Diplomová práce s názvem Překážky a příležitosti výuky na školní zahradě v prostředí
malotřídní základní školy se zabývá problematikou výuky ve venkovních prostorách
školy. Cílem práce je ukázat možnosti a benefity výuky na školní zahradě, ale také
poukázat na případné limity, které tato forma výuky představuje.
Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol. První objasňuje pojem školní zahrada. Popisuje stav a využívání školních zahrad v českých školách, předkládá možnosti financování a realizace školních zahrad pro výuku, ale také představuje možná rizika a problémy. Druhá kapitola se zabývá vtahem dětí s přírodou, zaměřuje se na výzkumy zabývající se vlivem pobytu v přírodě na psychické i fyzické zdraví a všestranný rozvoj žáků. Zároveň také poukazuje na soudobý trend odklonu dětí od přírody a důsledky, které přináší. Závěr teoretické části je věnován vlivu přírodního prostředí na proces vyučování. Popisuje didaktické postupy, metody a prostředky vhodné k výuce na školní zahradě.
Praktická část práce si klade za cíl zjistit překážky a příležitosti výuky na školní zahradě v prostředí konkrétní malotřídní základní školy, která nemá žádné vytvořené zázemí pro výuku na školní zahradě. Na základě zjištěných dat, bude vytvořen návrh možností využití školní zahrady ve vyučování a jeho realizace. Výzkum bude v rámci několika týdnů sledovat, zda byl tento návrh efektivní a přínosný pro danou školu a zda se změnil stav využívání školní zahrady pro výuku v této škole.
Anotace v angličtině
The thesis entitled "Barriers and Opportunities of Teaching Methods at School Garden in Composite Primary Schools" deals with teaching methods in outdoor school spaces. The aim of the thesis is not only to show possibilities and benefits of teaching in school gardens, but also to point out some limits that this form of teaching presents.
A theoretical part of the thesis is divided into three chapters. The first one throws light on the concept of a school garden. It describes the status and the use of school gardens in Czech schools, presents the possibilities of financing and adapting school gardens for teaching, but also explains some possible risks and problems. The second chapter deals with children's engagement with nature, focusing on a research on the impact of nature connectedness on the mental and physical health and all-round development of pupils. It also points to the contemporary trend of children's withdrawal from nature and its consequences. In the end, the thesis shed light on an influence of natural environment on teaching. It describes suitable didactic procedures, methods and techniques for teaching in a school garden.
A practical part of the thesis identifies barriers and opportunities for teaching in school gardens in the setting of an individual small primary school that has no established facilities for giving lessons in its school garden. Based on gathered data, we will develop and implement a proposal for use of school garden within school lessons. The research will monitor over a period of weeks whether this proposal has been effective and beneficial for the school and whether the use of the school garden for teaching in the school has changed.
Klíčová slova
školní zahrada, malotřídní základní škola, plánování výuky, děti a příroda
Klíčová slova v angličtině
school garden, small primary school, lesson planning, children and nature
Rozsah průvodní práce
88 s. (175 143 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Překážky a příležitosti výuky na školní zahradě v prostředí
malotřídní základní školy se zabývá problematikou výuky ve venkovních prostorách
školy. Cílem práce je ukázat možnosti a benefity výuky na školní zahradě, ale také
poukázat na případné limity, které tato forma výuky představuje.
Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol. První objasňuje pojem školní zahrada. Popisuje stav a využívání školních zahrad v českých školách, předkládá možnosti financování a realizace školních zahrad pro výuku, ale také představuje možná rizika a problémy. Druhá kapitola se zabývá vtahem dětí s přírodou, zaměřuje se na výzkumy zabývající se vlivem pobytu v přírodě na psychické i fyzické zdraví a všestranný rozvoj žáků. Zároveň také poukazuje na soudobý trend odklonu dětí od přírody a důsledky, které přináší. Závěr teoretické části je věnován vlivu přírodního prostředí na proces vyučování. Popisuje didaktické postupy, metody a prostředky vhodné k výuce na školní zahradě.
Praktická část práce si klade za cíl zjistit překážky a příležitosti výuky na školní zahradě v prostředí konkrétní malotřídní základní školy, která nemá žádné vytvořené zázemí pro výuku na školní zahradě. Na základě zjištěných dat, bude vytvořen návrh možností využití školní zahrady ve vyučování a jeho realizace. Výzkum bude v rámci několika týdnů sledovat, zda byl tento návrh efektivní a přínosný pro danou školu a zda se změnil stav využívání školní zahrady pro výuku v této škole.
Anotace v angličtině
The thesis entitled "Barriers and Opportunities of Teaching Methods at School Garden in Composite Primary Schools" deals with teaching methods in outdoor school spaces. The aim of the thesis is not only to show possibilities and benefits of teaching in school gardens, but also to point out some limits that this form of teaching presents.
A theoretical part of the thesis is divided into three chapters. The first one throws light on the concept of a school garden. It describes the status and the use of school gardens in Czech schools, presents the possibilities of financing and adapting school gardens for teaching, but also explains some possible risks and problems. The second chapter deals with children's engagement with nature, focusing on a research on the impact of nature connectedness on the mental and physical health and all-round development of pupils. It also points to the contemporary trend of children's withdrawal from nature and its consequences. In the end, the thesis shed light on an influence of natural environment on teaching. It describes suitable didactic procedures, methods and techniques for teaching in a school garden.
