Předmětem zájmu této diplomové práce na téma "Darstellung von Gewalt und Manipulation in ausgewahlten Marchen der Bruder Grimm" je zobrazování násilí a manipulace jak explicitní, tak obrazné, a jeho možné interpretace včetně přístupu psychoanalytického. Cílem práce je zjistit, pomocí jakých postupů a obrazů jsou násilí a manipulace v pohádkách zobrazovány. Výběr pohádek se vztahuje na Hansel und Gretel, Rotkappchen, Der Froschkonig, Von dem Machandelboom a Der Blaubart.
Anotace v angličtině
The subject of interest of this thesis on the topic "Darstellung von Gewalt und Manipulation in ausgewahlten Marchen der Bruder Grimm" is the depiction of violence and manipulation, both explicit and figurative, and its possible interpretations, including the psychoanalytic approach. The aim of the thesis is to find out through which techniques and images violence and manipulation are depicted in fairy tales. The selection of fairy tales covers Hansel und Gretel, Rotkappchen, Der Froschkonig, Von dem Machandelboom and Der Blaubart.
Klíčová slova
Zvířecí ženich, pohádka, zvířecí hrdina, pedagogika, škola, literatura pro děti a mládež, psychoanalýza
Předmětem zájmu této diplomové práce na téma "Darstellung von Gewalt und Manipulation in ausgewahlten Marchen der Bruder Grimm" je zobrazování násilí a manipulace jak explicitní, tak obrazné, a jeho možné interpretace včetně přístupu psychoanalytického. Cílem práce je zjistit, pomocí jakých postupů a obrazů jsou násilí a manipulace v pohádkách zobrazovány. Výběr pohádek se vztahuje na Hansel und Gretel, Rotkappchen, Der Froschkonig, Von dem Machandelboom a Der Blaubart.
Anotace v angličtině
The subject of interest of this thesis on the topic "Darstellung von Gewalt und Manipulation in ausgewahlten Marchen der Bruder Grimm" is the depiction of violence and manipulation, both explicit and figurative, and its possible interpretations, including the psychoanalytic approach. The aim of the thesis is to find out through which techniques and images violence and manipulation are depicted in fairy tales. The selection of fairy tales covers Hansel und Gretel, Rotkappchen, Der Froschkonig, Von dem Machandelboom and Der Blaubart.
Klíčová slova
Zvířecí ženich, pohádka, zvířecí hrdina, pedagogika, škola, literatura pro děti a mládež, psychoanalýza
Diplomová práce se bude zabývat zobrazením násilí a manipulace ve vybraných pohádkách od bratří Grimmů, konkrétně "Der Blaubart, "Froschkönig", "Rotkäppchen", "Von dem Machandelboom" a "Hänsel und Gretel" ze sbírky Kinder- und Hausmärchen (1812; 1857).
Ve vybraných pohádkách bude věnována pozornost násilí jak explicitnímu, tak obraznému, a jeho možným interpretacím včetně přístupu psychoanalytického. Násilí je zde chápáno jako součást hlubinné struktury (Tiefenstruktur) v pohádkách. V předloženém výkladu pohádek budou dále zohledněny jejich další funkce, zvláště výchovné a varovné v kontextu autoritativní pedagogiky 19. století. Cílem práce je jednak zjistit, pomocí jakých literárních postupů a obrazů jsou násilí a manipulace v pohádkách zobrazovány; jednak určit, jaké výchovné funkce byly v průběhu recepce pohádek takto zobrazenému násilí přičítány, a tyto funkce kriticky vyhodnotit. Zohledněn bude rovněž fakt, že násilí v pohádkách zobrazuje či symbolizuje celou škálu obsahů, nelze je tedy vnímat jako texty výhradně varovné či výchovné. Přínosem práce tak bude poukázání na kontroverzní charakter instrumentalizace pohádek pro výchovné účely, a zároveň i na nadčasovost líčených situací, které se takové instrumentalizaci vzpírají.
Úvod: Násilí a jeho zobrazování
Literární prostředky k zobrazení násilí v pohádkách (zvl. symbol) a možnosti interpretace
Násilí jako výchovná strategie: pohádky jako varovné příběhy
Instrumentalizace pohádek v recepci 19. století a její kritika (Rutschky, Miller)
Závěr: škála významů zobrazování násilí v pohádkách
Práce bude psána v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat zobrazením násilí a manipulace ve vybraných pohádkách od bratří Grimmů, konkrétně "Der Blaubart, "Froschkönig", "Rotkäppchen", "Von dem Machandelboom" a "Hänsel und Gretel" ze sbírky Kinder- und Hausmärchen (1812; 1857).
