Disertační práce Didaktická hra v hudební výchově se zabývá komplexní problematikou metody didaktické hry a jejího využití v hudební výchově na základních školách, respektive na základních uměleckých školách nebo v jiných hudebních či volnočasových aktivitách. V teoretické části práce autor nejprve rozebírá hru a její postavení z hlediska vzdělávání: analyzuje herní principy, definuje její stavební kameny a zdůvodňuje její využití ve vzdělávání. Těžištěm teoretické části je třetí část, která pojednává o způsobech práce s didaktickou hrou a fázích hry. V této části autor popisuje jednotlivé fáze didaktické hry a poukazuje na možné chyby při její realizaci. Každá fáze zahrnuje řešení a způsoby prevence těchto chyb a popisuje situace, které mohou v těchto případech nastat. Je zde definována funkce učitele při hraní různých typů her a faktory ovlivňující úspěšnost těchto her ve výuce.
V praktické části autor popisuje typologii her, problematiku jejich tvorby a konkrétní případy využití v rámci hudební výchovy. Tato část poskytuje náměty a cenné rady při tvorbě vlastních didaktických her či kvízů. Autor předkládá ucelený a praxí ověřený soubor aktivit vhodných pro zařazení do výuky. Jednotlivé aktivity rozvíjejí u žáků vokálně-intonační, instrumentální, pohybové a improvizační dovednosti. Autor vychází nejen z vlastní praxe, ale i ze zkušeností kolegů z celého světa. V poslední části práce se autor zabývá problematikou didaktické hry v distančním vzdělávání.
Cílem autora je poskytnout učitelům hudební výchovy funkční metodický materiál, který představuje velké množství didaktických her a zároveň důležitou oporu pro práci s nimi nejen po pedagogické, ale také po psychologicko - pedagogické stránce.
Anotace v angličtině
The dissertation thesis Didactic Game in Music Education deals with complex issues of methods and the use of the didactic game in music education at primary schools, or more precisely in musicology at primary art schools or in other music or leisure activities. In the theoretical part of the work, the author first analyses the game and its position in terms of education: analyses the game principles, defines its building blocks, justifies its use in education. The main part of the theoretical section is the second part, which discusses the ways of working with didactic game and the game phases. In this section, the author describes individual phases of the didactic game and points to the common mistakes during its realization. Each phase includes solutions and prevention of these mistakes, as well as situations that may arise. The function of the teacher during playing various types of games and factors influencing the success of these games within classes are defined here.
The practical section is the focus of the whole work. Here, the author elaborates on the typology of games within music education. This part provides ideas and valuable advice in creating own didactic games or quizzes. The author presents a comprehensive, practice-proven, useful set of activities suitable for inclusion in teaching. Individual activities develop vocal-intonation, instrumental, movement, and improvisation skills in pupils. The author proceeds not just from his own practice, but also the experience of colleagues around the world. In the last chapter, the author deals with the issue of the didactic game in distance education. The author's goal is to provide music teachers with methodological material that presents a large number of didactic games, as well as an important support for working with them.
Klíčová slova
didaktická hra, hudební výchova, soutěživost, hudební hry, umělecké vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
didactic game, music education, competitiveness, musical games, art education
Rozsah průvodní práce
152 s (284 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce Didaktická hra v hudební výchově se zabývá komplexní problematikou metody didaktické hry a jejího využití v hudební výchově na základních školách, respektive na základních uměleckých školách nebo v jiných hudebních či volnočasových aktivitách. V teoretické části práce autor nejprve rozebírá hru a její postavení z hlediska vzdělávání: analyzuje herní principy, definuje její stavební kameny a zdůvodňuje její využití ve vzdělávání. Těžištěm teoretické části je třetí část, která pojednává o způsobech práce s didaktickou hrou a fázích hry. V této části autor popisuje jednotlivé fáze didaktické hry a poukazuje na možné chyby při její realizaci. Každá fáze zahrnuje řešení a způsoby prevence těchto chyb a popisuje situace, které mohou v těchto případech nastat. Je zde definována funkce učitele při hraní různých typů her a faktory ovlivňující úspěšnost těchto her ve výuce.
V praktické části autor popisuje typologii her, problematiku jejich tvorby a konkrétní případy využití v rámci hudební výchovy. Tato část poskytuje náměty a cenné rady při tvorbě vlastních didaktických her či kvízů. Autor předkládá ucelený a praxí ověřený soubor aktivit vhodných pro zařazení do výuky. Jednotlivé aktivity rozvíjejí u žáků vokálně-intonační, instrumentální, pohybové a improvizační dovednosti. Autor vychází nejen z vlastní praxe, ale i ze zkušeností kolegů z celého světa. V poslední části práce se autor zabývá problematikou didaktické hry v distančním vzdělávání.
