Tato bakalářská práce se zabývá vzděláním mladých lidí ze sociálně vyloučené lokality, cílem této bakalářské práce je zmapovat faktory, které vedou mladého člověka ze sociálně vyloučené lokality v pokračování ve studiu. Práce se zabývá koncepty sociálního začleňování a vyloučení, sociálně vyloučenými lokalitami, romskými menšinami, životem mladých lidí ze sociálně vyloučených lokalit a právě faktory, které vedou mladé lidi ze sociálně vyloučené lokality k pokračování ve studiu. Faktory vyplývají z výzkumu vedeného kvalitativní formou za použití polo-strukturovaných rozhovorů, které byly prováděny s klienty neziskových organizací.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the education of young people from socially excluded location, the aim of this bachelor's thesis is to map the factors that lead a young person from a socially excluded location to continue their education. The thesis deals with the concepts of social inclusion and exclusion, socially excluded localities, Roma minorities, the life of young people from socially excluded localities and the factors that lead young people from socially excluded localities to continue their studies. The factors emerge from research conducted qualitatively using semi-structured interviews conducted with clients of non-profit organisations.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, romské menšiny, sociální začleňování, faktory
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, socially excluded locality, Roma minorities, social inclusion, factors
Rozsah průvodní práce
41 s. ( 58 965 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vzděláním mladých lidí ze sociálně vyloučené lokality, cílem této bakalářské práce je zmapovat faktory, které vedou mladého člověka ze sociálně vyloučené lokality v pokračování ve studiu. Práce se zabývá koncepty sociálního začleňování a vyloučení, sociálně vyloučenými lokalitami, romskými menšinami, životem mladých lidí ze sociálně vyloučených lokalit a právě faktory, které vedou mladé lidi ze sociálně vyloučené lokality k pokračování ve studiu. Faktory vyplývají z výzkumu vedeného kvalitativní formou za použití polo-strukturovaných rozhovorů, které byly prováděny s klienty neziskových organizací.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the education of young people from socially excluded location, the aim of this bachelor's thesis is to map the factors that lead a young person from a socially excluded location to continue their education. The thesis deals with the concepts of social inclusion and exclusion, socially excluded localities, Roma minorities, the life of young people from socially excluded localities and the factors that lead young people from socially excluded localities to continue their studies. The factors emerge from research conducted qualitatively using semi-structured interviews conducted with clients of non-profit organisations.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, romské menšiny, sociální začleňování, faktory
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, socially excluded locality, Roma minorities, social inclusion, factors
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat faktory, které vedou mladého člověka ze sociálně vyloučené lokality k pokračování ve studiu. Vzdělání je jednou z cest, jak se dostat ze sociálního vyloučení. Budu používat literaturu, která se zabývá sociálním vyloučením a jeho formami, diskriminací a vylučováním romských menšin v české společnosti. Výzkum bude vypracován na základě dat získaných z rozhovorů s mladými lidmi ze sociálně vyloučené lokality, kteří mají alespoň středoškolské vzdělání s výučním listem. Ve výzkumu se budu zabývat tedy otázkami rodinného zázemí a jednání okolí těchto mladých lidí a budu se tak snažit zmapovat faktory, které je dovedly alespoň k vystudování střední školy, neboť rodinné zázemí a podpora okolí jsou jednou z největších opor při studiu.
Struktura (obsah) práce:
Koncept sociálního vyloučení a sociálního začleňování
Sociálně vyloučené lokality
Romské menšiny
Život mladého člověka ze sociálně vyloučené lokality
Kvalitativní výzkum vedený metodou rozhovorů s mladými lidmi ze sociálně vyloučené lokality
Faktory, které vedou mladého člověka ze sociálně vyloučené lokality k pokračování ve studiu
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat faktory, které vedou mladého člověka ze sociálně vyloučené lokality k pokračování ve studiu. Vzdělání je jednou z cest, jak se dostat ze sociálního vyloučení. Budu používat literaturu, která se zabývá sociálním vyloučením a jeho formami, diskriminací a vylučováním romských menšin v české společnosti. Výzkum bude vypracován na základě dat získaných z rozhovorů s mladými lidmi ze sociálně vyloučené lokality, kteří mají alespoň středoškolské vzdělání s výučním listem. Ve výzkumu se budu zabývat tedy otázkami rodinného zázemí a jednání okolí těchto mladých lidí a budu se tak snažit zmapovat faktory, které je dovedly alespoň k vystudování střední školy, neboť rodinné zázemí a podpora okolí jsou jednou z největších opor při studiu.
Struktura (obsah) práce:
Koncept sociálního vyloučení a sociálního začleňování
Sociálně vyloučené lokality
Romské menšiny
Život mladého člověka ze sociálně vyloučené lokality
Kvalitativní výzkum vedený metodou rozhovorů s mladými lidmi ze sociálně vyloučené lokality
Faktory, které vedou mladého člověka ze sociálně vyloučené lokality k pokračování ve studiu
Seznam doporučené literatury
Sirovátka, T. (Ed.). (2002). Menšiny a marginalizované skupiny v České republice. Masarykova univerzita.
Sirovátka, T. (Ed.). (2004). Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin.
Šerek, J., Petrovičová, Z., & Porubanová-Norquist, M. (2012). Mladí a nevšední : studie občanského života mladých lidí z etnických menšin a majority v České republice: Vol. 1. vydání. Masarykova univerzita.
Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií.Šimíková, I., & Vašečka, I. (2005). Mechanismy sociálního vyčleňování romských komunit na lokální úrovni a nástroje integrace.
Seznam doporučené literatury
Sirovátka, T. (Ed.). (2002). Menšiny a marginalizované skupiny v České republice. Masarykova univerzita.
Sirovátka, T. (Ed.). (2004). Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin.
Šerek, J., Petrovičová, Z., & Porubanová-Norquist, M. (2012). Mladí a nevšední : studie občanského života mladých lidí z etnických menšin a majority v České republice: Vol. 1. vydání. Masarykova univerzita.
Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií.Šimíková, I., & Vašečka, I. (2005). Mechanismy sociálního vyčleňování romských komunit na lokální úrovni a nástroje integrace.