Předložená diplomová práce se zaměřuje na zařazení činnostního učení, coby alternativní metody výuky cizích jazyků, do tradiční výuky německého jazyka na základní škole. Metoda "Learning by Doing" má žákovi prostřednictvím činnosti vnést vhled do dílčí tematické oblasti a zároveň mu dopomoci k rozvoji slovní zásoby. Cílem práce je zjistit, zda vybraná metoda ovlivňuje efektivitu osvojování slovní zásoby v cizím jazyce, a zda zlepšuje postoj žáků k osvojování slovní zásoby. Práce je rozdělena na dvě části. První, teoretická část, obecně popisuje obecný rámec pro výuku cizích jazyků, metody výuky cizích jazyků, jejich klasifikaci, historický vývoj a jejich začlenění do výuky. Praktická část zkoumá na základě konkrétních příkladů, zda se po zařazení "Learning by Doing do převažující slovní metody
mění výstupy žáků v oblasti osvojování nové slovní zásoby.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the incorporation of activity-based learning as an alternative method of learning foreign languages, within the traditional teaching methods of a primary school.
Learning by doing is designed to develop the vocabulary of the pupils. The aim is to find out if these methods influence the ability of gaining new vocabulary in a foreign language and whether pupils´ attitude to learning is improved.
There are two parts to this, the first is theoretical and describes the general framework for foreign languages, teaching methods, classification, historical development, and their incorporation into teaching practises. The practical part explores if there are any differences in acquiring new vocabulary when Learning by Doing is incorporated into the lessons.
Klíčová slova
cizí jazyky, alternativní metody výuky, tradiční metody výuky, Learning by Doing, činnostní učení, osvojování slovní zásoby, efektivita osvojování slovní zásoby
Klíčová slova v angličtině
foreign languages, alternative teaching methods, traditional teaching methods, learning by doing, activity-based earning, vocabulary acquisition, efficiency of vocabulary acquisition
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
NE
Anotace
Předložená diplomová práce se zaměřuje na zařazení činnostního učení, coby alternativní metody výuky cizích jazyků, do tradiční výuky německého jazyka na základní škole. Metoda "Learning by Doing" má žákovi prostřednictvím činnosti vnést vhled do dílčí tematické oblasti a zároveň mu dopomoci k rozvoji slovní zásoby. Cílem práce je zjistit, zda vybraná metoda ovlivňuje efektivitu osvojování slovní zásoby v cizím jazyce, a zda zlepšuje postoj žáků k osvojování slovní zásoby. Práce je rozdělena na dvě části. První, teoretická část, obecně popisuje obecný rámec pro výuku cizích jazyků, metody výuky cizích jazyků, jejich klasifikaci, historický vývoj a jejich začlenění do výuky. Praktická část zkoumá na základě konkrétních příkladů, zda se po zařazení "Learning by Doing do převažující slovní metody
mění výstupy žáků v oblasti osvojování nové slovní zásoby.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the incorporation of activity-based learning as an alternative method of learning foreign languages, within the traditional teaching methods of a primary school.
Learning by doing is designed to develop the vocabulary of the pupils. The aim is to find out if these methods influence the ability of gaining new vocabulary in a foreign language and whether pupils´ attitude to learning is improved.
There are two parts to this, the first is theoretical and describes the general framework for foreign languages, teaching methods, classification, historical development, and their incorporation into teaching practises. The practical part explores if there are any differences in acquiring new vocabulary when Learning by Doing is incorporated into the lessons.
Klíčová slova
cizí jazyky, alternativní metody výuky, tradiční metody výuky, Learning by Doing, činnostní učení, osvojování slovní zásoby, efektivita osvojování slovní zásoby
Klíčová slova v angličtině
foreign languages, alternative teaching methods, traditional teaching methods, learning by doing, activity-based earning, vocabulary acquisition, efficiency of vocabulary acquisition
Zásady pro vypracování
Rešerše a studium odborné literatury k dané problematice.
Stanovení kauzální hypotézy, resp. výzkumné otázky.
Vypracování teoretické části
Vypracování empirické části
Studium odborné literatury k metodologii výzkumu.
Vlastní realizace výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Vyvození závěrů.
Cílem diplomové práce je zjistit, zda se změní efektivita rozšiřování slovní zásoby v cizím jazyce, využije-li se namísto klasického memorování alternativní metoda osvojování činnostní formou. Konkrétní výstupy budou analyzovány a výsledky budou použity jako podklad pro praktická doporučení.
Práce bude vypracována v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
Rešerše a studium odborné literatury k dané problematice.
Stanovení kauzální hypotézy, resp. výzkumné otázky.
Vypracování teoretické části
Vypracování empirické části
Studium odborné literatury k metodologii výzkumu.
Vlastní realizace výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Vyvození závěrů.
Cílem diplomové práce je zjistit, zda se změní efektivita rozšiřování slovní zásoby v cizím jazyce, využije-li se namísto klasického memorování alternativní metoda osvojování činnostní formou. Konkrétní výstupy budou analyzovány a výsledky budou použity jako podklad pro praktická doporučení.
Práce bude vypracována v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
BACH, Gerhard; TIMM Johannes-Peter. Englischunterricht Grundlagen und Methoden einer handlungsorientierten Unterrichtspraxis. 5. Aufl. Tübingen: Basel Francke 2013.
DEWEY, John. Experience and education. New York: Simon & Schuster, 2015.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
MARTIN, Jean-Pol. Vorschlag eines anthropologisch begruendeten Curriculums für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr, 1994.
ORTNER, Brigitte. Alternative Methoden im Fremdsprachenunterricht: Lerntheoretischer Hintergrund und praktische Umsetzung 1. Aufl. Ismaning: Hueber, 1998.
ROSECKÁ, Zdena. Malá didktika činnostního učení. 2., upr. a dopl. vyd. Brno: Tvořivá škola, 2006.
WENDT, Michael. Konstruktivische Fremdsprachendidaktik:Lerner- und handlungsorientierter Fremdsprachenunterricht aus neuer Sicht. Tübingen: Narr, 1996.
Seznam doporučené literatury
BACH, Gerhard; TIMM Johannes-Peter. Englischunterricht Grundlagen und Methoden einer handlungsorientierten Unterrichtspraxis. 5. Aufl. Tübingen: Basel Francke 2013.
DEWEY, John. Experience and education. New York: Simon & Schuster, 2015.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
MARTIN, Jean-Pol. Vorschlag eines anthropologisch begruendeten Curriculums für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr, 1994.
ORTNER, Brigitte. Alternative Methoden im Fremdsprachenunterricht: Lerntheoretischer Hintergrund und praktische Umsetzung 1. Aufl. Ismaning: Hueber, 1998.
ROSECKÁ, Zdena. Malá didktika činnostního učení. 2., upr. a dopl. vyd. Brno: Tvořivá škola, 2006.
WENDT, Michael. Konstruktivische Fremdsprachendidaktik:Lerner- und handlungsorientierter Fremdsprachenunterricht aus neuer Sicht. Tübingen: Narr, 1996.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se z důvodu dvou negativních posudků k obhajobě nedostavila.