Tato bakalářská práce se zabývá vlivem životního stylu na tělesné sebepojetí adolescentů z vybraných ústeckých základních škol. V teoretické částí se zaměřujeme na charakteristiku jednotlivých termínů jako je životní styl, vývojová etapa života adolescence, tělesné sebepojetí a dosavadní výzkumy zabývající se obdobným tématem. Výzkumný soubor tvoří 69 žáků 9. tříd základních škol v Ústí nad Labem. Výzkumnou metodou je šetření pomocí dotazníku, který mapuje životní styl adolescentů a vnímání vlastního těla. Dále zjišťuje, zda se tyto dva termíny vzájemně ovlivňují.
Cílem je statisticky ověřit námi předem stanovené hypotézy tvrdící, že úroveň životního stylu a intenzita pohybové aktivity mají vliv na tělesné sebepojetí u adolescentů ústeckých základních škol.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the influence of lifestyle on the physical self-concept of adolescents from selected primary schools in Ústí nad Labem. In the theoretical part we focus on the characteristics of individual terms such as lifestyle, developmental stages of adolescence, physical self-concept and previous research dealing with a similar topic. The research population consists of 69 pupils of 9th grade of primary schools in Ústí nad Labem. The research method is a questionnaire survey that maps the lifestyle of adolescents and their perception of their own body. It also determines whether these two terms influence each other.
The aim is to statistically test our predetermined hypotheses, claiming that the level of lifestyle and the intensity of physical activity have an influence on the body self-concept of adolescents in Ústí elementary schools.
Keywords
adolescence, pohybová aktivita, tělesné sebepojetí, životní styl
Keywords in English
adolescence, physical aktivity, body self-concept, lifestyle
Length of the covering note
61 s. (78217)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem životního stylu na tělesné sebepojetí adolescentů z vybraných ústeckých základních škol. V teoretické částí se zaměřujeme na charakteristiku jednotlivých termínů jako je životní styl, vývojová etapa života adolescence, tělesné sebepojetí a dosavadní výzkumy zabývající se obdobným tématem. Výzkumný soubor tvoří 69 žáků 9. tříd základních škol v Ústí nad Labem. Výzkumnou metodou je šetření pomocí dotazníku, který mapuje životní styl adolescentů a vnímání vlastního těla. Dále zjišťuje, zda se tyto dva termíny vzájemně ovlivňují.
Cílem je statisticky ověřit námi předem stanovené hypotézy tvrdící, že úroveň životního stylu a intenzita pohybové aktivity mají vliv na tělesné sebepojetí u adolescentů ústeckých základních škol.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the influence of lifestyle on the physical self-concept of adolescents from selected primary schools in Ústí nad Labem. In the theoretical part we focus on the characteristics of individual terms such as lifestyle, developmental stages of adolescence, physical self-concept and previous research dealing with a similar topic. The research population consists of 69 pupils of 9th grade of primary schools in Ústí nad Labem. The research method is a questionnaire survey that maps the lifestyle of adolescents and their perception of their own body. It also determines whether these two terms influence each other.
The aim is to statistically test our predetermined hypotheses, claiming that the level of lifestyle and the intensity of physical activity have an influence on the body self-concept of adolescents in Ústí elementary schools.
Keywords
adolescence, pohybová aktivita, tělesné sebepojetí, životní styl
Keywords in English
adolescence, physical aktivity, body self-concept, lifestyle
Research Plan
V současné době se, kvůli absenci pohybových aktivit v životě mládeže, zvyšuje počet lidí s nadváhou a různými omezeními pohybového aparátu. Zajímá nás, zda má životní styl vliv na tělesné sebepojetí adolescentů v Ústí nad Labem. Cílem práce je přispět do problematiky, která se zabývá tělesným pojetím adolescentů v Ústí nad Labem. Vybraný soubor bude tvořit 50 žáků a žákyň 9. tříd základních škol v Ústí nad Labem. Zvolenou metodou šetření bude dotazník WHOQL-BREF hodnotící fyzické a duševní zdraví, který bude doplněn o dimenzi námi vytvořených otázek, které budou hodnotit životní styl respondentů. Ke zpracování získaných dat použijeme metody deskriptivní a inferenční statistiky. Dané testy vybereme po posouzení normality dat pomocí Shapiro-Wilkova testu. V rámci analýzy dat budeme porovnávat vnímání kvality života žáků s jejich životním stylem. V dnešní době sedavého způsobu života a absence pohybové aktivity předpokládáme, že adolescenti budou spíše negativně vnímat vlastní tělo.
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Research Plan
V současné době se, kvůli absenci pohybových aktivit v životě mládeže, zvyšuje počet lidí s nadváhou a různými omezeními pohybového aparátu. Zajímá nás, zda má životní styl vliv na tělesné sebepojetí adolescentů v Ústí nad Labem. Cílem práce je přispět do problematiky, která se zabývá tělesným pojetím adolescentů v Ústí nad Labem. Vybraný soubor bude tvořit 50 žáků a žákyň 9. tříd základních škol v Ústí nad Labem. Zvolenou metodou šetření bude dotazník WHOQL-BREF hodnotící fyzické a duševní zdraví, který bude doplněn o dimenzi námi vytvořených otázek, které budou hodnotit životní styl respondentů. Ke zpracování získaných dat použijeme metody deskriptivní a inferenční statistiky. Dané testy vybereme po posouzení normality dat pomocí Shapiro-Wilkova testu. V rámci analýzy dat budeme porovnávat vnímání kvality života žáků s jejich životním stylem. V dnešní době sedavého způsobu života a absence pohybové aktivity předpokládáme, že adolescenti budou spíše negativně vnímat vlastní tělo.
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Recommended resources
Fialová, L., & Krch, F. D. (2012). Pojetí vlastního těla Zdraví, zdatnost, vzhled. Karolinum.
Havlínová, M. (1998). Program podpory zdraví ve škole. Portál.
Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Portál.
Holčík, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. MSD.
Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Portál.
Mareš, J. (2006). Kvalita života u dětí a dospívajících I. MSD.
Recommended resources
Fialová, L., & Krch, F. D. (2012). Pojetí vlastního těla Zdraví, zdatnost, vzhled. Karolinum.
Havlínová, M. (1998). Program podpory zdraví ve škole. Portál.
Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Portál.
Holčík, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. MSD.
Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Portál.
Mareš, J. (2006). Kvalita života u dětí a dospívajících I. MSD.