Cílem diplomové práce je skrze výtvarné činnosti vedoucí k nefigurativní tvorbě, naučit žáky vnímat a uplatňovat kontexty výrazu a významu vlastního vizuálního vyjádření. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou část a praktickou část.
Teoretická část se věnuje výtvarné výchově na prvním stupni základní školy zřízené podle § 16, odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb., specifikaci dětského výtvarného projevu a charakteristice artefiletiky. Dále se zabývá výtvarnými vyjadřovacími prostředky a popisem výtvarné abstrakce. V této části jsou také uvedeni výtvarní umělci, kteří byli inspiračním zdrojem při realizaci výtvarné řady v praktické části.
Praktickou část tvoří výtvarná řada, která byla realizována na Základní škole a Mateřské škole, Teplice, U Červeného kostela 110, příspěvková organizace s žáky pátého ročníku.
Součástí diplomové práce je autorská tvorba.
Anotace v angličtině
The goal of the diploma thesis is to teach students to perceive and apply the contexts of expression and the meaning of their own visual expression through creative activities leading to non-figurative creation. The diploma thesis is divided into a theoretical part and a practical part.
The theoretical part is devoted to art education at the first level of elementary school established according to § 16, paragraph 9 of Act No. 561/2004 Coll., the specification of children's artistic expression and the characteristics of artephyletics. It also deals with artistic means of expression and the description of artistic abstraction. This section also lists visual artists who were a source of inspiration in the realization of the visual series in the practical part.
The practical part consists of the art series, which was implemented at the Elementary School and Kindergarten, Teplice, U Červeného kostela 110, a contribution organization with fifth grade students.
Part of the diploma thesis is author's work.
Klíčová slova
primární vzdělávání, výtvarná výchova, výtvarná abstrakce, výtvarná řada, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
primary education, art education, art abstraction, art series, special educational needs
Rozsah průvodní práce
134 s. (129 797 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je skrze výtvarné činnosti vedoucí k nefigurativní tvorbě, naučit žáky vnímat a uplatňovat kontexty výrazu a významu vlastního vizuálního vyjádření. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou část a praktickou část.
Teoretická část se věnuje výtvarné výchově na prvním stupni základní školy zřízené podle § 16, odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb., specifikaci dětského výtvarného projevu a charakteristice artefiletiky. Dále se zabývá výtvarnými vyjadřovacími prostředky a popisem výtvarné abstrakce. V této části jsou také uvedeni výtvarní umělci, kteří byli inspiračním zdrojem při realizaci výtvarné řady v praktické části.
Praktickou část tvoří výtvarná řada, která byla realizována na Základní škole a Mateřské škole, Teplice, U Červeného kostela 110, příspěvková organizace s žáky pátého ročníku.
Součástí diplomové práce je autorská tvorba.
Anotace v angličtině
The goal of the diploma thesis is to teach students to perceive and apply the contexts of expression and the meaning of their own visual expression through creative activities leading to non-figurative creation. The diploma thesis is divided into a theoretical part and a practical part.
The theoretical part is devoted to art education at the first level of elementary school established according to § 16, paragraph 9 of Act No. 561/2004 Coll., the specification of children's artistic expression and the characteristics of artephyletics. It also deals with artistic means of expression and the description of artistic abstraction. This section also lists visual artists who were a source of inspiration in the realization of the visual series in the practical part.
The practical part consists of the art series, which was implemented at the Elementary School and Kindergarten, Teplice, U Červeného kostela 110, a contribution organization with fifth grade students.
Part of the diploma thesis is author's work.
Klíčová slova
primární vzdělávání, výtvarná výchova, výtvarná abstrakce, výtvarná řada, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
primary education, art education, art abstraction, art series, special educational needs
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 a bude dbát na její dodržování. Studentka se dále zavazuje k pravidelným konzultacím dílčích částí diplomové práce a finální koncept diplomové práce předloží minimálně měsíc před jejím odevzdání vedoucí diplomové práce k závěrečným korekcím. Studentka provede rešerši odborné literatury, na jejímž základě vypracuje teoretickou část práce. Ta se bude zaměřovat na vybrané autory nefigurativního vizuálního zobrazování, výtvarné techniky aplikované do výtvarných činností v praktické části diplomové práce a metodologii výtvarných činností. Praktickou část bude tvořit výtvarný projekt, realizovaný na 1. stupni základní školy, jehož cílem je rozvoj výtvarného myšlení dětí mladšího školního věku se zaměřením na spontánní uvědomělý výtvarný projev. Výsledná žákovská tvorba bude kvalitativně vyhodnocena. Nezbytnou součástí diplomové práce je rovněž autorský výtvarný projekt.
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 a bude dbát na její dodržování. Studentka se dále zavazuje k pravidelným konzultacím dílčích částí diplomové práce a finální koncept diplomové práce předloží minimálně měsíc před jejím odevzdání vedoucí diplomové práce k závěrečným korekcím. Studentka provede rešerši odborné literatury, na jejímž základě vypracuje teoretickou část práce. Ta se bude zaměřovat na vybrané autory nefigurativního vizuálního zobrazování, výtvarné techniky aplikované do výtvarných činností v praktické části diplomové práce a metodologii výtvarných činností. Praktickou část bude tvořit výtvarný projekt, realizovaný na 1. stupni základní školy, jehož cílem je rozvoj výtvarného myšlení dětí mladšího školního věku se zaměřením na spontánní uvědomělý výtvarný projev. Výsledná žákovská tvorba bude kvalitativně vyhodnocena. Nezbytnou součástí diplomové práce je rovněž autorský výtvarný projekt.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-80-7414-250-5.
EXLER, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4620-2.
POSPÍŠIL, Aleš, Karel ŘEPA a Petra ŠOBÁŇOVÁ. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
RUHRBERK, Karl a Ingo F. WALTHER. Umění 20. století. Praha: Slovart, 2004. ISBN 80-720-9521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vydání třetí. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1557-8.
STADLEROVÁ, Hana. ZOP: zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5399-1.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3818-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Výtvarný projev a disabilita: kořeny a současnost proinkluzivní didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5561-7.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-80-7414-250-5.
EXLER, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4620-2.
POSPÍŠIL, Aleš, Karel ŘEPA a Petra ŠOBÁŇOVÁ. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
RUHRBERK, Karl a Ingo F. WALTHER. Umění 20. století. Praha: Slovart, 2004. ISBN 80-720-9521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vydání třetí. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1557-8.
STADLEROVÁ, Hana. ZOP: zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5399-1.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3818-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Výtvarný projev a disabilita: kořeny a současnost proinkluzivní didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5561-7.