Ve vybraných pohádkách bude věnována pozornost násilí jak explicitnímu, tak obraznému, a jeho možným interpretacím včetně přístupu psychoanalytického. Násilí je zde chápáno jako součást hlubinné struktury (Tiefenstruktur) v pohádkách. V předloženém výkladu pohádek budou dále zohledněny jejich další funkce, zvláště výchovné a varovné v kontextu autoritativní pedagogiky 19. století. Cílem práce je jednak zjistit, pomocí jakých literárních postupů a obrazů jsou násilí a manipulace v pohádkách zobrazovány; jednak určit, jaké výchovné funkce byly v průběhu recepce pohádek takto zobrazenému násilí přičítány, a tyto funkce kriticky vyhodnotit. Zohledněn bude rovněž fakt, že násilí v pohádkách zobrazuje či symbolizuje celou škálu obsahů, nelze je tedy vnímat jako texty výhradně varovné či výchovné. Přínosem práce tak bude poukázání na kontroverzní charakter instrumentalizace pohádek pro výchovné účely, a zároveň i na nadčasovost líčených situací, které se takové instrumentalizaci vzpírají.
Úvod: Násilí a jeho zobrazování
Literární prostředky k zobrazení násilí v pohádkách (zvl. symbol) a možnosti interpretace
Násilí jako výchovná strategie: pohádky jako varovné příběhy
Instrumentalizace pohádek v recepci 19. století a její kritika (Rutschky, Miller)
Závěr: škála významů zobrazování násilí v pohádkách
Práce bude psána v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno (1984): Kinder brauchen Märchen. München. dtv.
CASTELLO, Maria Leonarda (2008): Und wenn sie nicht gestorben sind, dann leiden sie noch heute: Kindesmisshandlung und Rettung in Grimmschen Märchen. Gießen: Psychosozial-Verlag.
GRIMM, Brüder (1997): Kinder- und Hausmärchen. Gesamtausgabe mit allen Zeichnungen von Otto Ubbelohde: Nach der großen Ausgabe von 1857. Erster Band. München: Diderichs.
LÜTHI, Max (2004): Märchen. Stuttgart: Metzler.
MILLER, Alice (1983): Am Anfang war Erziehung. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
TATAR, Maria (1990): Von Blaubärten und Rotkäppchen. Grimms grimmige Märchen. Salzburg/Wien: Residenz Verlag.
UTHER, Hans-Jörg (2008): Handbuch zu den "Kinder- und Hausmärchen" der Brüder Grimm. Entstehung – Wirkung – Interpretation. Berlin/New York: Walter de Gruyter.
ZIPES, Jack (Hrsg.) (1985): Rotkäppchens Lust und Leid. Biographie eines europäischen Märchens. Frankfurt a. M./Berlin/Wien: Ullstein.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno (1984): Kinder brauchen Märchen. München. dtv.
CASTELLO, Maria Leonarda (2008): Und wenn sie nicht gestorben sind, dann leiden sie noch heute: Kindesmisshandlung und Rettung in Grimmschen Märchen. Gießen: Psychosozial-Verlag.
GRIMM, Brüder (1997): Kinder- und Hausmärchen. Gesamtausgabe mit allen Zeichnungen von Otto Ubbelohde: Nach der großen Ausgabe von 1857. Erster Band. München: Diderichs.
LÜTHI, Max (2004): Märchen. Stuttgart: Metzler.
MILLER, Alice (1983): Am Anfang war Erziehung. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
TATAR, Maria (1990): Von Blaubärten und Rotkäppchen. Grimms grimmige Märchen. Salzburg/Wien: Residenz Verlag.
UTHER, Hans-Jörg (2008): Handbuch zu den "Kinder- und Hausmärchen" der Brüder Grimm. Entstehung – Wirkung – Interpretation. Berlin/New York: Walter de Gruyter.
ZIPES, Jack (Hrsg.) (1985): Rotkäppchens Lust und Leid. Biographie eines europäischen Märchens. Frankfurt a. M./Berlin/Wien: Ullstein.
Přílohy volně vložené
Příloha 1 - pohádka Hansel und Gretel
Příloha 2 - pohádka Rotkappchen
příloha 3 - pohádka Der Froschkonig
příloha 4 - pohádka Von dem Machandelboom (Dialektmarchen)
příloha 5 - pohádka Der Blaubart
příloha 6 - pohádka Von dem Machandelboom (současná němčina)
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Kandidátka představila cíle své práce, zformulovat výsledky se ji ale přesvědčivě nepodařilo, což souvisí i s nedostatečně koncipovanou kapitolou Zusammenfassung.
Komise byla seznámena s oběma posudky a jejich hodnocením.
Kandidátka nebyla schopna adekvátně odpovědět na otázky formulované v obou posudcích, zde uvedené výtky a dostatečně abstrahovat od doslovného významu pohádek, což bylo vlastním záměrem práce. Přes tyto zásadní nedostatky ústní obhajoby se komise vzhledem k solidní interpretaci, předložené v písemné podobě, přiklání k celkovému hodnocení "velmi dobře".