ÚVOD Teoretická část definuje pojmy stáří, Alzheimerovu chorobu, pojem kognitivní funkce a jejich rozdělení. Následně je popsána kognitivní rehabilitace, testy a dotazníky související s vyšetřením kognitivních funkcí s navazující ergoterapeutickou intervencí u osob trpících Alzheimerovou chorobou z pohledu ergoterapeuta.
CÍL PRÁCE Cílem této práce je zlepšit povědomí o uplatnění ergoterapie u osob s Alzheimerovou chorobou.
METODIKA V bakalářské práci byl využit semistrukturovaný rozhovor k odebrání anamnézy, dále standardizované testy zaměřené na kognitivní funkce a aktivity denního života, a pozorování klientky při různých úkonech v rámci terapie.
VÝSLEDKY Vyhodnocení změn proběhlých po aplikaci ergoterapeutické intervence na základě vstupního a výstupního hodnocení a následná komparace se stanovenými cíli terapie.
ZÁVĚR Záměrem této bakalářské práce je splnění cíle a úkolů práce pomocí ergoterapeutických postupů a metod.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION The theoretical part defines the concepts of old age, Alzheimer's disease, the concept of cognitive function and their distribution. Subsequently, describes cognitive rehabilitation, tests and questionnaires related to the examination of cognitive functions with successive occupational therapy intervention for persons suffering from Alzheimer's disease are described from the perspective of an occupational therapist.
THE AIM OF THE THESIS The aim of this work is to improve awarness of the use of occupational therapy in people with Alzheimer's disease.
METHODOLOGY In my bachelor´s thesis, I used a semi-structured interview to take an anamnesis, further standardized tests focused on cognitive functions and activities of daily living, and observation of the client during various actions as part of the therapy.
RESULTS Evaluation of changes occurring after the application of occupational therapy intervention on the basis of input and output assessment.
CONCLUSION The intention of this bachelor thesis is to fulfil the aim and objectives of the thesis by using occupational therapy techniques and methods.
ÚVOD Teoretická část definuje pojmy stáří, Alzheimerovu chorobu, pojem kognitivní funkce a jejich rozdělení. Následně je popsána kognitivní rehabilitace, testy a dotazníky související s vyšetřením kognitivních funkcí s navazující ergoterapeutickou intervencí u osob trpících Alzheimerovou chorobou z pohledu ergoterapeuta.
CÍL PRÁCE Cílem této práce je zlepšit povědomí o uplatnění ergoterapie u osob s Alzheimerovou chorobou.
METODIKA V bakalářské práci byl využit semistrukturovaný rozhovor k odebrání anamnézy, dále standardizované testy zaměřené na kognitivní funkce a aktivity denního života, a pozorování klientky při různých úkonech v rámci terapie.
VÝSLEDKY Vyhodnocení změn proběhlých po aplikaci ergoterapeutické intervence na základě vstupního a výstupního hodnocení a následná komparace se stanovenými cíli terapie.
ZÁVĚR Záměrem této bakalářské práce je splnění cíle a úkolů práce pomocí ergoterapeutických postupů a metod.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION The theoretical part defines the concepts of old age, Alzheimer's disease, the concept of cognitive function and their distribution. Subsequently, describes cognitive rehabilitation, tests and questionnaires related to the examination of cognitive functions with successive occupational therapy intervention for persons suffering from Alzheimer's disease are described from the perspective of an occupational therapist.
THE AIM OF THE THESIS The aim of this work is to improve awarness of the use of occupational therapy in people with Alzheimer's disease.
METHODOLOGY In my bachelor´s thesis, I used a semi-structured interview to take an anamnesis, further standardized tests focused on cognitive functions and activities of daily living, and observation of the client during various actions as part of the therapy.
RESULTS Evaluation of changes occurring after the application of occupational therapy intervention on the basis of input and output assessment.
