Bakalářská práce se věnuje problematice stresu ve školním prostředí, stresorům, jejich příčinám a projevům u žáků druhých stupňů základních škol, se zaměřením na distres u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce bylo zjistit příčiny stresu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a u intaktních žáků a identifikovat konkrétní projevy stresu. V práci byl využit kvantitativní přístup za pomoci dotazníkového šetření a výsledky výzkumu byly diskutovány se současným stavem poznání.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis devoted to the problem of stress in the school enviroment, stressors, thein causes and manifestations in pupils of the second grade of elementary schools, with a focus on mistress in pupils with special educational needs. The aim of the work was to find out the causes of stress in pupils with special educational needs and in intact pupils and to identify specific manifestations of stress. The work used a quantitative approach with the help of a questionnaire survey, and there search results were discussed with the current state of knowledge.
Klíčová slova
Stres, stresory, škola, žák, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
Stress, stressors, school, pupil, special educational needs
Rozsah průvodní práce
63 s. (88 249)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice stresu ve školním prostředí, stresorům, jejich příčinám a projevům u žáků druhých stupňů základních škol, se zaměřením na distres u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce bylo zjistit příčiny stresu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a u intaktních žáků a identifikovat konkrétní projevy stresu. V práci byl využit kvantitativní přístup za pomoci dotazníkového šetření a výsledky výzkumu byly diskutovány se současným stavem poznání.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis devoted to the problem of stress in the school enviroment, stressors, thein causes and manifestations in pupils of the second grade of elementary schools, with a focus on mistress in pupils with special educational needs. The aim of the work was to find out the causes of stress in pupils with special educational needs and in intact pupils and to identify specific manifestations of stress. The work used a quantitative approach with the help of a questionnaire survey, and there search results were discussed with the current state of knowledge.
Klíčová slova
Stres, stresory, škola, žák, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
Stress, stressors, school, pupil, special educational needs
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat příčinami stresu u žáků se SVP na druhém stupni ZŠ. Teoretická část bude popisovat základní pojmy související se stresem. Empirickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, které bude provedeno pomocí standardizovaného dotazníku, jehož cílem bude najít hlavní příčiny stresu u žáků s SVP a porovnat je s příčinami stresu u intaktních žáků. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat příčinami stresu u žáků se SVP na druhém stupni ZŠ. Teoretická část bude popisovat základní pojmy související se stresem. Empirickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, které bude provedeno pomocí standardizovaného dotazníku, jehož cílem bude najít hlavní příčiny stresu u žáků s SVP a porovnat je s příčinami stresu u intaktních žáků. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
FLÍDROVÁ, Sabina. Příčiny a projevy stresu u žáků na druhém stupni ZŠ [online]. Brno, 2019 [cit. 2020-12-07]. Dostupné z: . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Lenka Procházková, Ph.D..
Jak zvládnout školu beze stresu?. Děti a my: časopis pro rodiče, učitele a pracovníky pomáhajících profesí, 2012. ISSN 0323-1879.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004, 2010. ISBN 973-80-7367-726-8.
KEBZA, Vladimír. ŠOLCOVÁ, Iva. Komunikace a stres. Praha: Státní zdravotní ústav, 2004. ISBN 80-7071-246-5.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-247-5646-2.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie proměny lidské psychiky od početí po smrt. 1. vyd. – Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
URBANOVSKÁ, Eva. Škola, stres a adolescenti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-244-2561-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání/Vyd. 2., dopl. a přeprac. – Praha: Karolinum, 2012 Vydavatel: Univerzita Karlova v Praze. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
FLÍDROVÁ, Sabina. Příčiny a projevy stresu u žáků na druhém stupni ZŠ [online]. Brno, 2019 [cit. 2020-12-07]. Dostupné z: . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Lenka Procházková, Ph.D..
Jak zvládnout školu beze stresu?. Děti a my: časopis pro rodiče, učitele a pracovníky pomáhajících profesí, 2012. ISSN 0323-1879.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004, 2010. ISBN 973-80-7367-726-8.
KEBZA, Vladimír. ŠOLCOVÁ, Iva. Komunikace a stres. Praha: Státní zdravotní ústav, 2004. ISBN 80-7071-246-5.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-247-5646-2.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie proměny lidské psychiky od početí po smrt. 1. vyd. – Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
URBANOVSKÁ, Eva. Škola, stres a adolescenti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-244-2561-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání/Vyd. 2., dopl. a přeprac. – Praha: Karolinum, 2012 Vydavatel: Univerzita Karlova v Praze. ISBN 978-80-246-2153-1.