Cílem diplomové práce je implementace výtvarných činností směřující k dynamické vizualitě do primární výtvarné edukace skrze tvorbu jednoduchých animací. Žákům je tak umožněn prostor pro kombinaci vlastního výtvarného projevu a digitálních technologií. Diplomová práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část práce představuje stručnou genezi světové a české animace, shrnuje témata týkající se základních animačních prostředků spolu s výčtem nejvyužívanějších animačních technik, technického vybavení nezbytného k animační tvorbě a formuluje postprodukční animační činnost. Dále se teoretická část zaměřuje na problematiku filmové a animační řeči, oblast multimediální výchovy a jejím vymezení v českém kurikulu. Součástí tohoto oddílu je výčet vybraných projektů, animačních školiček a festivalů. Praktickou část tvoří dlouhodobý a rozsáhlý projekt zaměřený na zařazení animačních postupů a metod do výuky výtvarné výchovy 1. stupně základní školy. Hlavním vyústěním projektu jsou krátké animované gagy. Diplomová práce je doplněna autorskou tvorbou.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to implement art activities towards dynamic visuality into primary art education through the creation of simple animations. In this way, students are given the space to combine their own artistic expression and digital technologies. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part of the thesis presents a brief genesis of the world and Czech animation, summarizes the topics related to the basic animation tools together with a list of the most used animation techniques, technical equipment necessary for animation production and formulates post-production Animation activities. Furthermore, the theoretical part focuses on the issues of film and animation language, multimedia education and its definition in the Czech curriculum. This section includes a list of selected projects, animation schools and festivals. The practical part consists of a long-term and large-scale project aimed at implementing animation methods and techniques into the teaching of art education at the first level of primary school. The main outcome of the project is short animated gags. The diploma thesis is supplemented by the author's work.
Klíčová slova
animace, animovaný film, gag, statický obraz, stop - motion, plošková animace, animační prostředky, animační metody, animační techniky, filmová a animační řeč, kurikulum, nová média, multimediální výchova, výtvarná výchova, výtvarné techniky
Klíčová slova v angličtině
animation, animated film, gag, static image, stop-motion, flat animation, animation means, animation methods, animation technics, film and animation language, curriculum, new media, multimedia education, art education, art technics
Rozsah průvodní práce
159 s. (222 760 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je implementace výtvarných činností směřující k dynamické vizualitě do primární výtvarné edukace skrze tvorbu jednoduchých animací. Žákům je tak umožněn prostor pro kombinaci vlastního výtvarného projevu a digitálních technologií. Diplomová práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část práce představuje stručnou genezi světové a české animace, shrnuje témata týkající se základních animačních prostředků spolu s výčtem nejvyužívanějších animačních technik, technického vybavení nezbytného k animační tvorbě a formuluje postprodukční animační činnost. Dále se teoretická část zaměřuje na problematiku filmové a animační řeči, oblast multimediální výchovy a jejím vymezení v českém kurikulu. Součástí tohoto oddílu je výčet vybraných projektů, animačních školiček a festivalů. Praktickou část tvoří dlouhodobý a rozsáhlý projekt zaměřený na zařazení animačních postupů a metod do výuky výtvarné výchovy 1. stupně základní školy. Hlavním vyústěním projektu jsou krátké animované gagy. Diplomová práce je doplněna autorskou tvorbou.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to implement art activities towards dynamic visuality into primary art education through the creation of simple animations. In this way, students are given the space to combine their own artistic expression and digital technologies. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part of the thesis presents a brief genesis of the world and Czech animation, summarizes the topics related to the basic animation tools together with a list of the most used animation techniques, technical equipment necessary for animation production and formulates post-production Animation activities. Furthermore, the theoretical part focuses on the issues of film and animation language, multimedia education and its definition in the Czech curriculum. This section includes a list of selected projects, animation schools and festivals. The practical part consists of a long-term and large-scale project aimed at implementing animation methods and techniques into the teaching of art education at the first level of primary school. The main outcome of the project is short animated gags. The diploma thesis is supplemented by the author's work.
Klíčová slova
animace, animovaný film, gag, statický obraz, stop - motion, plošková animace, animační prostředky, animační metody, animační techniky, filmová a animační řeč, kurikulum, nová média, multimediální výchova, výtvarná výchova, výtvarné techniky
Klíčová slova v angličtině
animation, animated film, gag, static image, stop-motion, flat animation, animation means, animation methods, animation technics, film and animation language, curriculum, new media, multimedia education, art education, art technics
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 a bude dbát na její dodržování.
2. Studentka bude průběžně konzultovat dílčí zpracování své kvalifikační práce s vedoucí práce a hrubý koncept předloží dva měsíce před odevzdáním práce.
3. Práce bude realizována v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury a jiných odborných zdrojů bude vypracována teoretická část diplomové práce, která vytvoří teoretický rámec praktické části práce. V teoretické části budou obsaženy kapitoly popisující významné milníky v historii animovaného filmu, kapitoly shrnující postupy, techniky a metody využívané při tvorbě animace. Další kapitoly budou obsahovat metodologická východiska využití animace ve výuce výtvarné výchovy, charakteristiku pojmů souvisejících s tématem diplomové práce, kontexty s ŠVP a RVP.
5. Praktická část bude založena na uplatnění získané zkušenosti k vytvoření výtvarného projektu animace v rámci několika vyučovacích jednotek v hodinách výtvarné výchovy. Cílem tohoto projektu bude seznámit žáky s různými postupy animačních činností a následné využití těchto zkušeností v žákovské tvorbě.