Cílem autora je poskytnout učitelům hudební výchovy funkční metodický materiál, který představuje velké množství didaktických her a zároveň důležitou oporu pro práci s nimi nejen po pedagogické, ale také po psychologicko - pedagogické stránce.
Anotace v angličtině
The dissertation thesis Didactic Game in Music Education deals with complex issues of methods and the use of the didactic game in music education at primary schools, or more precisely in musicology at primary art schools or in other music or leisure activities. In the theoretical part of the work, the author first analyses the game and its position in terms of education: analyses the game principles, defines its building blocks, justifies its use in education. The main part of the theoretical section is the second part, which discusses the ways of working with didactic game and the game phases. In this section, the author describes individual phases of the didactic game and points to the common mistakes during its realization. Each phase includes solutions and prevention of these mistakes, as well as situations that may arise. The function of the teacher during playing various types of games and factors influencing the success of these games within classes are defined here.
The practical section is the focus of the whole work. Here, the author elaborates on the typology of games within music education. This part provides ideas and valuable advice in creating own didactic games or quizzes. The author presents a comprehensive, practice-proven, useful set of activities suitable for inclusion in teaching. Individual activities develop vocal-intonation, instrumental, movement, and improvisation skills in pupils. The author proceeds not just from his own practice, but also the experience of colleagues around the world. In the last chapter, the author deals with the issue of the didactic game in distance education. The author's goal is to provide music teachers with methodological material that presents a large number of didactic games, as well as an important support for working with them.
Klíčová slova
didaktická hra, hudební výchova, soutěživost, hudební hry, umělecké vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
didactic game, music education, competitiveness, musical games, art education
Zásady pro vypracování
důsledná analýza problematiky
četba odborné literatury
komparace české odborně pedagogické literatury s literaturou zahraniční v tématech souvisejících s disertační prací
tvorba didaktických materiálů
aplikace činností a aktivit v rámci výuky hudební výchovy
diskuze a prezentování materiálů v rámci lektorské činnosti
Zásady pro vypracování
důsledná analýza problematiky
četba odborné literatury
komparace české odborně pedagogické literatury s literaturou zahraniční v tématech souvisejících s disertační prací
tvorba didaktických materiálů
aplikace činností a aktivit v rámci výuky hudební výchovy
diskuze a prezentování materiálů v rámci lektorské činnosti
Seznam doporučené literatury
AVEDON E. M., SUTTON-SMITH, B.. The Study of Games. Ishy Press, 2015, ISBN 978-4-871-87416-8
CAILLOIS, R. (1961). Man, play, and games. New York, NY: Glencoe. ISBN 978-0-252-07033-4
ČINČERA, J. Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1974-0.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-063-4.
JENČKOVÁ, E. Hudba a Pohyb ve škole. 1. Hradec Králové: PF UHK, 2002. ISBN 80-903115-7-1.
KOPECKÝ, J., SYNEK J., ZOUHAR V. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. 1. vyd. Praha : Portál 2004. ISBN 80-7178-876-7.
SALEN, K., ZIMMERMANN, E.. Rules of Play Game Design Fundamentals, Cambridge, 2004 MA: MIT Press. ISBN 978-0-262-24045-1
STŘELEC, S. Kapitoly teorie a metodiky výchovy. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-8593-161-3.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál, 2014.
VYGOTSKY, L.S. M. COLE, a kol. Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press. 1978 – ISBN: 978-06-745-7629-2
NĚMEC, J. S hrou na cestě za tvořivostí - Poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno : Paido, 2004. 135 s. ISBN 80-7315-014-X.
Seznam doporučené literatury
AVEDON E. M., SUTTON-SMITH, B.. The Study of Games. Ishy Press, 2015, ISBN 978-4-871-87416-8
CAILLOIS, R. (1961). Man, play, and games. New York, NY: Glencoe. ISBN 978-0-252-07033-4
ČINČERA, J. Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1974-0.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-063-4.
JENČKOVÁ, E. Hudba a Pohyb ve škole. 1. Hradec Králové: PF UHK, 2002. ISBN 80-903115-7-1.
KOPECKÝ, J., SYNEK J., ZOUHAR V. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. 1. vyd. Praha : Portál 2004. ISBN 80-7178-876-7.
SALEN, K., ZIMMERMANN, E.. Rules of Play Game Design Fundamentals, Cambridge, 2004 MA: MIT Press. ISBN 978-0-262-24045-1
STŘELEC, S. Kapitoly teorie a metodiky výchovy. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-8593-161-3.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál, 2014.
VYGOTSKY, L.S. M. COLE, a kol. Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press. 1978 – ISBN: 978-06-745-7629-2
NĚMEC, J. S hrou na cestě za tvořivostí - Poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno : Paido, 2004. 135 s. ISBN 80-7315-014-X.