A practical part of the thesis identifies barriers and opportunities for teaching in school gardens in the setting of an individual small primary school that has no established facilities for giving lessons in its school garden. Based on gathered data, we will develop and implement a proposal for use of school garden within school lessons. The research will monitor over a period of weeks whether this proposal has been effective and beneficial for the school and whether the use of the school garden for teaching in the school has changed.
Klíčová slova
školní zahrada, malotřídní základní škola, plánování výuky, děti a příroda
Klíčová slova v angličtině
school garden, small primary school, lesson planning, children and nature
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit s aktuální směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Cílem diplomové práce je ukázat možnosti a benefity výuky na školní zahradě v prostředí malotřídní základní školy, ale také poukázat na případné limity, které tato forma výuky představuje. Teoretická část práce je rozdělena do tří segmentů. První se věnuje problematice školních zahrad, druhá vztahu člověka k přírodě, zaměřuje se na výzkumy zabývající se vlivem pobytu v přírodě na psychické i fyzické zdraví a všestranný rozvoj žáků. Zároveň také poukazuje na soudobý trend odklonu dětí od přírody a důsledky, které přináší. Závěr teoretické části je věnován vlivu přírodního prostředí na proces vyučování. Praktická část práce je realizovaná formou reaktivního akčního výzkumu a klade si za cíl najít odpověď na tyto výzkumné otázky: Jaké jsou překážky výuky na školní zahradě v prostředí malotřídní základní školy a je možné je odstranit? Jaké jsou příležitosti pro výuku na školní zahradě v prostředí malotřídní základní školy a jak je využít? Výsledky budou prezentovány standardní formou a diskutovány.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit s aktuální směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Cílem diplomové práce je ukázat možnosti a benefity výuky na školní zahradě v prostředí malotřídní základní školy, ale také poukázat na případné limity, které tato forma výuky představuje. Teoretická část práce je rozdělena do tří segmentů. První se věnuje problematice školních zahrad, druhá vztahu člověka k přírodě, zaměřuje se na výzkumy zabývající se vlivem pobytu v přírodě na psychické i fyzické zdraví a všestranný rozvoj žáků. Zároveň také poukazuje na soudobý trend odklonu dětí od přírody a důsledky, které přináší. Závěr teoretické části je věnován vlivu přírodního prostředí na proces vyučování. Praktická část práce je realizovaná formou reaktivního akčního výzkumu a klade si za cíl najít odpověď na tyto výzkumné otázky: Jaké jsou překážky výuky na školní zahradě v prostředí malotřídní základní školy a je možné je odstranit? Jaké jsou příležitosti pro výuku na školní zahradě v prostředí malotřídní základní školy a jak je využít? Výsledky budou prezentovány standardní formou a diskutovány.
Seznam doporučené literatury
BUREŠOVÁ, Květoslava a kol. Učíme se v zahradě. Kněžice: Středisko environmentální a ekologické výchovy Chaloupky, 2007.
ČINČERA, Jan, Lukáš VÍZEK a Martin BÍLEK. Komunitní přístup: metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2019. ISBN 978-80-7435-756-5.
DYMENT, Janet E. GAINING GROUND: The Power and Potential of School Ground Greening in the Toronto District School Board. Evergreen [online]. 2005 [cit. 2022-10-18]. Dostupné z: https://promiseofplace.org/sites/default/files/2018-06/dyment%20gaining%20ground.pdf
KŘIVÁNKOVÁ, Dana. Školní zahrada jako přírodní učebna. 2. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-87604-62-5.
LOUV, Richard. Last Child in the Woods: Saving Our Children From Nature-Deficit Disorder. NewYork: Algonquin Books of Chapel Hill., 2008.
SOBEL, David. Place-based Education: Connecting Classroom and Community [online]. Great Barrington: MA: The Orion Society., 2004, 2004 [cit. 2022-10-18]. ISSN ISBN 0-913098-55-8.
WELLS, Nancy a Kristi S. LEKIES. Nature and the Life Course: Pathways from Childhood Nature Experiences to Adult Environmentalism. Children, Youth and Environments [online]. 2006 [cit. 2022-10-18]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/10.7721/chilyoutenvi.16.1.0001
Seznam doporučené literatury
BUREŠOVÁ, Květoslava a kol. Učíme se v zahradě. Kněžice: Středisko environmentální a ekologické výchovy Chaloupky, 2007.
ČINČERA, Jan, Lukáš VÍZEK a Martin BÍLEK. Komunitní přístup: metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2019. ISBN 978-80-7435-756-5.
DYMENT, Janet E. GAINING GROUND: The Power and Potential of School Ground Greening in the Toronto District School Board. Evergreen [online]. 2005 [cit. 2022-10-18]. Dostupné z: https://promiseofplace.org/sites/default/files/2018-06/dyment%20gaining%20ground.pdf
KŘIVÁNKOVÁ, Dana. Školní zahrada jako přírodní učebna. 2. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-87604-62-5.
LOUV, Richard. Last Child in the Woods: Saving Our Children From Nature-Deficit Disorder. NewYork: Algonquin Books of Chapel Hill., 2008.
SOBEL, David. Place-based Education: Connecting Classroom and Community [online]. Great Barrington: MA: The Orion Society., 2004, 2004 [cit. 2022-10-18]. ISSN ISBN 0-913098-55-8.
WELLS, Nancy a Kristi S. LEKIES. Nature and the Life Course: Pathways from Childhood Nature Experiences to Adult Environmentalism. Children, Youth and Environments [online]. 2006 [cit. 2022-10-18]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/10.7721/chilyoutenvi.16.1.0001