Bakalářská práce se zabývá eGovernmentem na oddělení správních agend Městského úřadu Mělník. Cílem práce je prostřednictvím rozhovorů s úředníky a dotazníkovým šetřením mezi klienty oddělení zjistit, jaký je jejich pohled na zavádění prvků elektronizace a zda došlo v této souvislosti k přínosným změnám v poskytování služeb občanům. V závěru práce jsou zhodnoceny výsledky výzkumu a objasněno pozitivní vnímání přínosů digitalizace, jako je úspora času a prostředků, lepší dostupnost nebo rychlost vyřizování, ale i možné příčiny nevyužívání elektronických služeb či negativní náhled na jejich implementaci, mezi které patří neinformovanost o možnosti elektronického vyřizování, složitost některých úkonů a obava z úniku dat ze strany klientů. Z pohledu úředníků je to nepropojenost systémů, zákonná omezení či mezery v dovednostech, souvisejících s elektronizací.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with eGovernment at the Department of Administrative Agendas of the Mělník Municipal Office. The goal of the work is to find out, through interviews with officials and a questionnaire survey among the clients of the department, what is their view on the introduction of electronic elements and whether there have been beneficial changes in the provision of services to citizens in this context. At the end of the work, the research results are evaluated and the positive perception of the benefits of digitization is clarified, such as saving time and resources, better availability or processing speed, but also possible causes of non-use of electronic services or a negative view of their implementation, which include lack of information about the possibility of electronic processing, the complexity of some operations and the fear of data leakage on the part of clients. From the point of view of officials, it is the lack of connectivity of systems, legal restrictions or gaps in skills related to computerization.
Klíčová slova
eGovernment, prvky elektronizace, Městský úřad Mělník, správní agendy
Klíčová slova v angličtině
eGovernment, elements of electronicization, Mělník City Office, administrative agendas
Rozsah průvodní práce
45 s. (59 442 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá eGovernmentem na oddělení správních agend Městského úřadu Mělník. Cílem práce je prostřednictvím rozhovorů s úředníky a dotazníkovým šetřením mezi klienty oddělení zjistit, jaký je jejich pohled na zavádění prvků elektronizace a zda došlo v této souvislosti k přínosným změnám v poskytování služeb občanům. V závěru práce jsou zhodnoceny výsledky výzkumu a objasněno pozitivní vnímání přínosů digitalizace, jako je úspora času a prostředků, lepší dostupnost nebo rychlost vyřizování, ale i možné příčiny nevyužívání elektronických služeb či negativní náhled na jejich implementaci, mezi které patří neinformovanost o možnosti elektronického vyřizování, složitost některých úkonů a obava z úniku dat ze strany klientů. Z pohledu úředníků je to nepropojenost systémů, zákonná omezení či mezery v dovednostech, souvisejících s elektronizací.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with eGovernment at the Department of Administrative Agendas of the Mělník Municipal Office. The goal of the work is to find out, through interviews with officials and a questionnaire survey among the clients of the department, what is their view on the introduction of electronic elements and whether there have been beneficial changes in the provision of services to citizens in this context. At the end of the work, the research results are evaluated and the positive perception of the benefits of digitization is clarified, such as saving time and resources, better availability or processing speed, but also possible causes of non-use of electronic services or a negative view of their implementation, which include lack of information about the possibility of electronic processing, the complexity of some operations and the fear of data leakage on the part of clients. From the point of view of officials, it is the lack of connectivity of systems, legal restrictions or gaps in skills related to computerization.
Klíčová slova
eGovernment, prvky elektronizace, Městský úřad Mělník, správní agendy
Klíčová slova v angličtině
eGovernment, elements of electronicization, Mělník City Office, administrative agendas
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak vnímají zavádění prvků elektronizace ve veřejné správě klienti a úředníci správního oddělení Městského úřadu Mělník a zda došlo z jejich pohledu v této souvislosti k přínosným změnám v poskytování služeb občanům. Ke zjištění bude použita metoda sběru primárních dat dotazníkovým šetřením mezi klienty úřadu a polostrukturovanými rozhovory s úředníky. Dotazník bude obsahovat uzavřené i otevřené otázky a data budou tříděna podle sociodemografických údajů (věk, vzdělání, pohlaví, zaměstnání, příjem). V teoretické části budou popsány nástroje eGovernmentu v ČR a činnosti správních agend Městského úřadu Mělník.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak vnímají zavádění prvků elektronizace ve veřejné správě klienti a úředníci správního oddělení Městského úřadu Mělník a zda došlo z jejich pohledu v této souvislosti k přínosným změnám v poskytování služeb občanům. Ke zjištění bude použita metoda sběru primárních dat dotazníkovým šetřením mezi klienty úřadu a polostrukturovanými rozhovory s úředníky. Dotazník bude obsahovat uzavřené i otevřené otázky a data budou tříděna podle sociodemografických údajů (věk, vzdělání, pohlaví, zaměstnání, příjem). V teoretické části budou popsány nástroje eGovernmentu v ČR a činnosti správních agend Městského úřadu Mělník.
Seznam doporučené literatury
Mates, P. a Smejkal, V. (2012). E-government v České republice: právní a technologické aspekty. Praha: Leges. ISBN: 978-80-87576-36-6.
Pérez-Morote, R., Pontones-Rosa, C. & Nú\ nez-Chicharro, M. (2020). The effects of e-government evaluation, trust and the digital divide in the levels of e-government use in European countries. Technological Forecasting and Social Change, 2020(154), 1-14.
Pisár, P., Priščáková, S., Špaček, D. & Nemec, J. (2022). Digitization as a tool of e-government in selected public services of the state: international comparison of Slovakia and the Czech Republic. Administratie si Management Public, 39, 111-132. DOI: 10.24818/amp/2022.39-07.
Verdegem, P. & Verleye, G. (2009). User-centered E-Government in practice: A comprehensive model for measuring user satisfaction. Government Information Quarterly, 26(3), 487-497.
Seznam doporučené literatury
Mates, P. a Smejkal, V. (2012). E-government v České republice: právní a technologické aspekty. Praha: Leges. ISBN: 978-80-87576-36-6.
Pérez-Morote, R., Pontones-Rosa, C. & Nú\ nez-Chicharro, M. (2020). The effects of e-government evaluation, trust and the digital divide in the levels of e-government use in European countries. Technological Forecasting and Social Change, 2020(154), 1-14.
Pisár, P., Priščáková, S., Špaček, D. & Nemec, J. (2022). Digitization as a tool of e-government in selected public services of the state: international comparison of Slovakia and the Czech Republic. Administratie si Management Public, 39, 111-132. DOI: 10.24818/amp/2022.39-07.
Verdegem, P. & Verleye, G. (2009). User-centered E-Government in practice: A comprehensive model for measuring user satisfaction. Government Information Quarterly, 26(3), 487-497.