Tato bakalářská práce se zaobírá postoji pedagogů mateřských škol k homoparentalitě. Cílem je zjištění, jaké předsudky mají učitelé mateřských škol vůči homoparentalitě a které faktory jejich postoje ovlivňují. K získání dat byl využit Dotazník předsudky učitelek mateřských škol vůči homoparentalitě vytvořený na základě souboru Scale Beliefs about Children´s Adjustment on Same-Sex Families (Frais-Navarro a Monterde-i-Bort, 2012), který se využívá k měření předsudků vůči homoparentalitě. Subjektem výzkumu bylo 74 pedagogů mateřských škol, 72 žen a 2 muži (průměrný věk 36,31 let, SD=12,59) s průměrnou praxí v oboru 14,03 let (SD=12,30). Na základě všech provedených úkonů bylo zjištěno, že pedagogové mateřských škol mají vůči homoparentálním rodinám pozitivní postoje, které jsou ovlivněny jejich věkem a sexuální orientaci, nikoli velikostí bydliště, délkou praxe, zkušeností s homoparentální rodinou či příslušností k některému náboženství.
Annotation in English
This Bachelor thesis dwells on the attitudes of kindergarten educators towards homoparentality. The aim is to find out what kindergarten teachers are prejudiced against homoparentality and which factors influence their attitudes. A survey of kindergarten teachers´ homoparentality biases, based on the Scale Beliefs about Children´s Adjustment on Same-Sex Families (Frais-Navarro and MOnterde-i-Bort, 2012) file, which is used to measure prejudice against homoparentality, was used to obtain the data. The research subject was 74 kindergarten educators, 72 women and 2 men (average age 36, 31 years, SD=12,59) with an average field experience od 14,03 years (SD=12,30). Based on all the actions taken, it was found that kindergarten educators have positive attitudes towards homoparental families, which are influenced by their age and sexual orientation, not by their size of residence, length of experience, experience with a homoparental family or affiliation with a religion.
Keywords
homosexualita, homoparentalita, homofobie, heteronormativita, předsudky, učitelé mateřské školy
Tato bakalářská práce se zaobírá postoji pedagogů mateřských škol k homoparentalitě. Cílem je zjištění, jaké předsudky mají učitelé mateřských škol vůči homoparentalitě a které faktory jejich postoje ovlivňují. K získání dat byl využit Dotazník předsudky učitelek mateřských škol vůči homoparentalitě vytvořený na základě souboru Scale Beliefs about Children´s Adjustment on Same-Sex Families (Frais-Navarro a Monterde-i-Bort, 2012), který se využívá k měření předsudků vůči homoparentalitě. Subjektem výzkumu bylo 74 pedagogů mateřských škol, 72 žen a 2 muži (průměrný věk 36,31 let, SD=12,59) s průměrnou praxí v oboru 14,03 let (SD=12,30). Na základě všech provedených úkonů bylo zjištěno, že pedagogové mateřských škol mají vůči homoparentálním rodinám pozitivní postoje, které jsou ovlivněny jejich věkem a sexuální orientaci, nikoli velikostí bydliště, délkou praxe, zkušeností s homoparentální rodinou či příslušností k některému náboženství.
Annotation in English
This Bachelor thesis dwells on the attitudes of kindergarten educators towards homoparentality. The aim is to find out what kindergarten teachers are prejudiced against homoparentality and which factors influence their attitudes. A survey of kindergarten teachers´ homoparentality biases, based on the Scale Beliefs about Children´s Adjustment on Same-Sex Families (Frais-Navarro and MOnterde-i-Bort, 2012) file, which is used to measure prejudice against homoparentality, was used to obtain the data. The research subject was 74 kindergarten educators, 72 women and 2 men (average age 36, 31 years, SD=12,59) with an average field experience od 14,03 years (SD=12,30). Based on all the actions taken, it was found that kindergarten educators have positive attitudes towards homoparental families, which are influenced by their age and sexual orientation, not by their size of residence, length of experience, experience with a homoparental family or affiliation with a religion.
Keywords
homosexualita, homoparentalita, homofobie, heteronormativita, předsudky, učitelé mateřské školy
Tato bakalářská práce se zaobírá homoparentální rodinou, ve které absentuje otec. Cílem je zjištění, zda dítě předškolního věku může z pohledu učitelek v mateřské škole vyrůstat v lesbické rodině bez újmy na emočním a psychosociálním vývoji, či existuje patřičný způsob plně nahrazující mužský vzor.
