Bakalářská práce se zabývá proměnou významu obrazové informace skrze její
formální úpravu. Je řešena jak v rovině teoretické, tak i v praktické části, na dvojici
kreseb doplněných fotografiemi. Díky manipulaci s formou fotografií zde dochází
k odfiltrování širšího kontextu a následkem toho jsou divákovi nabízeny nové možnosti
významového výkladu. Pedagogický přesah práce se zaměřuje na otázky typu: Je možné
manipulovat s vyzněním obrazu podobně jako s textem? Jak široký, či naopak úzký může
a musí být kontext, aby naše interpretace nepřekročila původní obsahovou rovinu?
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis looks at transformation of the meaning of visual information
resulting from a modification of its form. Both the theoretical and practical parts of the thesis analyse such transformation using a pair of pastel drawings accompanied by photographs. With the modified form of those photographs wider context gets filtered out. As a result, viewers are proposed new possibilities of interpreting the meaning. From the educational viewpoint the thesis focuses on questions such as ´Can visual impression be manipulated like text can be?´ or ´How wide or, conversely, narrow the context may or shall be for our interpretation not to exceed the original contextual level?´
Bakalářská práce se zabývá proměnou významu obrazové informace skrze její
formální úpravu. Je řešena jak v rovině teoretické, tak i v praktické části, na dvojici
kreseb doplněných fotografiemi. Díky manipulaci s formou fotografií zde dochází
k odfiltrování širšího kontextu a následkem toho jsou divákovi nabízeny nové možnosti
významového výkladu. Pedagogický přesah práce se zaměřuje na otázky typu: Je možné
manipulovat s vyzněním obrazu podobně jako s textem? Jak široký, či naopak úzký může
a musí být kontext, aby naše interpretace nepřekročila původní obsahovou rovinu?
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis looks at transformation of the meaning of visual information
resulting from a modification of its form. Both the theoretical and practical parts of the thesis analyse such transformation using a pair of pastel drawings accompanied by photographs. With the modified form of those photographs wider context gets filtered out. As a result, viewers are proposed new possibilities of interpreting the meaning. From the educational viewpoint the thesis focuses on questions such as ´Can visual impression be manipulated like text can be?´ or ´How wide or, conversely, narrow the context may or shall be for our interpretation not to exceed the original contextual level?´
Fotodokumentace, zdroje, závěr, reflexe bakalářské práce
Prezentace praktické části na výstavě bakalářských a diplomových prací.
Seznam doporučené literatury
ZUSKA, Vlastimil. Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001. Filosofická setkávání. ISBN 80-7254-194-3.
BOUDNÍK, Vladimír a Vladislav MERHAUT. Vladimír Boudník: kompletní soupis grafického díla. Praha: Patrik Šimon - Eminent, 2020. ISBN 9788087352151.
SILVERIO, Robert. Postmoderní fotografie: fotografie jako umění na konci dvacátého století. V Praze: Akademie múzických umění, Filmová a televizní fakulta, katedra fotografie, 2007. ISBN 978-80-7331-083-7.
ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Praha: Herrmann, 2009. ISBN 978-80-87054-18-5.
PETŘÍČEK, Miroslav a Martin VELÍŠEK. Pohledy (které tvoří obrazy). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
Seznam doporučené literatury
ZUSKA, Vlastimil. Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001. Filosofická setkávání. ISBN 80-7254-194-3.
BOUDNÍK, Vladimír a Vladislav MERHAUT. Vladimír Boudník: kompletní soupis grafického díla. Praha: Patrik Šimon - Eminent, 2020. ISBN 9788087352151.
SILVERIO, Robert. Postmoderní fotografie: fotografie jako umění na konci dvacátého století. V Praze: Akademie múzických umění, Filmová a televizní fakulta, katedra fotografie, 2007. ISBN 978-80-7331-083-7.
ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Praha: Herrmann, 2009. ISBN 978-80-87054-18-5.
PETŘÍČEK, Miroslav a Martin VELÍŠEK. Pohledy (které tvoří obrazy). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.