Tato diplomová práce se zabývá kariérovým poradenstvím na středních odborných školách v Jablonci nad Nisou a Liberci. Cílem bylo zjistit, zda studenti třetích ročníků vybraných škol využívají služeb profesního poradenství. Vyhodnocení probíhalo dotazníkovým šetřením, osloveny byly tři střední odborné školy v Jablonci nad Nisou a čtyři v Liberci. Do dotazníkového šetření se zapojilo 287 studentů. Výsledky ukazují, že respondenti o službách profesního poradenství nevědí nebo těchto služeb dostatečně nevyužívají. Ze závěru vyplývá, že je potřeba zavést či zintenzivnit služby profesního poradenství na středních odborných školách.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with carrier counselling at vocational schools in Jablonec nad Nisou and Liberec. The aim is to find out whether the third-year students at selected schools use the carrier counselling service. 287 students participated in the questionnaire survey that was conducted at three schools in Jablonec nad Nisou and four schools in Liberec. The findings of the survey show that the respondents do not know about the possibility of the carrier counselling service or do not use it enough. This thesis draws the conclusion that there is a need to introduce or intensify the carrier counselling service at vocational schools.
Klíčová slova
profesní poradenství, profese, kariéra, střední odborná škola, poradce, klient, Jablonec nad Nisou, Liberec
Klíčová slova v angličtině
carrier counselling, profession, carrier, vocational school, counsellor, client, Jablonec nad Nisou, Liberec
Rozsah průvodní práce
100
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá kariérovým poradenstvím na středních odborných školách v Jablonci nad Nisou a Liberci. Cílem bylo zjistit, zda studenti třetích ročníků vybraných škol využívají služeb profesního poradenství. Vyhodnocení probíhalo dotazníkovým šetřením, osloveny byly tři střední odborné školy v Jablonci nad Nisou a čtyři v Liberci. Do dotazníkového šetření se zapojilo 287 studentů. Výsledky ukazují, že respondenti o službách profesního poradenství nevědí nebo těchto služeb dostatečně nevyužívají. Ze závěru vyplývá, že je potřeba zavést či zintenzivnit služby profesního poradenství na středních odborných školách.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with carrier counselling at vocational schools in Jablonec nad Nisou and Liberec. The aim is to find out whether the third-year students at selected schools use the carrier counselling service. 287 students participated in the questionnaire survey that was conducted at three schools in Jablonec nad Nisou and four schools in Liberec. The findings of the survey show that the respondents do not know about the possibility of the carrier counselling service or do not use it enough. This thesis draws the conclusion that there is a need to introduce or intensify the carrier counselling service at vocational schools.
Klíčová slova
profesní poradenství, profese, kariéra, střední odborná škola, poradce, klient, Jablonec nad Nisou, Liberec
Klíčová slova v angličtině
carrier counselling, profession, carrier, vocational school, counsellor, client, Jablonec nad Nisou, Liberec
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit, zda studenti předposledních ročníků středních odborných škol v Jablonci nad Nisou a v Liberci využívají služeb profesního poradenství.
Závěry předmětného výzkumu potvrdí či vyvrátí hypotézu, že studenti středních odborných škol nevědí o službách profesního poradenství nebo těchto služeb dostatečně nevyužívají.
Předposlední ročník studia je zvolený záměrně jako nejlepší období pro profesní poradenství v souvislosti s volbou dalšího studia či konkrétní profese.
Pro zpracování kvantitativního výzkumu bude využitý původní anonymní dotazník. Osloveno bude cca dvě stě studentů z šesti středních odborných škol na území Jablonce nad Nisou a Liberce.
Zatímco u studentů gymnázií se předpokládá, že budou pokračovat ve studiu, tak studenti středních odborných škol se rozhodují mezi dalším studiem a vstupem na trh práce. Profesní poradenství tak může být přesně a pozitivně zacílené na studenty, kteří si budou vybírat své první pracovní uplatnění.
Výsledky práce přinesou konkrétní data pro praxi. Z odpovědí respondentů bude patrné, zda je potřeba zavést či zintenzivnit služby profesního poradenství na středních odborných školách.
Tato zjištění dále budou distrubuována jako zpětná vazba předmětného výzkumu na spolupracující i další střední školy tak, aby pedagogové a výchovní poradci mohli lépe pracovat se studenty opouštějící školu ve smylu jejich lepší informovanosti o možnostech profesního poradenství.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit, zda studenti předposledních ročníků středních odborných škol v Jablonci nad Nisou a v Liberci využívají služeb profesního poradenství.
Závěry předmětného výzkumu potvrdí či vyvrátí hypotézu, že studenti středních odborných škol nevědí o službách profesního poradenství nebo těchto služeb dostatečně nevyužívají.
Předposlední ročník studia je zvolený záměrně jako nejlepší období pro profesní poradenství v souvislosti s volbou dalšího studia či konkrétní profese.
Pro zpracování kvantitativního výzkumu bude využitý původní anonymní dotazník. Osloveno bude cca dvě stě studentů z šesti středních odborných škol na území Jablonce nad Nisou a Liberce.
Zatímco u studentů gymnázií se předpokládá, že budou pokračovat ve studiu, tak studenti středních odborných škol se rozhodují mezi dalším studiem a vstupem na trh práce. Profesní poradenství tak může být přesně a pozitivně zacílené na studenty, kteří si budou vybírat své první pracovní uplatnění.
Výsledky práce přinesou konkrétní data pro praxi. Z odpovědí respondentů bude patrné, zda je potřeba zavést či zintenzivnit služby profesního poradenství na středních odborných školách.
Tato zjištění dále budou distrubuována jako zpětná vazba předmětného výzkumu na spolupracující i další střední školy tak, aby pedagogové a výchovní poradci mohli lépe pracovat se studenty opouštějící školu ve smylu jejich lepší informovanosti o možnostech profesního poradenství.
Seznam doporučené literatury
DRYDEN, W., 2008. Poradenství, stručný přehled. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-371-0.
EHLOVÁ M., 2016. Výchovné poradenství na středních školách v kontextu současnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická. ISBN 978-80-7395-991-3.
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
ĽUBOVÁ B., 2016. Kariérové poradenstvo v odbornom školstve. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-8168-342-8.
SVOBODOVÁ, D., 2015. Profesní poradenství: vybrané kapitoly. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5092-7.
VENDEL, Š., 2008. Kariérní poradenství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1731-9
WATTS, A. G., 2009. The relationship of the career giudance to VET [on-line]. [vid. 21. listopadu 2022]. Dostupné z: http://www.oecd.org/education/country-studies/44246616.pdf
Seznam doporučené literatury
DRYDEN, W., 2008. Poradenství, stručný přehled. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-371-0.
EHLOVÁ M., 2016. Výchovné poradenství na středních školách v kontextu současnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická. ISBN 978-80-7395-991-3.
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
ĽUBOVÁ B., 2016. Kariérové poradenstvo v odbornom školstve. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-8168-342-8.
SVOBODOVÁ, D., 2015. Profesní poradenství: vybrané kapitoly. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5092-7.
VENDEL, Š., 2008. Kariérní poradenství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1731-9
WATTS, A. G., 2009. The relationship of the career giudance to VET [on-line]. [vid. 21. listopadu 2022]. Dostupné z: http://www.oecd.org/education/country-studies/44246616.pdf