Cílem této diplomové práce je pomocí testové baterie zjistit úroveň motorické výkonnosti žáků 2. ročníků tří vybraných středních škol z Karlovarského kraje. Výzkumný vzorek tvořilo 434 žáků studujících na Integrované střední škole ekonomické a technické Sokolov, Prvním českém gymnáziu v Karlových Varech a Střední pedagogické škole, gymnáziu a vyšší odborné škole Karlovy Vary.
Teoretická část této práce se zabývá problematikou pohybových schopností, pohybem a jeho funkcemi, zdravím, jež neodmyslitelně k pohybu patří, školní tělesnou výchovou a jejími cíli. Dále pojednává o specifikách období adolescence, v němž se testovaní žáci nacházejí, jejich motivaci k pohybovým aktivitám a roli rodiny a školy v utváření vztahu dítěte ke sportu. V závěru předkládá diagnostiku motorické výkonnosti, motorické testy a dosavadní výzkumy zaměřené na témata s touto diplomovou prací související.
Z naměřených výsledků bylo zjištěno, že výkony žáků se pohybují v pásmu průměru až podprůměru. Pro výzkum byly stanoveny čtyři hypotézy, z nichž se nepotvrdila pouze jedna. Zjistili jsme souvislost mezi výší motorické výkonnosti žáků a jejich pohlavím. Dále bylo odhaleno, že populačních norem motorické výkonnosti dosahuje méně než 50 % námi testovaných chlapců a dívek. Posledním sledovaným aspektem byl vytrvalostní člunkový běh, který žákům dle našich předpokladů činil největší obtíže.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis to determine the level of motor performance of the pupils of the second year of three selected secondary schools from the Karlovy Vary region by means of a test battery. The research sample consisted of 434 pupils studying at the Integrated Secondary School of Economics and Engineering Sokolov, the First Czech Grammar School in Karlovy Vary and the Secondary School of Education, Grammar School and The Higher Vocational School of Karlovy Vary.
The theoretical part of this work deals with the issue of mobility, movement and its functions, the health inherent in movement, school physical aducatiob and its goals. It also discusses the specifics of the period of adolescence in which the tested pupils find themselves, their motivation for physical activities and the role of family and school in shaping a childs relationship with sport. In conclusion, it presents diagnostics of motor performance, motor tests and research to date on topics related to this thesis.
The measured results revealed that pupils performances ranged from average to below average. Four hypotheses have been identified for the research, of which only one has not been confirmed. We found a link between pupils motor performance levels and their gender. Furthermore, it has been revealed that less than 50 % of the boys and girls tested by us achieve population standards of motor performance. The last aspect to be observed was the endurance boat run, which we expected to cause the pupils the greatest difficulty.
adolescence, motor performance, physical education, Unifittest (6-60)
Rozsah průvodní práce
70 s. (99 829 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je pomocí testové baterie zjistit úroveň motorické výkonnosti žáků 2. ročníků tří vybraných středních škol z Karlovarského kraje. Výzkumný vzorek tvořilo 434 žáků studujících na Integrované střední škole ekonomické a technické Sokolov, Prvním českém gymnáziu v Karlových Varech a Střední pedagogické škole, gymnáziu a vyšší odborné škole Karlovy Vary.
Teoretická část této práce se zabývá problematikou pohybových schopností, pohybem a jeho funkcemi, zdravím, jež neodmyslitelně k pohybu patří, školní tělesnou výchovou a jejími cíli. Dále pojednává o specifikách období adolescence, v němž se testovaní žáci nacházejí, jejich motivaci k pohybovým aktivitám a roli rodiny a školy v utváření vztahu dítěte ke sportu. V závěru předkládá diagnostiku motorické výkonnosti, motorické testy a dosavadní výzkumy zaměřené na témata s touto diplomovou prací související.
Z naměřených výsledků bylo zjištěno, že výkony žáků se pohybují v pásmu průměru až podprůměru. Pro výzkum byly stanoveny čtyři hypotézy, z nichž se nepotvrdila pouze jedna. Zjistili jsme souvislost mezi výší motorické výkonnosti žáků a jejich pohlavím. Dále bylo odhaleno, že populačních norem motorické výkonnosti dosahuje méně než 50 % námi testovaných chlapců a dívek. Posledním sledovaným aspektem byl vytrvalostní člunkový běh, který žákům dle našich předpokladů činil největší obtíže.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis to determine the level of motor performance of the pupils of the second year of three selected secondary schools from the Karlovy Vary region by means of a test battery. The research sample consisted of 434 pupils studying at the Integrated Secondary School of Economics and Engineering Sokolov, the First Czech Grammar School in Karlovy Vary and the Secondary School of Education, Grammar School and The Higher Vocational School of Karlovy Vary.
The theoretical part of this work deals with the issue of mobility, movement and its functions, the health inherent in movement, school physical aducatiob and its goals. It also discusses the specifics of the period of adolescence in which the tested pupils find themselves, their motivation for physical activities and the role of family and school in shaping a childs relationship with sport. In conclusion, it presents diagnostics of motor performance, motor tests and research to date on topics related to this thesis.
The measured results revealed that pupils performances ranged from average to below average. Four hypotheses have been identified for the research, of which only one has not been confirmed. We found a link between pupils motor performance levels and their gender. Furthermore, it has been revealed that less than 50 % of the boys and girls tested by us achieve population standards of motor performance. The last aspect to be observed was the endurance boat run, which we expected to cause the pupils the greatest difficulty.
adolescence, motor performance, physical education, Unifittest (6-60)
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit pomocí testové baterie, úroveň motorické výkonnosti u žáků 2. ročníků středních škol v Karlovarském kraji.
