V této práci jsme se zaměřili na analýzu tělesného složení studentek Střední zdravotnické školy v Ústí nad Labem. V teoretické části práce se zabýváme především tělesným složením, jednotlivými modely těla, technikami a metodami pro stanovení složení těla, komponenty lidského těla, a nakonec na porovnání jednotlivých metod pro zjištění tělesného složení. V části práce věnované metodice se zabýváme analýzou celkového složení těla výzkumného souboru. Pro změření celkového tělesného složení je v práci využit analyzátor pracující na metodě BIA, tedy Tanita (MC-780MA-N). Pro získání informací o emoční pohodě, stravovacích zvyklostech a pohybové aktivitě jsou využity dotazníky.
Anotace v angličtině
In this work, we focused on the analysis of the body composition of female students of the Secondary Medical School in Ústí nad Labem. In the theoretical part of the work, we deal with body composition, individual body models, techniques and methods for determining body composition, components of the human body, and finally, the comparison of individual methods for determining body composition. In the part of the work devoted to methodology, we deal with the analysis of the overall composition of the body of the research group. To measure the overall body composition, the work uses an analyser working on the BIA method, i.e. Tanita (MC-780MA-N). Questionnaires are used to obtain information about emotional well-being, eating habits and physical activity.
Tanita, body composition, bioelectrical impedance analysis, physical activity
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci jsme se zaměřili na analýzu tělesného složení studentek Střední zdravotnické školy v Ústí nad Labem. V teoretické části práce se zabýváme především tělesným složením, jednotlivými modely těla, technikami a metodami pro stanovení složení těla, komponenty lidského těla, a nakonec na porovnání jednotlivých metod pro zjištění tělesného složení. V části práce věnované metodice se zabýváme analýzou celkového složení těla výzkumného souboru. Pro změření celkového tělesného složení je v práci využit analyzátor pracující na metodě BIA, tedy Tanita (MC-780MA-N). Pro získání informací o emoční pohodě, stravovacích zvyklostech a pohybové aktivitě jsou využity dotazníky.
Anotace v angličtině
In this work, we focused on the analysis of the body composition of female students of the Secondary Medical School in Ústí nad Labem. In the theoretical part of the work, we deal with body composition, individual body models, techniques and methods for determining body composition, components of the human body, and finally, the comparison of individual methods for determining body composition. In the part of the work devoted to methodology, we deal with the analysis of the overall composition of the body of the research group. To measure the overall body composition, the work uses an analyser working on the BIA method, i.e. Tanita (MC-780MA-N). Questionnaires are used to obtain information about emotional well-being, eating habits and physical activity.
Tanita, body composition, bioelectrical impedance analysis, physical activity
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce bude realizováno v souladu se směrnicemi PF UJEP a doporučeními dané katedrou TVS.
Práce bude realizována v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kvalifikační práce bude zpracována v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Kontakt s probandy a nakládání s údaji a získanými daty bude vedena s obecně platnými etickými pravidly a v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práce bude vycházet z odborných zdrojů domácího a zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Práce bude konzultována s vedoucím práce a samotné měření a zpracování proběhne na základě dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem projektu je zjištění stavu pohybové aktivity, stravovacích návyků a tělesného složení u studentů Střední zdravotnické školy v Ústí nad Labem. V projektu je použit bioimpedanční přístroj Tanita (MC-780MA-N) a standardizované dotazníky IPAQ ze systému Indares. Předpokládaný výzkumný soubor bude cca 25 probandů. Získaná data budou řádně statisticky zpracována, bude vysloven závěr a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce bude realizováno v souladu se směrnicemi PF UJEP a doporučeními dané katedrou TVS.
Práce bude realizována v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kvalifikační práce bude zpracována v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Kontakt s probandy a nakládání s údaji a získanými daty bude vedena s obecně platnými etickými pravidly a v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práce bude vycházet z odborných zdrojů domácího a zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Práce bude konzultována s vedoucím práce a samotné měření a zpracování proběhne na základě dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem projektu je zjištění stavu pohybové aktivity, stravovacích návyků a tělesného složení u studentů Střední zdravotnické školy v Ústí nad Labem. V projektu je použit bioimpedanční přístroj Tanita (MC-780MA-N) a standardizované dotazníky IPAQ ze systému Indares. Předpokládaný výzkumný soubor bude cca 25 probandů. Získaná data budou řádně statisticky zpracována, bude vysloven závěr a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Fialová, J. (2012). Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Barrister & Principal.
Hrazdira, I., & Mornstein, V. (2001). Lékařská biofyzika a přístrojová technika. Neptun.
Humler, M. (2021). Pohybová gramotnost středoškoláků.
Chudárková, P. (2014). Stravovací návyky středoškoláků.
Jebb, S. A., Cole, T. J., Doman, D., Murgatroyd, P. R., & Prentice, A. M. (2000). Evaluation of the novel Tanita body-fat analyser to measure body composition by comparison with a four-compartment model. British Journal of Nutrition, 83(2), 115-122.
Pařízková, J. (1998). Složení těla, metody měření a využití ve výzkumu a lékařské praxi
Petrásek, R. (2002). Metody stanovení tělesného složení. Pomocné texty k přednášce, Praha, PřF UK.
Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (3. vyd). Hanex.
Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., & Frömel, K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí. Univerzita Palackého v Olomouci.
Vránová, J., Dovalil, J., & Bunc, V. (2009). Výkon a trénink ve sportu.
Seznam doporučené literatury
Fialová, J. (2012). Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Barrister & Principal.
Hrazdira, I., & Mornstein, V. (2001). Lékařská biofyzika a přístrojová technika. Neptun.
Humler, M. (2021). Pohybová gramotnost středoškoláků.
Chudárková, P. (2014). Stravovací návyky středoškoláků.
Jebb, S. A., Cole, T. J., Doman, D., Murgatroyd, P. R., & Prentice, A. M. (2000). Evaluation of the novel Tanita body-fat analyser to measure body composition by comparison with a four-compartment model. British Journal of Nutrition, 83(2), 115-122.
Pařízková, J. (1998). Složení těla, metody měření a využití ve výzkumu a lékařské praxi
Petrásek, R. (2002). Metody stanovení tělesného složení. Pomocné texty k přednášce, Praha, PřF UK.
Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (3. vyd). Hanex.
Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., & Frömel, K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí. Univerzita Palackého v Olomouci.