Diplomová práce se zabývá rozvojem jazykových dovedností a kompenzací deficitů dílčích funkcí žáků 1. ročníků základní školy. Cílem práce je zjištění, zda nastavená speciálně pedagogická péče u žáků s rizikem školní neúspěšnosti povede k jejich rozvoji percepčně kognitivních a motorických funkcí. V teoretické části je provedena rešerše odborné literatury zabývající se především jazykovými a kognitivními předpoklady, kompetencemi důležitými pro rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách, symptomy deficitů dílčích funkcí a jejich diagnostikou. Empirická část práce popisuje kvantitativní šetření výzkumu realizovaného pomocí metod speciálně pedagogické diagnostiky, které jsou následně vyhodnoceny základními nástroji popisného a zejména vztahového charakteru. Na podkladě výzkumného šetření jsou formulovány závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the development of language skills and compensation for deficits in the partial functions of first-grade pupils at primary school. The aim of the thesis is to determine whether specially designed pedagogical care for pupils at risk of academic failure will lead to the development of their perceptual-cognitive and motor functions. The theoretical part includes an extract of professional literature, primarily addressing language and cognitive prerequisites, competencies crucial for literacy development in at-risk groups, symptoms of partial function deficits, and their diagnosis. The empirical part of the thesis describes a quantitative research investigation conducted through special pedagogical diagnostic methods, which are subsequently evaluated using basic descriptive and, in particular, inductive tools. Conclusions and recommendations for special pedagogical practice are formulated based on the research findings.
Klíčová slova
deficity dílčích funkcí, rozvoj jazykových dovedností, čtenářská gramotnost, jazyk a řeč, specifický logopedický nález, specifické poruchy učení
Klíčová slova v angličtině
partial function deficits, development of language skills, reading literacy, language and speech, a specific speech therapy finding, specific learning disabilities
Rozsah průvodní práce
117 s. (179 829 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem jazykových dovedností a kompenzací deficitů dílčích funkcí žáků 1. ročníků základní školy. Cílem práce je zjištění, zda nastavená speciálně pedagogická péče u žáků s rizikem školní neúspěšnosti povede k jejich rozvoji percepčně kognitivních a motorických funkcí. V teoretické části je provedena rešerše odborné literatury zabývající se především jazykovými a kognitivními předpoklady, kompetencemi důležitými pro rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách, symptomy deficitů dílčích funkcí a jejich diagnostikou. Empirická část práce popisuje kvantitativní šetření výzkumu realizovaného pomocí metod speciálně pedagogické diagnostiky, které jsou následně vyhodnoceny základními nástroji popisného a zejména vztahového charakteru. Na podkladě výzkumného šetření jsou formulovány závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the development of language skills and compensation for deficits in the partial functions of first-grade pupils at primary school. The aim of the thesis is to determine whether specially designed pedagogical care for pupils at risk of academic failure will lead to the development of their perceptual-cognitive and motor functions. The theoretical part includes an extract of professional literature, primarily addressing language and cognitive prerequisites, competencies crucial for literacy development in at-risk groups, symptoms of partial function deficits, and their diagnosis. The empirical part of the thesis describes a quantitative research investigation conducted through special pedagogical diagnostic methods, which are subsequently evaluated using basic descriptive and, in particular, inductive tools. Conclusions and recommendations for special pedagogical practice are formulated based on the research findings.
Klíčová slova
deficity dílčích funkcí, rozvoj jazykových dovedností, čtenářská gramotnost, jazyk a řeč, specifický logopedický nález, specifické poruchy učení
Klíčová slova v angličtině
partial function deficits, development of language skills, reading literacy, language and speech, a specific speech therapy finding, specific learning disabilities
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat rozvojem jazykových dovedností a kompenzací deficitů dílčích funkcí žáků 1. ročníků základní školy. Cílem práce bude zjištění, zda nastavená speciálně pedagogická péče u žáků s rizikem školní neúspěšnosti povede k rozvoji kognitivních a percepčně motorických funkcí. V teoretické části bude provedena rešerše odborné literatury zabývající se především jazykovými a kognitivními předpoklady důležitými pro rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách, diagnostikou a programy na rozvoj dílčích funkcí. Empirická část práce bude popisovat kvantitativní šetření výzkumu realizovaného pomocí metod speciálně pedagogické diagnostiky, které budou následně vyhodnoceny základními nástroji popisného a zejména vztahového charakteru. Na podkladě výzkumného šetření budou formulovány závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat rozvojem jazykových dovedností a kompenzací deficitů dílčích funkcí žáků 1. ročníků základní školy. Cílem práce bude zjištění, zda nastavená speciálně pedagogická péče u žáků s rizikem školní neúspěšnosti povede k rozvoji kognitivních a percepčně motorických funkcí. V teoretické části bude provedena rešerše odborné literatury zabývající se především jazykovými a kognitivními předpoklady důležitými pro rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách, diagnostikou a programy na rozvoj dílčích funkcí. Empirická část práce bude popisovat kvantitativní šetření výzkumu realizovaného pomocí metod speciálně pedagogické diagnostiky, které budou následně vyhodnoceny základními nástroji popisného a zejména vztahového charakteru. Na podkladě výzkumného šetření budou formulovány závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
CATTS, H. W. (1997). The Early Identification of Language-Based Reading Disabilities. Language Speech and Hearing Services in Schools, 28(1), 86. doi:10.1044/0161-1461.2801.86
KUCHARSKÁ, Anna. Riziko dyslexie: pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-784-7.
NATION, K., & SNOWLING M. J. (2004). Beyond phonological skills: broader language skills contribute to the development of reading. Journal of Research in Reading, 27(4), 342–356. doi:10.1111/j.1467-9817.2004.00238.x
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1049-5.
ŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. 2., dopl. vyd., (V DYS-centru Praha vyd. 1.). Praha: DYS-centrum Praha, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
Seznam doporučené literatury
CATTS, H. W. (1997). The Early Identification of Language-Based Reading Disabilities. Language Speech and Hearing Services in Schools, 28(1), 86. doi:10.1044/0161-1461.2801.86
KUCHARSKÁ, Anna. Riziko dyslexie: pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-784-7.
NATION, K., & SNOWLING M. J. (2004). Beyond phonological skills: broader language skills contribute to the development of reading. Journal of Research in Reading, 27(4), 342–356. doi:10.1111/j.1467-9817.2004.00238.x
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1049-5.
ŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. 2., dopl. vyd., (V DYS-centru Praha vyd. 1.). Praha: DYS-centrum Praha, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.