Vědecká otázka:
Jakých hodnot dosahují žáci 2. ročníků středních škol v Karlovarském kraji v rámci motorického měření oproti normám?
Hypotéza:
H1: Předpokládáme, že u obou pohlaví existuje statisticky významný rozdíl mezi žáky sportovních a nesportovních tříd.
H2: Předpokládáme, že alespoň 50% chlapců bude dosahovat průměrných hodnot oproti normám.
H3: Předpokládáme, že méně, než 50% dívek bude dosahovat průměrných hodnot oproti normám.
H4: Domníváme se, že nejnižších naměřených hodnot budou dosahovat žáci v testu vytrvalostního progresivního člunkového běhu.
Úkoly práce:
Studium odborné literatury a zpracování teoretické části diplomové práce
Oslovení školských zařízení
Realizace výzkumu pomocí testové baterie
Sběr a zpracování získaných dat
Porovnání a interpretace zjištěných výsledků
Závěr a doporučení pro praxi
Anotace: Diplomová práce se bude zabývat hodnocením zdatnosti žáků 2. ročníků středních škol v Karlovarském kraji. Práce bude rozdělena na teoretickou část a část praktickou. V teoretické části se budeme zabývat tělesnými schopnostmi, pohybem, období dorostu a pubescence, tělesnou zdatností, testovými bateriemi, tělesnou výchovou nebo životním stylem a podobnými výzkumy, které se touto problematikou zabývají. V části druhé, tedy praktické se budeme věnovat již realizaci šetření. Popíšeme si cíl práce, úkoly práce, hypotézy, použité metody, charakteristiku zkoumaného souboru, kde jeho velikost bude čítat celkem 343 žáků ze 3 škol. Výkonnost žáku bude hodnocena testem z testové baterie Unifit test 6-60. Nástrojem bude: vytrvalostní člunkový běh na 20 metrů, skok z místa, sed-lehy za 1 minutu, počet shybů u chlapců a výdrž ve shybu u dívek.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit pomocí testové baterie, úroveň motorické výkonnosti u žáků 2. ročníků středních škol v Karlovarském kraji.
Vědecká otázka:
Jakých hodnot dosahují žáci 2. ročníků středních škol v Karlovarském kraji v rámci motorického měření oproti normám?
Hypotéza:
H1: Předpokládáme, že u obou pohlaví existuje statisticky významný rozdíl mezi žáky sportovních a nesportovních tříd.
H2: Předpokládáme, že alespoň 50% chlapců bude dosahovat průměrných hodnot oproti normám.
H3: Předpokládáme, že méně, než 50% dívek bude dosahovat průměrných hodnot oproti normám.
H4: Domníváme se, že nejnižších naměřených hodnot budou dosahovat žáci v testu vytrvalostního progresivního člunkového běhu.
Úkoly práce:
Studium odborné literatury a zpracování teoretické části diplomové práce
Oslovení školských zařízení
Realizace výzkumu pomocí testové baterie
Sběr a zpracování získaných dat
Porovnání a interpretace zjištěných výsledků
Závěr a doporučení pro praxi
Anotace: Diplomová práce se bude zabývat hodnocením zdatnosti žáků 2. ročníků středních škol v Karlovarském kraji. Práce bude rozdělena na teoretickou část a část praktickou. V teoretické části se budeme zabývat tělesnými schopnostmi, pohybem, období dorostu a pubescence, tělesnou zdatností, testovými bateriemi, tělesnou výchovou nebo životním stylem a podobnými výzkumy, které se touto problematikou zabývají. V části druhé, tedy praktické se budeme věnovat již realizaci šetření. Popíšeme si cíl práce, úkoly práce, hypotézy, použité metody, charakteristiku zkoumaného souboru, kde jeho velikost bude čítat celkem 343 žáků ze 3 škol. Výkonnost žáku bude hodnocena testem z testové baterie Unifit test 6-60. Nástrojem bude: vytrvalostní člunkový běh na 20 metrů, skok z místa, sed-lehy za 1 minutu, počet shybů u chlapců a výdrž ve shybu u dívek.
Seznam doporučené literatury
Blair, S. N., Kohl III., H. W., & Paffenbarger Jr., R. S., (1989). Physical Fitness and All-Cause Mortality: A Prospective Study of Healthy Men and Women. JAMA Network, 3(2395-2401), 262 (17). DURKIN, J., (2013). Discovering powered mobility skills with children. International Journal of Therapy and Rehabilitation, 6 (16). Dovalil, J., & Perič, T. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada. Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Havel, Z., & Hnizdil J. (2010). Rozvoj a diagnostika silových schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. HOFFMAN, S., & HARRIS, J. (2005). Introduction to kinesiology.: Studying physical aktivity. Human Kinetics. RYCHTECKÝ, A., & TILINGER, P. (2017). Životní styl české mládeže: Pohybová aktivita, standardy a normy motorické výkonnosti. Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Blair, S. N., Kohl III., H. W., & Paffenbarger Jr., R. S., (1989). Physical Fitness and All-Cause Mortality: A Prospective Study of Healthy Men and Women. JAMA Network, 3(2395-2401), 262 (17). DURKIN, J., (2013). Discovering powered mobility skills with children. International Journal of Therapy and Rehabilitation, 6 (16). Dovalil, J., & Perič, T. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada. Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Havel, Z., & Hnizdil J. (2010). Rozvoj a diagnostika silových schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. HOFFMAN, S., & HARRIS, J. (2005). Introduction to kinesiology.: Studying physical aktivity. Human Kinetics. RYCHTECKÝ, A., & TILINGER, P. (2017). Životní styl české mládeže: Pohybová aktivita, standardy a normy motorické výkonnosti. Karolinum.