6. Studentka zohlední ve své pedagogické praxi principy týkající se tématu animace z nastudované odborné literatury a přinese rovněž nový pohled na možnosti využití animačních postupů ve výtvarných činnostech na 1. stupni základní školy. Žákovské práce budou ve formě fotodokumentace a video dokumentace součástí diplomové práce.
7. V závěru kvalifikační práce studentka provede pedagogickou reflexi svého teoreticko-praktického díla. Součástí je rovněž autorský projekt reflektující vybranou výtvarnou problematiku.
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 a bude dbát na její dodržování.
2. Studentka bude průběžně konzultovat dílčí zpracování své kvalifikační práce s vedoucí práce a hrubý koncept předloží dva měsíce před odevzdáním práce.
3. Práce bude realizována v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury a jiných odborných zdrojů bude vypracována teoretická část diplomové práce, která vytvoří teoretický rámec praktické části práce. V teoretické části budou obsaženy kapitoly popisující významné milníky v historii animovaného filmu, kapitoly shrnující postupy, techniky a metody využívané při tvorbě animace. Další kapitoly budou obsahovat metodologická východiska využití animace ve výuce výtvarné výchovy, charakteristiku pojmů souvisejících s tématem diplomové práce, kontexty s ŠVP a RVP.
5. Praktická část bude založena na uplatnění získané zkušenosti k vytvoření výtvarného projektu animace v rámci několika vyučovacích jednotek v hodinách výtvarné výchovy. Cílem tohoto projektu bude seznámit žáky s různými postupy animačních činností a následné využití těchto zkušeností v žákovské tvorbě.
6. Studentka zohlední ve své pedagogické praxi principy týkající se tématu animace z nastudované odborné literatury a přinese rovněž nový pohled na možnosti využití animačních postupů ve výtvarných činnostech na 1. stupni základní školy. Žákovské práce budou ve formě fotodokumentace a video dokumentace součástí diplomové práce.
7. V závěru kvalifikační práce studentka provede pedagogickou reflexi svého teoreticko-praktického díla. Součástí je rovněž autorský projekt reflektující vybranou výtvarnou problematiku.
Seznam doporučené literatury
ANDRIKANIS, Jekaterina a Sergej KONDAKOV. Jak se točí film--: filmová abeceda v praxi. [Olomouc]: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-186-7.
DOVNIKOVIĆ-BORDO, Borivoj. Škola kresleného filmu. Praha: Akademie múzických cumění v Praze, Filmová a televizní fakulta, katedra animovaného filmu, 2007. ISBN 978-80-7331-105-6.
EXLER, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN isbn978-80-244-4620-2.
JACHNIN, Boris. Walt Disney. Praha: Československý filmový ústav, 1990. ISBN 80-7004-037-8.
KUBÍČEK, Jiří. Úvod do estetiky animace. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, Katedra animované tvorby, 2004. ISBN 80-7331-019-8.
KUPŚĆ, Jarek. Malé dějiny filmu: ilustrovaný průvodce světovou kinematografií od počátků po současnost. Praha: Cinemax, 1999. ISBN 80-85933-33-0.
PLASS, Jiří. Základy animace: základní pravidla klasické a virtuální animace. Plzeň: Fraus, 2010. ISBN 978-80-7238-884-4.
RŮŽIČKOVÁ, Radka. Relační myšlení dětí při (dynamické) konstrukci vizuálního prostoru. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. 239 s. Monografie. ISBN 978-80-7414-627-5
SLANINA, Ondřej. Česká animovaná klasika. Praha: Charon media, 2016. ISBN 978-80-904975-2-8.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN isbn:80-7178-599-7.
VANČÁT, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě: gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
VANČÁT, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha: Sdružení MAC, 2003. Nové metody vzdělávání. ISBN 80-86015-90-4.
ZEMAN, Karel, HÁBOVÁ, Milada a Zdeněk SMEJKAL, ed. Karel Zeman. Brno: Blok, 1986.
Seznam doporučené literatury
ANDRIKANIS, Jekaterina a Sergej KONDAKOV. Jak se točí film--: filmová abeceda v praxi. [Olomouc]: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-186-7.
DOVNIKOVIĆ-BORDO, Borivoj. Škola kresleného filmu. Praha: Akademie múzických cumění v Praze, Filmová a televizní fakulta, katedra animovaného filmu, 2007. ISBN 978-80-7331-105-6.
EXLER, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN isbn978-80-244-4620-2.
JACHNIN, Boris. Walt Disney. Praha: Československý filmový ústav, 1990. ISBN 80-7004-037-8.
KUBÍČEK, Jiří. Úvod do estetiky animace. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, Katedra animované tvorby, 2004. ISBN 80-7331-019-8.
KUPŚĆ, Jarek. Malé dějiny filmu: ilustrovaný průvodce světovou kinematografií od počátků po současnost. Praha: Cinemax, 1999. ISBN 80-85933-33-0.
PLASS, Jiří. Základy animace: základní pravidla klasické a virtuální animace. Plzeň: Fraus, 2010. ISBN 978-80-7238-884-4.
RŮŽIČKOVÁ, Radka. Relační myšlení dětí při (dynamické) konstrukci vizuálního prostoru. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. 239 s. Monografie. ISBN 978-80-7414-627-5
SLANINA, Ondřej. Česká animovaná klasika. Praha: Charon media, 2016. ISBN 978-80-904975-2-8.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN isbn:80-7178-599-7.
VANČÁT, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě: gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
VANČÁT, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha: Sdružení MAC, 2003. Nové metody vzdělávání. ISBN 80-86015-90-4.
ZEMAN, Karel, HÁBOVÁ, Milada a Zdeněk SMEJKAL, ed. Karel Zeman. Brno: Blok, 1986.