Informace o kvalifikační práci Nerovnosti ve vzdělávání optikou teorie lidského, ekonomického, sociálního a kulturního kapitálu: případová studie dvou základních škol v Bílině.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Nerovnosti ve vzdělávání optikou teorie lidského, ekonomického, sociálního a kulturního kapitálu: případová studie dvou základních škol v Bílině.
Hlavní téma v angličtině
Inequalities in education through the lens of the theory of human, economic, social and cultural capital: a case study of two elementary schools in Bílina.
Název dle studenta
Nerovnosti ve vzdělávání optikou teorie lidského, ekonomického, sociálního a kulturního kapitálu: případová studie dvou základních škol v Bílině.
Název dle studenta v angličtině
Inequalities in education through the lens of the theory of human, economic, social and cultural capital: a case study of two elementary schools in Bílina.
Tato bakalářská práce se zabývá nerovnostmi ve vzdělávání optikou teorie lidského, ekonomického, sociálního a kulturního kapitálu: případové studie dvou základních škol v Bílině. V této práci jsou popsány celosvětové problémy, jako je chudoba a nerovnost ve vzdělání. Hlavní část práce se věnuje popisu několika problémů a pohledu na již vypsané kapitály a následného návrhu řešení těchto problémů. Na závěr je zde uvedena výzkumná část.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with inequalities in education through the lens of the theory of human, economic, social and cultural capital: case studies of two primary schools in Bílina. In this work, global problems such as poverty and equality in education are described. The main part of the work is devoted to the description of several problems and a look at the already subscribed capitals and the subsequent proposal to solve these problems. Finally, here is the research part.
Klíčová slova
Chudoba, nerovnost ve vzdělávání, kapitál lidský, ekonomický, sociální, kulturní, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Poverty, inequality in education, human capital, economic, social, cultural, case study
Rozsah průvodní práce
60 s. (89 868 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá nerovnostmi ve vzdělávání optikou teorie lidského, ekonomického, sociálního a kulturního kapitálu: případové studie dvou základních škol v Bílině. V této práci jsou popsány celosvětové problémy, jako je chudoba a nerovnost ve vzdělání. Hlavní část práce se věnuje popisu několika problémů a pohledu na již vypsané kapitály a následného návrhu řešení těchto problémů. Na závěr je zde uvedena výzkumná část.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with inequalities in education through the lens of the theory of human, economic, social and cultural capital: case studies of two primary schools in Bílina. In this work, global problems such as poverty and equality in education are described. The main part of the work is devoted to the description of several problems and a look at the already subscribed capitals and the subsequent proposal to solve these problems. Finally, here is the research part.
Klíčová slova
Chudoba, nerovnost ve vzdělávání, kapitál lidský, ekonomický, sociální, kulturní, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Poverty, inequality in education, human capital, economic, social, cultural, case study
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, zda a případně jaký je rozdíl ve vzdělávacích výsledcích u dětí ze znevýhodněných společensko-ekonomických vrstev, a optikou teorie lidského, sociálního, ekonomického a kulturního kapitálu odhalit, jaké jsou příčiny těchto vzdělávacích nerovností. Na základě výzkumného designu případové studie bude výzkum probíhat na dvou základních školách, přičemž jedna z nich je spádová pro děti ze sociálně znevýhodněné lokality. Metodou sběru dat bude využita technika dotazník a sociometrického testování.
Struktura práce:
1.Problematika chudoby a nerovností ve vzdělávání
2.Vymezení chudoby v Bílině včetně charakteristiky dvou typů základních škol
3.Teorie typů kapitálů
4.Rozdíl ve vzdělávání a identifikace příčin
5.Návrh řešení pro snížení vzdělávacích nerovností
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, zda a případně jaký je rozdíl ve vzdělávacích výsledcích u dětí ze znevýhodněných společensko-ekonomických vrstev, a optikou teorie lidského, sociálního, ekonomického a kulturního kapitálu odhalit, jaké jsou příčiny těchto vzdělávacích nerovností. Na základě výzkumného designu případové studie bude výzkum probíhat na dvou základních školách, přičemž jedna z nich je spádová pro děti ze sociálně znevýhodněné lokality. Metodou sběru dat bude využita technika dotazník a sociometrického testování.
Struktura práce:
1.Problematika chudoby a nerovností ve vzdělávání
2.Vymezení chudoby v Bílině včetně charakteristiky dvou typů základních škol
3.Teorie typů kapitálů
4.Rozdíl ve vzdělávání a identifikace příčin
5.Návrh řešení pro snížení vzdělávacích nerovností
Seznam doporučené literatury
Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha Karolinum.
Mareš, P. (1999). Sociologie nerovnosti a chudoby (1.vyd.). Sociologické nakladatelství (Slon).
Prokop, D. (2020). Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti (2. roz. vyd.). Brno Host.
Večerník, J., & Myslíková, M. (2015). Chudoba v České republice: kritický pohled na evropské ukazatele. Praha Sociologický ústav Akademie věd ČR.
Seznam doporučené literatury
Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha Karolinum.
Mareš, P. (1999). Sociologie nerovnosti a chudoby (1.vyd.). Sociologické nakladatelství (Slon).
Prokop, D. (2020). Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti (2. roz. vyd.). Brno Host.
Večerník, J., & Myslíková, M. (2015). Chudoba v České republice: kritický pohled na evropské ukazatele. Praha Sociologický ústav Akademie věd ČR.
Přílohy volně vložené
1x CD ROM, přepis rozhovorů a výsledky sociometrického šetření