Diplomová práce se zabývá učebnicemi pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět pro 1. - 3. ročník základní školy. Cílem práce je poskytnout informace o teorii učebnic, jejich hodnocení a výzkumu. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části je přiblížena problematika teorie učebnic a vymezení pojmu učebnice zahrnující poznatky z odborné literatury. Dále jsou zde představeny výsledky výzkumů učebnic. V praktické části je 44 učebnic vydaných
v letech 1992-2022 hodnoceno pomocí metody Jana Průchy pro hodnocení didaktické
vybavenosti učebnic. Cílem je zjistit, zda má rok vydání učebnice vliv na míru její didaktické vybavenosti, případně jak se míra didaktické vybavenosti liší v učebnicích jednotlivých nakladatelství. Veškeré výsledky jsou zpracovány do grafů s procentuálním výsledkem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with textbooks for the educational area "Humans and their World" from 1st to 3rd grade of elementary school. The aim of the thesis is to provide information about the theory of textbooks, their evaluation and research. The work consists of two parts. In the theoretical part, the issue of the theory of textbooks and the definition of the concept of a textbook, including knowledge based on the scientific literature, is explained. Furthermore, the results of textbook research are presented here. In the practical part of the work 44 textbooks published in the years 1992-2022 are evaluated using Jan Průcha´s method for evaluating the didactic equipment of textbooks. The aim is to find out whether the year of publication of the textbook has an effect on the level of its didactic equipment, or how the level of didactic equipment varies in the textbooks of different publishers. All findings are processed into graphs with a percentage result.
Klíčová slova
Prvouka, člověk a jeho svět, hodnocení učebnic, výzkum učebnic, učebnice, didaktická vybavenost učebnic, prvky učebnic.
Klíčová slova v angličtině
Elementary teaching, Humans and their World, textbooks evaluation, textbooks research, textbook, didactic equipment of textbooks, textbooks elements.
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá učebnicemi pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět pro 1. - 3. ročník základní školy. Cílem práce je poskytnout informace o teorii učebnic, jejich hodnocení a výzkumu. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části je přiblížena problematika teorie učebnic a vymezení pojmu učebnice zahrnující poznatky z odborné literatury. Dále jsou zde představeny výsledky výzkumů učebnic. V praktické části je 44 učebnic vydaných
v letech 1992-2022 hodnoceno pomocí metody Jana Průchy pro hodnocení didaktické
vybavenosti učebnic. Cílem je zjistit, zda má rok vydání učebnice vliv na míru její didaktické vybavenosti, případně jak se míra didaktické vybavenosti liší v učebnicích jednotlivých nakladatelství. Veškeré výsledky jsou zpracovány do grafů s procentuálním výsledkem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with textbooks for the educational area "Humans and their World" from 1st to 3rd grade of elementary school. The aim of the thesis is to provide information about the theory of textbooks, their evaluation and research. The work consists of two parts. In the theoretical part, the issue of the theory of textbooks and the definition of the concept of a textbook, including knowledge based on the scientific literature, is explained. Furthermore, the results of textbook research are presented here. In the practical part of the work 44 textbooks published in the years 1992-2022 are evaluated using Jan Průcha´s method for evaluating the didactic equipment of textbooks. The aim is to find out whether the year of publication of the textbook has an effect on the level of its didactic equipment, or how the level of didactic equipment varies in the textbooks of different publishers. All findings are processed into graphs with a percentage result.
Klíčová slova
Prvouka, člověk a jeho svět, hodnocení učebnic, výzkum učebnic, učebnice, didaktická vybavenost učebnic, prvky učebnic.
Klíčová slova v angličtině
Elementary teaching, Humans and their World, textbooks evaluation, textbooks research, textbook, didactic equipment of textbooks, textbooks elements.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit s aktuální směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání závěrečných prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje, včetně zahraničních. V teoretické části práce se zaměřit na problematiku hodnocení didaktické vybavenosti učebnic (význam, metody, autoři) a výzkumy zaměřené na hodnocení didaktické vybavenosti učebnic pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. V praktické části zrealizovat analýzu didaktické vybavenosti učebnic pro oblast Člověk a jeho svět z hlediska historického vývoje. Zhodnotit, jak se vyvíjela didaktická vybavenost učebnic od poloviny 20. století do součastnosti. Design výzkumu bude kvantitativní. Výsledky prezentovat odpovídající formou a diskutovat s dalšími obdobně zaměřenými výzkumy. Na základě výsledků zhodnotit a porovnat míru didaktické vybavenosti učebnic v čase.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit s aktuální směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání závěrečných prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje, včetně zahraničních. V teoretické části práce se zaměřit na problematiku hodnocení didaktické vybavenosti učebnic (význam, metody, autoři) a výzkumy zaměřené na hodnocení didaktické vybavenosti učebnic pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. V praktické části zrealizovat analýzu didaktické vybavenosti učebnic pro oblast Člověk a jeho svět z hlediska historického vývoje. Zhodnotit, jak se vyvíjela didaktická vybavenost učebnic od poloviny 20. století do součastnosti. Design výzkumu bude kvantitativní. Výsledky prezentovat odpovídající formou a diskutovat s dalšími obdobně zaměřenými výzkumy. Na základě výsledků zhodnotit a porovnat míru didaktické vybavenosti učebnic v čase.
Seznam doporučené literatury
Průcha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky (1st ed.). Paido.
Průcha, J. (1984). Hodnocení obtížnosti učebnic : struktury a parametry učiva (1st ed.). Státní nakladatelství technické literatury.
Knecht, P., & Janík, T. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (1st ed., Vol. 11). Paido.