CONCLUSION The intention of this bachelor thesis is to fulfil the aim and objectives of the thesis by using occupational therapy techniques and methods.
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovit cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu (kognitivní rehabilitace, nácvik ADL, reminiscenční terapie).
Realizace ergoterapeutické intervence.
Kontrolní hodnocení vybraných parametrů v průběhu ergoterapie (po 4 týdnech).
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovit cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu (kognitivní rehabilitace, nácvik ADL, reminiscenční terapie).
Realizace ergoterapeutické intervence.
Kontrolní hodnocení vybraných parametrů v průběhu ergoterapie (po 4 týdnech).
Komparace výsledků vstupního a výstupního hodnocení.
Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě výsledků výstupního hodnocení.
Zhodnocení naplnění cíle a úkolů práce a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie, Praha: GRADA, ISBN 978-80-247-2699-1 KOLÁŘ, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: GALÉN ISBN 978-80-7262-657-1 VOSTRÝ, M., VETEŠKA, J., 2021 Kognitivní rehabilitaceseniorů. Praha: GRADA ISBN 978-80-271-2866-2 KLUCKÁ, J., VOLFOVÁ P., 2016 Kognitivní trénink v praxi. Praha: GRADA ISBN 978-80-247-5580-9 VÁLKOVÁ, L. 2015. Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské péči. 1.vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-5571-7 DUNTON, R.W., 2015 Occupation Therapy a Manual for Nurses Published: Forgotten books 2015 ISBN 9781332353095.
Seznam doporučené literatury
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie, Praha: GRADA, ISBN 978-80-247-2699-1 KOLÁŘ, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: GALÉN ISBN 978-80-7262-657-1 VOSTRÝ, M., VETEŠKA, J., 2021 Kognitivní rehabilitaceseniorů. Praha: GRADA ISBN 978-80-271-2866-2 KLUCKÁ, J., VOLFOVÁ P., 2016 Kognitivní trénink v praxi. Praha: GRADA ISBN 978-80-247-5580-9 VÁLKOVÁ, L. 2015. Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské péči. 1.vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-5571-7 DUNTON, R.W., 2015 Occupation Therapy a Manual for Nurses Published: Forgotten books 2015 ISBN 9781332353095.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Kognitivní rehabilitace v ergoterapii osob s Alzheimerovou chorobou“. Cílem studentky bylo zlepšit povědomí o uplatnění ergoterapie u osob s Alzheimerovou chorobou. V teoretické části své obhajoby popsala studentka pojmy stáří, Alzheimerovu chorobu, pojem kognitivní funkce a jejich rozdělení. Dále popsala studentka kognitivní rehabilitaci, testy a dotazníky související s vyšetřením kognitivních funkcí s navazující ergoterapeutickou intervencí u osob trpících Alzheimerovou chorobou z pohledu ergoterapeuta. V hlavní části své obhajoby popsala studentka kazuistiku vybrané klientky. Studentka využila metody např. semistrukturovaný rozhovor k odebrání anamnézy, dále standardizované testy zaměřené na kognitivní funkce a aktivity denního života, také využila metodu pozorování klientky při různých úkonech v rámci terapie. Na základě vstupního vyšetření navrhla studentka pro svoji klientku krátkodobý ergoterapeutický plán a následně po ukončení všech intervencí a výsledcích výstupního vyšetření navrhla studentka pro svoji klientku také dlouhodobý ergoterapeutický plán.
+ otázky vedoucího BP
Jaké hlavní oblasti by měli být součástí ergoterapeutického poradenství pro neformální pečující a se zaměřením na kognitivní trénink.
Jaké další aktivity by byl vhodné pro udržení soběstačnosti u vaší klientky.
+ otázky oponenta BP
Jaké limity spatřujete při práci s klienty s dg. Alzheimerova nemoc?
Lze kognitivní rehabilitaci uplatňovat vždy stejně? Nebo je to spíše individuální prvek terapie.
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Studentka prokázala erudovanost v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.