Tato bakalářská práce analyzuje integraci lanových drah do městských dopravních systémů, s důrazem na lanovou dráhu Větruše v Ústí nad Labem. Metodou analytického zkoumání vývoje přepravy byly identifikovány klíčové faktory ovlivňující návštěvnost. Průměrná denní teplota prokázala pozitivní vliv na využívání dráhy, zatímco pandemické vlny Covid-19 měly výrazně negativní dopad. Celkově jsou výsledky studie klíčové pro porozumění dynamice návštěvnosti lanové dráhy Větruše v nejistých podmínkách, což má praktický význam pro plánování a řízení podobných dopravních prostředků.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the integration of cable cars into urban transport systems, with a focus on the Větruše cable car in Ústí nad Labem. The analytical method of studying transport development identified key factors influencing ridership. The average daily temperature demonstrated a positive impact on cable car usage, while Covid-19 pandemic waves had a significantly negative effect. Overall, the study's results are crucial for understanding the dynamics of Větruše cable car ridership in uncertain conditions, with practical implications for planning and managing similar transportation modes.
Klíčová slova
lanová dráha, doprava, objem dopravy, vnější faktory, integrace, typologie
Klíčová slova v angličtině
Cable Car, Transportation, Transport Volume, External Factors, Integration, Typology
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce analyzuje integraci lanových drah do městských dopravních systémů, s důrazem na lanovou dráhu Větruše v Ústí nad Labem. Metodou analytického zkoumání vývoje přepravy byly identifikovány klíčové faktory ovlivňující návštěvnost. Průměrná denní teplota prokázala pozitivní vliv na využívání dráhy, zatímco pandemické vlny Covid-19 měly výrazně negativní dopad. Celkově jsou výsledky studie klíčové pro porozumění dynamice návštěvnosti lanové dráhy Větruše v nejistých podmínkách, což má praktický význam pro plánování a řízení podobných dopravních prostředků.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the integration of cable cars into urban transport systems, with a focus on the Větruše cable car in Ústí nad Labem. The analytical method of studying transport development identified key factors influencing ridership. The average daily temperature demonstrated a positive impact on cable car usage, while Covid-19 pandemic waves had a significantly negative effect. Overall, the study's results are crucial for understanding the dynamics of Větruše cable car ridership in uncertain conditions, with practical implications for planning and managing similar transportation modes.
Klíčová slova
lanová dráha, doprava, objem dopravy, vnější faktory, integrace, typologie
Klíčová slova v angličtině
Cable Car, Transportation, Transport Volume, External Factors, Integration, Typology
Zásady pro vypracování
Stále více měst přistupuje k budování lanových drah, které mají pomoci obyvatelům překonávat výškové rozdíly na jejich cestách udržitelnou formou dopravy. Poptávku po využívání lanových drah ovlivňuje řada faktorů, které musí jejich provozovatelé, příp. dopravní plánovači zohlednit. Tato bakalářská práce se zaměří na případovou studii lanové dráhy Větruše v Ústí nad Labem. Jejím cílem je analyzovat s využitím analýz časových řad vliv různých vnějších faktorů na počet přepravených osob. Mezi vnější faktory zahrnuje vlivy počasí (průměrnou denní teplotu, průměrný úhrn srážek), variabilitu během roku, měsíců a dnů a ekonomické faktory (cena jízdného). Práce se zaměří také na analýzu dopadů mimořádných událostí a akcí včetně pandemie covid-19 (měřená pomocí tzv. Stringency indexu a počtu nakažených). S využitím zkušeností z dalších lanových drah bude práce dále diskutovat roli vnějších faktorů na různé kategorie lanových drah v členění dle jejich účelu, možnosti a přínosy integrace lanové dopravy do systémů (městské) hromadné dopravy a další potenciál rozvoje tohoto typu dopravy. Získané výstupy budou užitečné jak pro provozovatele samotných lanovek, tak pro státní správu a samosprávu pro plánování a podporu udržitelné mobility.
Zásady pro vypracování
Stále více měst přistupuje k budování lanových drah, které mají pomoci obyvatelům překonávat výškové rozdíly na jejich cestách udržitelnou formou dopravy. Poptávku po využívání lanových drah ovlivňuje řada faktorů, které musí jejich provozovatelé, příp. dopravní plánovači zohlednit. Tato bakalářská práce se zaměří na případovou studii lanové dráhy Větruše v Ústí nad Labem. Jejím cílem je analyzovat s využitím analýz časových řad vliv různých vnějších faktorů na počet přepravených osob. Mezi vnější faktory zahrnuje vlivy počasí (průměrnou denní teplotu, průměrný úhrn srážek), variabilitu během roku, měsíců a dnů a ekonomické faktory (cena jízdného). Práce se zaměří také na analýzu dopadů mimořádných událostí a akcí včetně pandemie covid-19 (měřená pomocí tzv. Stringency indexu a počtu nakažených). S využitím zkušeností z dalších lanových drah bude práce dále diskutovat roli vnějších faktorů na různé kategorie lanových drah v členění dle jejich účelu, možnosti a přínosy integrace lanové dopravy do systémů (městské) hromadné dopravy a další potenciál rozvoje tohoto typu dopravy. Získané výstupy budou užitečné jak pro provozovatele samotných lanovek, tak pro státní správu a samosprávu pro plánování a podporu udržitelné mobility.
Seznam doporučené literatury
Goodship, P. (2019). The impact of new connectivity solutions on topographically marginalised informal settlements: a study into the urban morphological and socioeconomic transformations resulting from cablecar interventions : the case of Medellin, Colombia.
Garsous, G., SuárezAlemán, A., & Serebrisky, T. (2019). Cable cars in urban transport: Travel time savings from La PazEl Alto (Bolivia). Transport Policy, 75, 171–182.
Brida, J. G., Deidda, M., & Pulina, M. (2014). Tourism and transport systems in mountain environments: analysis of the economic efficiency of cableways in South Tyrol. Journal of Transport Geography, 36, 1–11.
Seznam doporučené literatury
Goodship, P. (2019). The impact of new connectivity solutions on topographically marginalised informal settlements: a study into the urban morphological and socioeconomic transformations resulting from cablecar interventions : the case of Medellin, Colombia.
Garsous, G., SuárezAlemán, A., & Serebrisky, T. (2019). Cable cars in urban transport: Travel time savings from La PazEl Alto (Bolivia). Transport Policy, 75, 171–182.
Brida, J. G., Deidda, M., & Pulina, M. (2014). Tourism and transport systems in mountain environments: analysis of the economic efficiency of cableways in South Tyrol. Journal of Transport Geography, 36, 1–11.