Teoretická část bude zaměřena na objasnění stěžejních pojmů, rodina, homoparentalita, homosexualita, které budou dále rozvedeny do užších témat. Rozebrány zde budou legislativní podmínky pro rodičovství stejnopohlavních párů a názory společnosti na dané téma. Dále bude tato část soustředěna na následky absence otce, pohled dítěte na sexuální orientaci rodičů, emoční a psychosociální vývoj dítěte v předškolním věku.
V praktické části využijeme deskriptivní kvalitativní metodu rozhovor, který povedeme individuálně s deseti učitelkami mateřských škol a následně zakódujeme. Pomocí výzkumu bude zjištěno, jak učitelky vnímají dopad výchovy v lesbické rodině a absence otce na dítě v předškolním věku. Jedním z hlavních aspektů, na které se při výzkumu zaměříme, je postoj učitelek k homosexualitě rodičů a ke způsobu, kterým tento fakt děti prezentují. Dále, zda je možné již v tomto věku sledovat vliv sexuální orientace rodičů na vývoj genderové identity dítěte.
Research Plan
Tato bakalářská práce se zaobírá homoparentální rodinou, ve které absentuje otec. Cílem je zjištění, zda dítě předškolního věku může z pohledu učitelek v mateřské škole vyrůstat v lesbické rodině bez újmy na emočním a psychosociálním vývoji, či existuje patřičný způsob plně nahrazující mužský vzor.
Teoretická část bude zaměřena na objasnění stěžejních pojmů, rodina, homoparentalita, homosexualita, které budou dále rozvedeny do užších témat. Rozebrány zde budou legislativní podmínky pro rodičovství stejnopohlavních párů a názory společnosti na dané téma. Dále bude tato část soustředěna na následky absence otce, pohled dítěte na sexuální orientaci rodičů, emoční a psychosociální vývoj dítěte v předškolním věku.
V praktické části využijeme deskriptivní kvalitativní metodu rozhovor, který povedeme individuálně s deseti učitelkami mateřských škol a následně zakódujeme. Pomocí výzkumu bude zjištěno, jak učitelky vnímají dopad výchovy v lesbické rodině a absence otce na dítě v předškolním věku. Jedním z hlavních aspektů, na které se při výzkumu zaměříme, je postoj učitelek k homosexualitě rodičů a ke způsobu, kterým tento fakt děti prezentují. Dále, zda je možné již v tomto věku sledovat vliv sexuální orientace rodičů na vývoj genderové identity dítěte.
Recommended resources
CAJTHAMLOVÁ, Kateřina. Abeceda moderního rodiče. V Praze: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-913-1.
KOLAŘÍK, Marek, ed. XIII. národní konference o manželském, partnerském a rodinném poradenství: Partnerství a rodičovství - synergie a konkurence : sborník příspěvků ... Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5035-3.
NEDBÁLKOVÁ, Kateřina. Matky kuráže: lesbické rodiny v pozdně moderní společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) ve spolupráci s Masarykovou univerzitou, 2011. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-041-4.
POLÁŠKOVÁ, Eva. Plánovaná lesbická rodina: klíčové aspekty přechodu k rodičovství. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5013-6.
SLOBODA, Zdeněk. Dospívání, rodičovství a (homo)sexualita. [Praha]: Pasparta, [2016]. ISBN 978-80-88163-09-1.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
Tasker, F. L., & Bigner, J. J. (2007). Gay and lesbian parenting: New directions. New York, NY: Haworth Press
Recommended resources
CAJTHAMLOVÁ, Kateřina. Abeceda moderního rodiče. V Praze: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-913-1.
KOLAŘÍK, Marek, ed. XIII. národní konference o manželském, partnerském a rodinném poradenství: Partnerství a rodičovství - synergie a konkurence : sborník příspěvků ... Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5035-3.
NEDBÁLKOVÁ, Kateřina. Matky kuráže: lesbické rodiny v pozdně moderní společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) ve spolupráci s Masarykovou univerzitou, 2011. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-041-4.
POLÁŠKOVÁ, Eva. Plánovaná lesbická rodina: klíčové aspekty přechodu k rodičovství. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5013-6.
SLOBODA, Zdeněk. Dospívání, rodičovství a (homo)sexualita. [Praha]: Pasparta, [2016]. ISBN 978-80-88163-09-1.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
Tasker, F. L., & Bigner, J. J. (2007). Gay and lesbian parenting: New directions. New York, NY: Haworth Press