V teoretické části práce s názvem jsem se zabývala nejen charakteristikou nadaných dětí, ale také jsem se snažila čtenáři přiblížit pojmy spjaté s touto problematikou. Dále jsem představila projekt BA-Datel a jeho podstatu a fungování, protože je to důležitá součást tohoto výzkumu. Nyní budu z uvedených informací vycházet v části praktické.
Praktická část se zabývá výzkumem v podobě detailního rozpracování dvou kazuistických studií dětí. Zvolen byl kvalitativní přístup, který vzhledem k této jedinečné a komplexní problematice považuji za vhodný. Díky tomuto přístupu lze odkrýt i to, co by z kvantitativního přístupu na povrch nevyplynulo.
Anotace v angličtině
In the theoretical part, I dealt not only with the characteristics of gifted children, but also with concepts related to this issue. Next I presented the BA-Datel project and its functioning, because it is an important part of this research. Now I will use the given information in the practical part.
The practical part deals with research in the form of detailed elaboration of two case studies of children. A qualitative approach was chosen, which I consider appropriate given this unique and complex issue. Thanks to this approach, it is possible to uncover even what would not emerge from a quantitative approach to the surface.
Klíčová slova
Nadané dítě, rozvoj, nadání, projekt BA-Datel, metody
V teoretické části práce s názvem jsem se zabývala nejen charakteristikou nadaných dětí, ale také jsem se snažila čtenáři přiblížit pojmy spjaté s touto problematikou. Dále jsem představila projekt BA-Datel a jeho podstatu a fungování, protože je to důležitá součást tohoto výzkumu. Nyní budu z uvedených informací vycházet v části praktické.
Praktická část se zabývá výzkumem v podobě detailního rozpracování dvou kazuistických studií dětí. Zvolen byl kvalitativní přístup, který vzhledem k této jedinečné a komplexní problematice považuji za vhodný. Díky tomuto přístupu lze odkrýt i to, co by z kvantitativního přístupu na povrch nevyplynulo.
Anotace v angličtině
In the theoretical part, I dealt not only with the characteristics of gifted children, but also with concepts related to this issue. Next I presented the BA-Datel project and its functioning, because it is an important part of this research. Now I will use the given information in the practical part.
The practical part deals with research in the form of detailed elaboration of two case studies of children. A qualitative approach was chosen, which I consider appropriate given this unique and complex issue. Thanks to this approach, it is possible to uncover even what would not emerge from a quantitative approach to the surface.
Klíčová slova
Nadané dítě, rozvoj, nadání, projekt BA-Datel, metody
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku nadaných dětí a vliv pobytu ve skupině nadaných dětí na jejich sebepojetí a rozvoj.
Teoretická část bude zaměřena především na vysvětlení pojmů souvisejících s touto problematikou, charakteristiku nadaného žáka a vymezení možností rozvoje jeho nadání.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření v podobě kvalitativně orientovaného výzkumu, jehož cílem bude zjistit, jak efektivní je zařadit nadané dítě do kolektivu nadaných dětí a jaký to na dítě má vliv, případně jak často by nadané dítě mělo takový kolektiv navštěvovat. Výzkumný vzorek budou tvořit nejen vybrané nadané děti, ale také jejich rodiče a spolupracující učitelé.
Výstupem práce budou výsledky šetření a následná doporučení využitelná v praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku nadaných dětí a vliv pobytu ve skupině nadaných dětí na jejich sebepojetí a rozvoj.
Teoretická část bude zaměřena především na vysvětlení pojmů souvisejících s touto problematikou, charakteristiku nadaného žáka a vymezení možností rozvoje jeho nadání.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření v podobě kvalitativně orientovaného výzkumu, jehož cílem bude zjistit, jak efektivní je zařadit nadané dítě do kolektivu nadaných dětí a jaký to na dítě má vliv, případně jak často by nadané dítě mělo takový kolektiv navštěvovat. Výzkumný vzorek budou tvořit nejen vybrané nadané děti, ale také jejich rodiče a spolupracující učitelé.
Výstupem práce budou výsledky šetření a následná doporučení využitelná v praxi.
Seznam doporučené literatury
1. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
2. HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1998-6.
3. HÜTHER, Gerald a Uli HAUSER. Každé dítě má talent: jak rozvíjet vrozené nadání. Přeložila Eva ŠPAČKOVÁ. Praha: Euromedia, 2017. Esence. ISBN 978-80-7549-325-5.
4. MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5089-7.
5. STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
6. STEHLÍKOVÁ, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
7. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
1. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
2. HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1998-6.
3. HÜTHER, Gerald a Uli HAUSER. Každé dítě má talent: jak rozvíjet vrozené nadání. Přeložila Eva ŠPAČKOVÁ. Praha: Euromedia, 2017. Esence. ISBN 978-80-7549-325-5.
4. MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5089-7.
5. STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
6. STEHLÍKOVÁ, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
7. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.