vzdělávání na základních školách. Metodické listy jsou tvořeny nabídkou činností, her a úkolů. Empirická část se dále zabývá analýzou dat z dotazníkového šetření. Cílem diplomové práce je vytvoření souboru metodických listů. Dílčím cílem práce je zjistit, pomocí dotazníkového šetření, zda by pedagogové mateřských a základních škol ve své praxi ocenili a využili metodický materiál pro práci s Albi tužkou a také dále zjistit, jak ve své praxi využívají koncept Kouzelného čtení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of using the "Albi pencil" product and "Magical reading" books created by Albi in pre-school and primary school education.
The qualification work consists of the theoretical and practical part. The theoretical part consists of five chapters. The first of them describes reading and digital literacy, as it is closely related to education using Albi books. It also discusses inter-subject relationships, information and communication technologies in education and robotic toys. The thesis also presents the concept of Magical reading and the Albi books offer.
The practical part of thesis consists of a set of methodical sheets prepared by us of working with the Albi pencil. The file consists of six methodical sheets. Three are created for teaching in kindergartens and the other three are for teaching and education in primary schools. Methodical sheets are made up of a range of activities, games and tasks. The empirical part further deals with the analysis of data from the questionnaire survey. The aim of the diploma thesis is to create the set of methodical sheets and find out whether kindergarten and elementary school teachers would appreciate and use the methodical material for working with the Albi pencil in their practice and to find out how they use the concept of Magical reading in their practice.
Klíčová slova
Čtenářská a digitální gramotnost, mezipředmětové vztahy, informační a komunikační technologie, robotické hračky, Albi tužka
Klíčová slova v angličtině
Reading and digital literacy, inter-subject relationships, information and communication technologies, robotic toys, Albi pencil
Rozsah průvodní práce
92 str.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití Albi tužky a knih Kouzelného čtení od Albi ve výuce v mateřských a základních školách.
Kvalifikační práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretickou část tvoří pět kapitol. První kapitola popisuje čtenářskou a digitální gramotnost, jelikož je úzce spjata se vzděláváním pomocí Albi knih. Dále pojednává o mezipředmětových vztazích, informačních a komunikačních technologiích ve vzdělávání a robotických hračkách. V neposlední řadě se zabývá konceptem Kouzelného čtení a nabídkou Albi knih.
Praktická část diplomové práce je tvořena souborem námi vypracovaných metodických listů k práci s Albi tužkou. Soubor se skládá ze šesti metodických listů. Tři jsou vytvořeny pro výuku v mateřských školách a tři pro výuku a vzdělávání na základních školách. Metodické listy jsou tvořeny nabídkou činností, her a úkolů. Empirická část se dále zabývá analýzou dat z dotazníkového šetření. Cílem diplomové práce je vytvoření souboru metodických listů. Dílčím cílem práce je zjistit, pomocí dotazníkového šetření, zda by pedagogové mateřských a základních škol ve své praxi ocenili a využili metodický materiál pro práci s Albi tužkou a také dále zjistit, jak ve své praxi využívají koncept Kouzelného čtení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of using the "Albi pencil" product and "Magical reading" books created by Albi in pre-school and primary school education.
The qualification work consists of the theoretical and practical part. The theoretical part consists of five chapters. The first of them describes reading and digital literacy, as it is closely related to education using Albi books. It also discusses inter-subject relationships, information and communication technologies in education and robotic toys. The thesis also presents the concept of Magical reading and the Albi books offer.
The practical part of thesis consists of a set of methodical sheets prepared by us of working with the Albi pencil. The file consists of six methodical sheets. Three are created for teaching in kindergartens and the other three are for teaching and education in primary schools. Methodical sheets are made up of a range of activities, games and tasks. The empirical part further deals with the analysis of data from the questionnaire survey. The aim of the diploma thesis is to create the set of methodical sheets and find out whether kindergarten and elementary school teachers would appreciate and use the methodical material for working with the Albi pencil in their practice and to find out how they use the concept of Magical reading in their practice.
Klíčová slova
Čtenářská a digitální gramotnost, mezipředmětové vztahy, informační a komunikační technologie, robotické hračky, Albi tužka
Klíčová slova v angličtině
Reading and digital literacy, inter-subject relationships, information and communication technologies, robotic toys, Albi pencil
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5D/2019 a bude dbát na její dodržování. Studentka bude průběžně konzultovat s vedoucím práce dílčí zpracování diplomové práce. Realizace práce bude v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů (GDPR).
Cílem diplomové práce je ukázat využití Albi tužky na prvním stupni základní školy a v předškolní třídě ve škole mateřské jako didaktické pomůcky. A následné vytvoření souboru příprav na vyučování, jejich ověření a zhodnocení.
Teoretická část: Interaktivní pomůcky ve výuce, Albi tužka, obrázková knížka, mezipředmětové vztahy, digitální kompetence, multisenzoriální přístup ve výuce
Praktická část: Tvorba příprav na vyučovací hodiny a další možnosti využití Albi tužky
Výzkumná část: Realizace vlastních příprav a vyhodnocení průběhu realizace
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5D/2019 a bude dbát na její dodržování. Studentka bude průběžně konzultovat s vedoucím práce dílčí zpracování diplomové práce. Realizace práce bude v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů (GDPR).
Cílem diplomové práce je ukázat využití Albi tužky na prvním stupni základní školy a v předškolní třídě ve škole mateřské jako didaktické pomůcky. A následné vytvoření souboru příprav na vyučování, jejich ověření a zhodnocení.
Teoretická část: Interaktivní pomůcky ve výuce, Albi tužka, obrázková knížka, mezipředmětové vztahy, digitální kompetence, multisenzoriální přístup ve výuce
Praktická část: Tvorba příprav na vyučovací hodiny a další možnosti využití Albi tužky
Výzkumná část: Realizace vlastních příprav a vyhodnocení průběhu realizace
Seznam doporučené literatury
KIRCHNEROVÁ, Veronika a Radka RUBEŠOVÁ. Výchova prožitkem: tvořivé hry a činnosti pro mateřské školy. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0505-0.
MANĚNOVÁ, Martina. ICT a učitel 1. stupně základní školy. [Česko]: Martina Maněnová, 2009. ISBN 978-80-251-2802-2.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN isbn:978-80-262-0367-4.
POKORNÝ, Martin. Digitální technologie ve výuce. 1. díl. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. ISBN 978-80-7402-012-4
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 8024718219.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. 2., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2021. ISBN 978-80-7676-175-9.
Seznam doporučené literatury
KIRCHNEROVÁ, Veronika a Radka RUBEŠOVÁ. Výchova prožitkem: tvořivé hry a činnosti pro mateřské školy. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0505-0.
MANĚNOVÁ, Martina. ICT a učitel 1. stupně základní školy. [Česko]: Martina Maněnová, 2009. ISBN 978-80-251-2802-2.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN isbn:978-80-262-0367-4.
POKORNÝ, Martin. Digitální technologie ve výuce. 1. díl. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. ISBN 978-80-7402-012-4
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 8024718219.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. 2., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2021. ISBN 978-80-7676-175-9.