Diplomová práce s názvem Grafická matrice ve výtvarné výchově se zabývá hledáním nových možností jak prakticky a inovativně využít vzniklou grafickou matrici linorytu v hodinách výtvarné výchovy na 2. stupni základní školy. Práce se zaměřuje především na nové přístupy k matrici určené k tisku z výšky. V teoretické části se autorka snaží na základě své tvorby poukázat na obsahové a formální uchopení vybraných autorů, kteří mají různorodé přístupy k práci s grafickou matricí a reliéfem. Praktická část reflektuje její umělecký záměr a popisuje a analyzuje výsledný artefakt, který následně slouží jako východisko pro výtvarně pedagogický přesah.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Graphic matrix in art education deals with the search for new possibilities of how to practically and innovatively use the created linocut graphic matrix in art education classes at the 2nd grade of elementary school. The work mainly focuses on new approaches to the matrix intended for printing from a height. In the theoretical part, the author tries to point out, based on her work, the content and formal grasp of selected authors who have diverse approaches to working with graphic matrix and relief. The practical part reflects its artistic intention and describes and analyzes the resulting artefact, which subsequently serves as a starting point for artistic and pedagogical overlap.
Klíčová slova
Grafická matrice, odlitek, grafika, reliéf, grafická technika, tisk z výšky, prostor, plasticita, výtvarná výchova, inovativní přístup, možnosti matrice
Klíčová slova v angličtině
Graphic matrix, casting, graphics, relief, graphic technique, printing from a height, space, plasticity, art education, innovative approach, matrix possibilities
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Grafická matrice ve výtvarné výchově se zabývá hledáním nových možností jak prakticky a inovativně využít vzniklou grafickou matrici linorytu v hodinách výtvarné výchovy na 2. stupni základní školy. Práce se zaměřuje především na nové přístupy k matrici určené k tisku z výšky. V teoretické části se autorka snaží na základě své tvorby poukázat na obsahové a formální uchopení vybraných autorů, kteří mají různorodé přístupy k práci s grafickou matricí a reliéfem. Praktická část reflektuje její umělecký záměr a popisuje a analyzuje výsledný artefakt, který následně slouží jako východisko pro výtvarně pedagogický přesah.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Graphic matrix in art education deals with the search for new possibilities of how to practically and innovatively use the created linocut graphic matrix in art education classes at the 2nd grade of elementary school. The work mainly focuses on new approaches to the matrix intended for printing from a height. In the theoretical part, the author tries to point out, based on her work, the content and formal grasp of selected authors who have diverse approaches to working with graphic matrix and relief. The practical part reflects its artistic intention and describes and analyzes the resulting artefact, which subsequently serves as a starting point for artistic and pedagogical overlap.
Klíčová slova
Grafická matrice, odlitek, grafika, reliéf, grafická technika, tisk z výšky, prostor, plasticita, výtvarná výchova, inovativní přístup, možnosti matrice
Klíčová slova v angličtině
Graphic matrix, casting, graphics, relief, graphic technique, printing from a height, space, plasticity, art education, innovative approach, matrix possibilities
Zásady pro vypracování
1. Výběr tématu a stanovení cílů
2. Příprava a realizace vlastního tvůrčího projektu
3. Průběžné konzultace s vedoucím práce a odborníky z oboru
4. Vypracování teoretické části
5. Vypracování výtvarně-pedagogické části
6. Realizace výtvarně-pedagogické části
7. Závěrečná reflexe, vypracování závěru
8. Odevzdání diplomové práce
9. Prezentace na výstavě bakalářských a diplomových prací
Zásady pro vypracování
1. Výběr tématu a stanovení cílů
2. Příprava a realizace vlastního tvůrčího projektu
3. Průběžné konzultace s vedoucím práce a odborníky z oboru
4. Vypracování teoretické části
5. Vypracování výtvarně-pedagogické části
6. Realizace výtvarně-pedagogické části
7. Závěrečná reflexe, vypracování závěru
8. Odevzdání diplomové práce
9. Prezentace na výstavě bakalářských a diplomových prací
Seznam doporučené literatury
EMLER, František a Emil KOTRBA. Jak dělat linoryt a jiné grafické techniky. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 1964. Jak (Mladá fronta).
FULKOVÁ, Marie. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia: [učebnice zpracovaná podle učebních osnov vzdělávacího programu Základní škola]. Praha: Fortuna, 1997. ISBN 80-716-8382-5.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, [1997]. ISBN 80-204-0685-9.
On-lino 1910-2010: moderní český linoryt : Galerie výtvarného umění v Chebu, 22.4.-20.6.2010. V Chebu: Galerie výtvarného umění v Chebu, [2010]. ISBN 978-808-7395-004.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
Seznam doporučené literatury
EMLER, František a Emil KOTRBA. Jak dělat linoryt a jiné grafické techniky. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 1964. Jak (Mladá fronta).
FULKOVÁ, Marie. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia: [učebnice zpracovaná podle učebních osnov vzdělávacího programu Základní škola]. Praha: Fortuna, 1997. ISBN 80-716-8382-5.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, [1997]. ISBN 80-204-0685-9.
On-lino 1910-2010: moderní český linoryt : Galerie výtvarného umění v Chebu, 22.4.-20.6.2010. V Chebu: Galerie výtvarného umění v Chebu, [2010]. ISBN 978-808-7395-004.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1996. ISBN 80-902267-1-X.