Diplomová práce pojednává o příčinách předčasného ukončení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část mapuje stěžejní priority vzdělávání ve Strategii 2020 a objevuje potenciál kariérového poradenství. Poukazuje na význam správné volby oboru vzdělání, ale i řádného zakončení vyššího sekundárního vzdělávání jako možné prevenci rizika nezaměstnanosti. Popisuje činnost poradenských pracovišť a zařízení s přihlédnutím k rozsahu činností sociálního pedagoga. Práce dále vymezuje funkce rodiny, vliv jejího výchovného působení a postoje, které může zaujímat ke škole. Nedílnou součástí práce je popis různých výchovných stylů, jak v rodině, tak ve škole, které v mnohém určují rizika ovlivňující vzdělávání.
Praktická část formuluje cíl výzkumného šetření - zjistit příčiny předčasného ukončení vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzhledem k výzkumnému problému byl pro realizaci šetření zvolen kvantitativně orientovaný výzkum a dotazník jako výzkumný nástroj. Výzkumný vzorek reprezentují žáci s lehkým a středně těžkým mentálním postižením nebo postižením kombinovaným, kteří předčasně ukončili vzdělávání v odborném učilišti. Výsledkem práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi sociálních pedagogů a pracovníků dalších pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The thesis treats causes of premature ending of education of students with special educational needs. The theoretical part plots fundamental priorities of education set out in Strategy 2020 and discovers a potential of career consultancy. It points out significance of suitable choice of area of education and of completion of secondary education, which may prevent the risk of unemployment. It describes activity of consulting units having regard also to the scope of activities of a social educator. Furthermore, the thesis defines capacities of a family, its influence and attitude, which it may assume towards a school. Description of various educational styles used in school and in family, which often mark out risks influencing education, forms also an inseparable part of the thesis.
The practical part formulates the aim of the research - to ascertain the causes of early termination of education among students with special educational needs. Considering the research objective, a quantitatively oriented research and a questionnaire as a research instrument were chosen for performance of the research. The research sample represents students with mild and moderate intellectual disabilities or combined disabilities who prematurely terminated their education in vocational schools. As a result of the research, specific conclusions and recommendations for the practice of social educators and of workers in other helping professions are presented.
Klíčová slova
Žáci, speciální vzdělávací potřeby, školní docházka, příčiny ukončení vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Students, special educational needs, school attendance, causes of education ending.
Rozsah průvodní práce
92 s. (156 243 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o příčinách předčasného ukončení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část mapuje stěžejní priority vzdělávání ve Strategii 2020 a objevuje potenciál kariérového poradenství. Poukazuje na význam správné volby oboru vzdělání, ale i řádného zakončení vyššího sekundárního vzdělávání jako možné prevenci rizika nezaměstnanosti. Popisuje činnost poradenských pracovišť a zařízení s přihlédnutím k rozsahu činností sociálního pedagoga. Práce dále vymezuje funkce rodiny, vliv jejího výchovného působení a postoje, které může zaujímat ke škole. Nedílnou součástí práce je popis různých výchovných stylů, jak v rodině, tak ve škole, které v mnohém určují rizika ovlivňující vzdělávání.
Praktická část formuluje cíl výzkumného šetření - zjistit příčiny předčasného ukončení vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzhledem k výzkumnému problému byl pro realizaci šetření zvolen kvantitativně orientovaný výzkum a dotazník jako výzkumný nástroj. Výzkumný vzorek reprezentují žáci s lehkým a středně těžkým mentálním postižením nebo postižením kombinovaným, kteří předčasně ukončili vzdělávání v odborném učilišti. Výsledkem práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi sociálních pedagogů a pracovníků dalších pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The thesis treats causes of premature ending of education of students with special educational needs. The theoretical part plots fundamental priorities of education set out in Strategy 2020 and discovers a potential of career consultancy. It points out significance of suitable choice of area of education and of completion of secondary education, which may prevent the risk of unemployment. It describes activity of consulting units having regard also to the scope of activities of a social educator. Furthermore, the thesis defines capacities of a family, its influence and attitude, which it may assume towards a school. Description of various educational styles used in school and in family, which often mark out risks influencing education, forms also an inseparable part of the thesis.
The practical part formulates the aim of the research - to ascertain the causes of early termination of education among students with special educational needs. Considering the research objective, a quantitatively oriented research and a questionnaire as a research instrument were chosen for performance of the research. The research sample represents students with mild and moderate intellectual disabilities or combined disabilities who prematurely terminated their education in vocational schools. As a result of the research, specific conclusions and recommendations for the practice of social educators and of workers in other helping professions are presented.
Klíčová slova
Žáci, speciální vzdělávací potřeby, školní docházka, příčiny ukončení vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Students, special educational needs, school attendance, causes of education ending.
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce bude problematika předčasného ukončení vzdělávání. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke školní docházce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozornost bude věnována především příčinám a formám předčasného ukončení vzdělávání. V praktické části bude realizován kvantitativní výzkum. Bude provedena analýza školní dokumentace s cílem analyzovat skupiny žáků, ve kterých se nejčastěji tento problém vyskytuje. Výsledky budou zpracovány statistickými metodami. Součástí práce budou také kazuistiky žáků, mapující a objasňující příčiny a nejčastější důvody ukončení vzdělávání. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi při minimalizaci těchto nežádoucích jevů ve školách, v oblastech sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce bude problematika předčasného ukončení vzdělávání. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke školní docházce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozornost bude věnována především příčinám a formám předčasného ukončení vzdělávání. V praktické části bude realizován kvantitativní výzkum. Bude provedena analýza školní dokumentace s cílem analyzovat skupiny žáků, ve kterých se nejčastěji tento problém vyskytuje. Výsledky budou zpracovány statistickými metodami. Součástí práce budou také kazuistiky žáků, mapující a objasňující příčiny a nejčastější důvody ukončení vzdělávání. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi při minimalizaci těchto nežádoucích jevů ve školách, v oblastech sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
GYÖRGYI, Zoltán, Gabriella KÁLLAI, Anna IMRE, Orsolya KURUCZ a Gábor TOMASZ. Hét ország ? hét válasz: Programok a korai iskolaelhagyás csökkentéséért. Új Pedagógiai Szemle [online]. Budapest: Magyar Pedagógiai Társaság és az Országos Közoktatási Intézet folyóirata, 2015, 2015, 65(3-4.), 94-113 [cit. 2019-10-17]. ISSN 1215-1807. Dostupné z: https://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/het-orszag-het-valasz
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
LENZ, Nadine. Schulabsentes Verhalten: Ursachen, Prävention und Intervention. 1. Hamburg: Diplomica Verlag, 2015, 108 s. ISBN 978-3959346023.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5159-1.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
GYÖRGYI, Zoltán, Gabriella KÁLLAI, Anna IMRE, Orsolya KURUCZ a Gábor TOMASZ. Hét ország ? hét válasz: Programok a korai iskolaelhagyás csökkentéséért. Új Pedagógiai Szemle [online]. Budapest: Magyar Pedagógiai Társaság és az Országos Közoktatási Intézet folyóirata, 2015, 2015, 65(3-4.), 94-113 [cit. 2019-10-17]. ISSN 1215-1807. Dostupné z: https://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/het-orszag-het-valasz
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
LENZ, Nadine. Schulabsentes Verhalten: Ursachen, Prävention und Intervention. 1. Hamburg: Diplomica Verlag, 2015, 108 s. ISBN 978-3959346023.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5159-1.